Uha, det lyder ikke rart!
Jeg ville få lægen til at tjekke det.
Der er forskellige tiltag, du kan prøve, som en naturlig sund problemknuser:
- så meget luft til numsen som muligt, dvs. uden ble, hvor det er muligt (jeg ved godt, det er ret upraktisk)
- børn, som bruger moderne stofbleer, har sjældent den slags problemer, fordi stof bedre lader huden ånde end plastik. Læs evt. mere om det her.
- for meget zinksalve kan være lidt hårdt for huden. Prøv med olivenolie, fast dansk honning eller kokosolie. Man kan også selv lave en salve af olivenolie, sheasmør og palmevoks, som er helt fantastisk.
- jeg ville personligt aldrig smøre en babys kønsorganer - eller noget i det hele taget - med Eight Hour Cream, som både indeholder parfume - oven i købet adskillige af de 26 allergene parfumestoffer - og potentielt hormonforstyrrende stoffer samt affaldsstoffer fra olieindustrien (petrolatum, parafin og den slags, som hindrer huden i at ånde - men det er billigt, findes i mange cremer, også fra apoteket). Det der "virker" er sandsynligvis dens indhold af lanolin, men det kan man købe seperat; meget sundere og meget billigere.
- det kan være en reaktion på noget i maden eller noget, hun drikker.
- Du kan bygge hendes immunsystem op med probiotika (frysetørrede mælkesyrebakterier), f.eks. Udo's Choice INfant's Blend Probiotic eller NDS Probiotic Classic.
Jeg har skrevet en del om disse ting på min blog og i min bog BABY - 100% naturlig uden tilsætning (Politikens Forlag).
kh Rebecca, rebeccapersson.com
Anmeld