Må man være under uddannelse mens man er jobsøgende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2011

K&S

Anonym skriver:

Vær venlig og læs hvad det er jeg skriver Du misforstår .... 

Du skrev bare, at det var er videregående uddannelse?

Jeg tror ikke, det vil være lovligt, hvis du starter uddannelse, mens du er på dagpenge - du vil i værste fald kunne risikere at skulle tilbagebetale, den sum du har fået udbetalt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Ja det tænkte jeg også .... Men at drøfte det med a-kassen synes jeg kun giver anledning til problemer, for det er jo ikke sikkert jeg igen vil være så aktiv som jobsøgende når jeg er under uddannelse som de kunne ønske jeg var, hvis du forstår hvad jeg mener

Jeg har ikke klip nok til min uddannelse og jeg overvejer derfor, at starte uddannelsen mens jeg er på a-kasse for ligesom, at trække tiden ud i så lang tid jeg kan.

Niks det kan du ikke.
Du er ikke berettiget til dagpenge under almindelig uddannelse.
Du kan tage korte kurser som du SELV betaler, med mindre a-kassen kan se et formål med kurset og vil betale det...men egentlig uddannelse kan du kun tage på SU...så vidt jeg da ved.
Og nej...du skal ikke begynde at fuske...det er bestemt ikke tilrådeligt.
Du risikerer at blive sparket ud af a-kassen hvis de opdager det...og det gør de.
Så rene linjer hele vejen..men jeg er sikker på, at de gerne vil hjælpe dig så godt de kan med råd og vejledning på a-kassen.

Anmeld

8. juni 2011

karina1980

Anonym skriver:

Ja som spørgsmålet lyder ville jeg høre jer om man må være under uddannelse mens man modtager dagpenge fra a-kassen?

Jeg er godt klar over, at jeg står til rådighed for arbejdsmarkedet og skal deltage i de kurser mv. som jobcentret og a-kassen pålægger mig, men hvis jeg aktivt er jobsøgende (som man jo skal være) kan de så blande sig i hvad jeg ellers bruger min tid på?

hvis det er en aftale med a-kassen at du deltager på den udd. mens du modtager dagpenge under udd., må du gerne ellers vil de tjekke om mulighed for om den er su eller elevløn berretiget og er den det, kan du ikke modtage dagpenge, uanset om du har klip nok eller ej.

fortæller du dem det ikke, kan de anklage dig for svindel, da du jo er *ansat* som jobsøgende og skal bruge tiden på dette, de køre meget ens regler a-kassen og kommunen på dette område.

så jeg ville bestemt lige tage den med a-kassen først

Anmeld

8. juni 2011

eElak

Du kan ikke gøre det trick som du ønsker der.... Det er bedrageri - simple as that....

Kan se flere andre har kommet med fine forklaringer på hvorfor det er sådan, så vil ikke gentage...

Det kunne da ellers være rart at tage en uddannelse på dagpenge i stedet for SU..

Anmeld

8. juni 2011

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Niks det kan du ikke.
Du er ikke berettiget til dagpenge under almindelig uddannelse.
Du kan tage korte kurser som du SELV betaler, med mindre a-kassen kan se et formål med kurset og vil betale det...men egentlig uddannelse kan du kun tage på SU...så vidt jeg da ved.
Og nej...du skal ikke begynde at fuske...det er bestemt ikke tilrådeligt.
Du risikerer at blive sparket ud af a-kassen hvis de opdager det...og det gør de.
Så rene linjer hele vejen..men jeg er sikker på, at de gerne vil hjælpe dig så godt de kan med råd og vejledning på a-kassen.

Okay ... Nej det er nok ikke så smart så ..... Jeg tænkte jo bare, at det jeg brugte min tid på vedsiden af jobsøgningen egentlig ikke vedkom dem og derfor så jeg det som en mulighed, for jeg er jo jobsøgende og skal da bruge et job for, at kunne forsørge mig selv da jeg ikke har klip nok til uddannelsen.

Men jeg tror faktisk jeg vil ringe til dem og høre hvilke muligheder jeg har

Anmeld

8. juni 2011

tazz

Det kommer an på hvor mange timer om ugen du skal læse.

Jeg blev sagt op i april, og tjekkede med det samme med min A-kasse om min HD uddannelse. Den må jeg gerne tage (selvbetalt naturligvis), og jeg fik at vide at det ikke kommer an på studiet, men på timerne.

Anmeld

8. juni 2011

Anonym trådstarter

KaLee skriver:

Du kan ikke gøre det trick som du ønsker der.... Det er bedrageri - simple as that....

Kan se flere andre har kommet med fine forklaringer på hvorfor det er sådan, så vil ikke gentage...

Det kunne da ellers være rart at tage en uddannelse på dagpenge i stedet for SU..

Det var nu mere tænkt som et springbræt idet jeg skal bruge et job for, at komme igennem den uddannelse (ikke nok klip) - jeg ville derfor stadig være aktivt jobsøgende men jeg ville dog ikke kunne søge alle jobs.

Men ja det ville sgu være luksus at kunne tage en uddannelse på a-kasse, den mulighed ligger desværre ikke lige om hjørnet

Anmeld

8. juni 2011

Anonym trådstarter

tazz skriver:

Det kommer an på hvor mange timer om ugen du skal læse.

Jeg blev sagt op i april, og tjekkede med det samme med min A-kasse om min HD uddannelse. Den må jeg gerne tage (selvbetalt naturligvis), og jeg fik at vide at det ikke kommer an på studiet, men på timerne.

Jeg skal have talt med min a-kasse om det... så blir jeg nok lidt klogere

Anmeld

8. juni 2011

Anonym trådstarter

karina1980 skriver:

hvis det er en aftale med a-kassen at du deltager på den udd. mens du modtager dagpenge under udd., må du gerne ellers vil de tjekke om mulighed for om den er su eller elevløn berretiget og er den det, kan du ikke modtage dagpenge, uanset om du har klip nok eller ej.

fortæller du dem det ikke, kan de anklage dig for svindel, da du jo er *ansat* som jobsøgende og skal bruge tiden på dette, de køre meget ens regler a-kassen og kommunen på dette område.

så jeg ville bestemt lige tage den med a-kassen først

Ja det tror jeg vidst også ... Man skulle jo nødig blive anklaget for svindel

Tænkte jo bare, at de ikke kan blande sig i hvad jeg laver i min tid udover, at være jobsøgende  - derfor spørgsmålet

Anmeld

8. juni 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Okay ... Nej det er nok ikke så smart så ..... Jeg tænkte jo bare, at det jeg brugte min tid på vedsiden af jobsøgningen egentlig ikke vedkom dem og derfor så jeg det som en mulighed, for jeg er jo jobsøgende og skal da bruge et job for, at kunne forsørge mig selv da jeg ikke har klip nok til uddannelsen.

Men jeg tror faktisk jeg vil ringe til dem og høre hvilke muligheder jeg har

Det er en rigtig god ide.
Et af mine mottoer er, at man skal være ærlig over for følgende:

En selv, ens bank, ens læge, ens a-kasse og skat

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.