Fam. Madsen skriver:
nej han har ikke haft brug for og indhente noget motorisk han har altid været god motrisk og hurtig fremme på det område. også derfor jeg tror han er bag ud med sproget.
nej du har nok ret i man ikke skal spejle sig i andre børn, men synes bare det er godt og vide hvad "normal" vægtige børn vejer for regner da med og kæmpe med hans vægt for nu har det været sådan her siden han blev født marcus har aldrig spist ret meget af gangen men tilgengel mange gange og dagen. han har taget 500gram på, på et år. nok også derfor min læge kommenter hans vægt igen.
jeg har heller ikke tænkt over der sådan rigtig før at lægen kommenter det her til 3 års undersøgelsen.
for jeg har det sådan at marcus spiser det han gøre og han er en utrolig dejlig dreng og meget kærlig dreng. 
bestemt er et slank barn ikke et ringer barn. 
bare pas på at din fokus og energi på - i og omkring mad og måltider ikke udvikler sig til en kamp og overvågning, i din iver på at få ham op i vægt.
Men accepter den str han har, da den jo ikke påvirker ham...
Du kan sagtens tvinge en hest til dens trug, men ikke tvinge den til at spise...
Her får han stadig sødmælk og ekstra smør. At blande fløde i kakao, vil han ikke have da kakao i forvejen skal fortyndes med mælk. Knækbrød mm er skiftet ud med digestive, da de er fulde af gode ting til ham. Frugt får han sjælendt, da det 'blot' er noget der vil fylde i hans mave og ikke gavner ham i at tage på...
Vi har til en del væskt kontrol'er ikke villet vide hvad han vejer, blot om det var - eller +... For kan ikke bruge det at nu har han igen tabt sig eller står stille, til noget. Det ændre ikke en dadel på at Frederic aldrig har vist eller udtrykt sult eller glæde for noget som helst mad. Han er stadig en gåde for dem ude på både børne afd og børne amb. Vi har stadig kontakt til børne afd's spiseteam, netop fordi de gerne vil følge ham - da han afviger fra resten af de 'normale' problem spisere...
Nogle af guldkorn fra børne afd.'s spiseteam;
Det vigtigste er;
- vid at dit barn ikke dør af sult, selv om det ikke lige spiser noget.
- tro på at det nok skal spise det, det har behov for.
- giv barnet alderssvarende ansvar for egen spisning.
- undgå at nøde og presse barnet, ved at aflæse dets signaler.
Måltidet;
- lad dit barn spise i fred og ro
- respekter dit barns fornemmelse for mæthed og sult.
- vær diskret rollemodel.
- undlad ris/ros, belønning/ straf.
Rammerne;
- skab en rolig atmosfære- sluk tv, dvd, video, radio
- undlad legetøj på bordet
- placer jer, så barnet kan se dig spise
- sørg for så få forstyrrelser som muligt.
Maden;
- sørg for at der er mad på bordet, dit barn kan lide.
- lad dit barn selv øse op.
- sørg for at barnet har eget bestik.
- ingen kommentarer om mad eller spisning.
- ingen krav om at smage eller spise op.
Sansning;
- lad dit barn sanse maden (røre - lugte - smage)
- lad dit barn spise på sin egen måde (det er måske med fingerne)
Omgivelserne;
- bed gæster/ bedsteforældre respektere jeres nye madkultur.
- bed daginstiutionen hjælpe med til at indføre den nye mad kultur..