Gravid og virkelig dårlig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juni 2011

Malene76

Sofiekdk skriver:

Jeg synes bare jeg har læst rigtig mange steder at de fraråder en at tage ingefærpiller eller drikke ingefær the da der pludselig er dukket nogle nye undersøgelser op?

God bedring til dig også Hyggeligt at vi skal følges ad og forhåbentlig får vi det snart begge to bedre.

Jeg spurgte min fertilitetslæge som har hjulpet os med at blive gravid. Han sagde at det måtte jeg meget gerne tage. Ja tak. Håber virkelig også for os at vi hurtigt kommer over kvalmen.  God weekend.

MVH Malene

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2011

Nessie

Sofiekdk skriver:

Jeg synes bare jeg har læst rigtig mange steder at de fraråder en at tage ingefærpiller eller drikke ingefær the da der pludselig er dukket nogle nye undersøgelser op?

God bedring til dig også Hyggeligt at vi skal følges ad og forhåbentlig får vi det snart begge to bedre.

Jeg fik også at vide af min læge at der ikke var noget at gøre, måtte barevente på at kvalmen gik over

Hun frarådede også alt med ingefær i

Anmeld

2. juni 2011

Carl-Emil's mor

Sofiekdk skriver:

Ja for at starte ud med den gode nyhed så har jeg jo holdt en pause herinde fra hvilket har resulteret i at jeg er blevet fuldstændig pludselig og uplanlagt gravid. Vi er selvfølgelig begge to meget glade, men også vildt nervøse efter vores ma i uge 10+5 sidste år. Var til scanning igår og alting ser fint ud med perfekt str baby, endda 3 dage større end forventet så forhåbentlig går tingene godt denne gang.

Mit problem er nu at jeg simpelthen er SÅ dårlig hver dag. Jeg har monster kvalme og madlede. Har på ingen måde lyst til mad føler ingen sult, bare tanken om mad kan gøre mig dårlig. Idag har jeg spist 2 æg og en halv skive ananas siden imorges. Jeg blev pludselig så svimmel at det sortnede for mine øjne. Jeg kunne ikke fokusere mit syn og følte jeg var i en lydløs bobbe. Jeg var på vej hjem og var virkelig nervøs for pludselig at besvime mena jeg gik over en vej. Jeg er idag 7+1. Har været dårlig siden starten, men det bliver kun værre for hver ag der går. Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal klare de næste mange uger.

Hvad kan man mon gøre for at få det bedre. Hvordan har i andre klaret det?

Knus

Altså jeg spurgte min læge om præcis dette igår  han siger igennemsnit så forsvinder det efter 12 uge  jeg er 7+5 idag og har det PRÆCIS som du beskriver.. tanken om mad kan gøre mig så dårlig at jeg nærmest kaster op, men når jeg så tvinger mig selv til at spise oplever jeg ofte at få det bedre  en løsning for mig har været IKKE selv at lave mad  Det ikke selv at stå og lave maden gør det nemmere at få det ned  så min kæreste der ALDRIG laver mad er rigtig kommet på arbejde 

INGEFÆR må du IKKE rør!!! det har jeg fået besked fra både fra min læge, og overlægen der hvor jeg blev scannet og sygeplejersken hvor jeg blev scannet...

Men det er altså bare at vente og vente og vente og finde ud af hvad der ikke giver dig kvalme.. herhjemme svinger det meget, men en københavnerstang-is har 7,9,13 ikke givet mig kvalme på noget tidspunkt endnu, også tager den kun 4% af en voksens GDA så det går sådan nogenlunde an at spise 2 af dem om dagen.. det er ikke sundt men drikker jeg væske kaster jeg stort set op og bliver ekstrem dårligt at jeg må ligge mig, så Københavnerstang har hidtil været min redning...

men kæmpe stort tillykke med mavsen 

Anmeld

2. juni 2011

Filippa & Liva

Sender dig et stort kram ...

Og et tillykke med den dejlige lille spire!

tro mig, jeg kender ALT for godt til kvalmen og madleden!

her startede min kvalme allerede i uge 5 og ellers eskalerede den FULDKOMMEN fra uge 7 - det resulterede i flere indlæggelser, væske via drop, et vægttab på 7 kg og andre ubehageligheder.

Vi prøvede alt, fra akupunktur, til seaband armbånd, til stikpiller og til kvalme stillende medicin. Det var virkelig et rent helvede!

Jeg slap først af med min kvalme i uge 20 og nu kan jeg endelig nyde min graviditet!  

Mit bedste råd til dig er at tage en snak med lægen hvis din kvalme er vedvarende og du ikke kan spise normalt (evt. begynder at tabe dig) og ellers kan en iskold frisk sodavands is tage toppen af det værste - det var det eneste her som kunne mildne lidt .. Rigtig god bedring!!!

Anmeld

2. juni 2011

Barbamama

Jeg var selv meget syg og fik en brochure ude fra sygehuset hvor dette stod i:

Få rigeligt hvile og søvn

Få frisk luft hver dag, gå en lille tur (et FANTASTISK råd!!!! Det virker!)

Gå i bad HVER DAG. Det giver velvære!

Vær opsøgende i samvær med andre.

Det er vigtigt du ikke giver op selvom du har det skidt.

Drik 1 1/2- 2liter dagligt.

Forsøg at spis og drik så meget som du kan. Spis varieret.

Når appetitten er lille er fedt en vigtig energikilde. Det er svært at spise fedtholdige måltider, men prøv at øge mængden af skjult fedt i maden (brug f.eks sødmælk i stedet for letmælk, kød med højt fedtindhold osv....)

Spis mad med protein: kød, fisk, fjerkræ, æg og mælkeprodukter, nødder og mandler.

Spis små hyppige måltider

spis nødder og mandler, kiks, rosiner, brød, henkogt frugt.

Undgå stærkt lugtende og krydrede levnedsmidler.

Spis kolde hovedmåltider f.eks. pastasalat

Drik kolde forfriskende drikke f.eks. grapetonic,lemonsodavand eller frugtjuice.

Frisk munden med syrlige bolcher eller skul munden i kamillete eller danskvand.

Hvil før og efter måltidet.

Spis i et udluftet, ventileret rum i behagelige og afslappende omgivelser.

Få så vidt muligt andre til at tilberede maden.

Spis langsomt og tyg maden grundigt.

Det anbefales at supplere kosten med en vitaminpille dagligt.

Forslag til morgenmad:

Havregrød kogt på mælk med sukker og smør.

Øllebrød med mælk.

Syrnede produkter

Brød. Evt ristet eller knækbrød

Pålæg: smør eller minarine, forsk. ostetyper, honning, marmelade og chokoladepålæg.

Forslag til frokost:

Brød med smør og pålæg. f.eks æg eller makrel. (det står der sgu!)

Råkost eller kogte grøntsager og pasta.

Suppe

Lune retter.

Forslag til aftensmad:

Gerne retter som du normalt spiser.

Kartoffelmos med smør.

Evt lidt kogte grøntsager frem for rå gratineret med ost eller smør.

Supper. Gerne købesuppe, let at tilberede og fedtholdig!

Sammenkogte retter.

Evt lidt dessert i form af f.eks. is, henkogt frugt eller frugtsalat med creme fraiche eller flødeskum.

Forslag til mellemmåltider:

Drikkevarer

Koldskål

Forskellige færdigkøbte minidesserter

Kager samt småkager

Kiks, salte eller søde

Chips

Nødder og mandler

Rosiner o. a tørret frugt, bananer, vindruer, avocado

Chokolade

Sodavandsis, flødeis og frosne energidrikke

Frugtgrød

Håber du kunne bruge noget af det. Selvom det meste handlede om mad som man egentlig ikke gider at høre om....

Og så havde jeg stor glæde af at tage to B6-vitaminer hver morgen!

Anmeld

2. juni 2011

Rosa

Sofiekdk skriver:

Ja for at starte ud med den gode nyhed så har jeg jo holdt en pause herinde fra hvilket har resulteret i at jeg er blevet fuldstændig pludselig og uplanlagt gravid. Vi er selvfølgelig begge to meget glade, men også vildt nervøse efter vores ma i uge 10+5 sidste år. Var til scanning igår og alting ser fint ud med perfekt str baby, endda 3 dage større end forventet så forhåbentlig går tingene godt denne gang.

Mit problem er nu at jeg simpelthen er SÅ dårlig hver dag. Jeg har monster kvalme og madlede. Har på ingen måde lyst til mad føler ingen sult, bare tanken om mad kan gøre mig dårlig. Idag har jeg spist 2 æg og en halv skive ananas siden imorges. Jeg blev pludselig så svimmel at det sortnede for mine øjne. Jeg kunne ikke fokusere mit syn og følte jeg var i en lydløs bobbe. Jeg var på vej hjem og var virkelig nervøs for pludselig at besvime mena jeg gik over en vej. Jeg er idag 7+1. Har været dårlig siden starten, men det bliver kun værre for hver ag der går. Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal klare de næste mange uger.

Knus

Min kæææmpe redning (havde det ligeosm dig) var et glas iskold appelsinjuice med friskpresset ingefær INDEN jeg stod ud af sengen om morgenen. Det er lidt besværligt, og man skal lige vænne sig til det, men det virkede fra dag 1. Jeg kunne ikke tåle den medicin man får hos lægen mod kvalme, jeg fik det vildeste krampeanfald lige pludselig, men så fik jeg dette tip af en sygeplejerske og prøvede det md stor succes. Ellers havde jeg absolut ikke kunnet fungere de første 3 mdr. 

Tips: Riv ingfæren i grove strimler og put det i sådan en lille rund the-si og rør rundt i juicen med det et minuts tid, og så - bottoms up! 

Anmeld

2. juni 2011

december-babyen

Puha jeg kender din situation AAAAALT for godt, er selv i den lige nu!!

Min kvalme startede allerede i uge 4 og er pt i uge 10+5 og har været 2 indlæggelser igennem med drop, akupunktur, stikpiller og 2 slags anden medicin.

Lige nu er jeg på medicin: Ondansetron mener jeg pillerne hedder. De gør det muligt for mig at stå på benene, drikke vand og spise en smule brød.

Alm mad er et NO GO!!

Jeg har ialt tabt mig 8 kg og har været så langt nede at ord næsten ikke kan beskrive det.

Er sygemeldt fra arbejdet da jeg ikke engang kunne kravle ud af sengen da det var værst og brækkede mig mere end 15 gange om dagen!! Det var virkelig SÅ slemt.

Jeg håber du finder en løsning som er holdbar og at du kan væbne dig med tålmodighed og se optimistisk på din tilstand.

Det skal nok blive bedre på et tidspunkt (har nogen gange selv svært ved at tro på det) men det er hvad alle siger

Mange kram og varme tanker herfra

Anmeld

3. juni 2011

ønskebørn74

Sofiekdk skriver:

Knus

WEEEEEEEEEEE SØDESTE!!!!!!!!!!!!!!

TILLYKKE!!!!!!  HVOR ER DET BARE STORT!!!!!!

Her hjalp Ginger Ale og cream  crackers som er en tør neutral kiks... Og masser af sun lolly....

Lene

Anmeld

3. juni 2011

Krussedulle

Sofiekdk skriver:

Knus

først, stort tillykke med baby i maven

jeg havde kvalme og opkastninger fra uge 6-20 med den lille.. det eneste der hjalp mig var nogle piller jeg fik på gyn afd. ondansetron (mener jeg de hed) de hjælper!

håber du finde ud af noget

Anmeld

3. juni 2011

Sofiedk

ønskebarn74 skriver:

WEEEEEEEEEEE SØDESTE!!!!!!!!!!!!!!

TILLYKKE!!!!!!  HVOR ER DET BARE STORT!!!!!!

Her hjalp Ginger Ale og cream  crackers som er en tør neutral kiks... Og masser af sun lolly....

Lene

Hvor er du bare skøn tusind tak ... Er atadig meget usikker og nervøs og forstår stadig ikke at jeg kan være sådan rigtig gravid.

Det er skønt at bo i Spanien, men lidt nervepirrende med alle jordemoder besøg på spansk og et helt nyt sundhedssystem plus at stå uden arbejde så økonomien ikke er helt på toppen, men okay sådan er livet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.