Skrotte hjemmeværnet....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2011

Faith

SpunkenJo skriver:

Ingen årsag

Det er lissom når folk "glemmer" at forsikre sig rigtigt, og laver sig en halv løsning.
Noget lort når huset pludseligt får en vandskade man havde sagt nej til i klausulen.
- man regner ikke med det sker jo (kun for naboen....)

Men når man så allermest har brug for hjælpen, og man får den, så finder man ud af at systemet virker
- og at hjemmeværnet heæt sikkert har sin berettigelse

Men kan sagtens forstå man mener de kan afskaffes, hvis ikke man ved bedre, men i disse tider med vaægflæsk overalt, må man jo gerne være en smule kritisk overfor hvad medierne udbasunerer på vegne af de kære politikere....

- syns ikke der er megen respons fra dem som tidligere skrev....

Jeg kan såmænd godt svare.... Men bliver nok haglet ned for min holdning. Pyt det tager jeg med.

Er nok ret farvet af at jeg bor sammen med en mand som har været udsendt som professionel soldat til diverse af verdens brandpunkter, og dernede bruges hjemmeværnet udelukkende som vagter. De kaldes også for "legetøjssoldater".

Hjemmeværnet får våben og køretøjer stillet til rådighed samtidig med at der skæres i materiel til de "rigtige" soldater. Jeg har ikke udtalt mig om at hjemmeværnet udelukkende bruges som perkeringsanvisere. Er sikker på de gør en masse andet godt. Men derfor har jeg stadig ret til at mene at de kunne spares væk og at pengene i stedet kunne bruges anderledes, fks. til det skrantende sygehusvæsen, skolesystem, ældrepleje mm.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2011

SpunkenJo

smillaluna skriver:

Jeg kan såmænd godt svare.... Men bliver nok haglet ned for min holdning. Pyt det tager jeg med.

Er nok ret farvet af at jeg bor sammen med en mand som har været udsendt som professionel soldat til diverse af verdens brandpunkter, og dernede bruges hjemmeværnet udelukkende som vagter. De kaldes også for "legetøjssoldater".

Hjemmeværnet får våben og køretøjer stillet til rådighed samtidig med at der skæres i materiel til de "rigtige" soldater. Jeg har ikke udtalt mig om at hjemmeværnet udelukkende bruges som perkeringsanvisere. Er sikker på de gør en masse andet godt. Men derfor har jeg stadig ret til at mene at de kunne spares væk og at pengene i stedet kunne bruges anderledes, fks. til det skrantende sygehusvæsen, skolesystem, ældrepleje mm.

Stor respekt for din mand! Jeg syns vores soldater fortjener mere omtale af den positive. Man kan mene om krig hvad man vil, det er politisk bestemt om vi deltager eller ej (man kam stemme anderledes) men vore soldater der er udsendte fortjener det bedste.

Hvad angår hjemmeværnet kan jeg ikke se man kan skære det helt væk. Muligvis omstrukturere nogle af kronerne og for min skyld, meget gerne til hæren. Men ligefrem at afskaffe dem, vil
Være at skyde sig selv i foden, hvilket jeg er overbevist om din mand også vil være enig med mig i

Jeg kan ikke se hvordan den store opgave de løfter lige nu skulle afvikles af andre end dem. Jeg er taknemmelig for der er nogen som vil stå til rådighed som de gør, og så uden betaling!!!

Budgetomlægning er som regel en go ide, men lgefrem at afskaffe Lan jeg ikke se nogen besparrelse ved.

Anmeld

29. maj 2011

kronsell

smillaluna skriver:

Ja, stor respekt til alle I forsvaret.

Det kan godt være at nogle stadig joker og kalder hjemmeværnet for "legetøjssoldater" , men jeg tror også at din mand vil siger at der aldrig har været noget at kritisere i forholdt til hvordan hjv har løst de opgaver der er stillet dem. Faktisk tror jeg ikke du kan finde nogen overordnet person i forsvaret eller politiet der ikke er tilfreds med den indsats hjv leverer. De stille altid op, selvom lønnen ikke er andet end en kop kaffe og en skive brød og der er aldrig noget brok.

Det kan godt være at hjemmeværnet får våben og køretøjer stillet til rådighed, men det er ikke på bekostning af de øvrige i forsvaret. Som regl er det materiel hjv anvender jo allerede en del af det forsvaret har købt ind eller har udskiftet med noget mere moderne. De køretøjer vi har er i hvert fald noget gammelt l..t.. :-)

Anmeld

29. maj 2011

Faith

kronsell skriver:

Ja, stor respekt til alle I forsvaret.

Det kan godt være at nogle stadig joker og kalder hjemmeværnet for "legetøjssoldater" , men jeg tror også at din mand vil siger at der aldrig har været noget at kritisere i forholdt til hvordan hjv har løst de opgaver der er stillet dem. Faktisk tror jeg ikke du kan finde nogen overordnet person i forsvaret eller politiet der ikke er tilfreds med den indsats hjv leverer. De stille altid op, selvom lønnen ikke er andet end en kop kaffe og en skive brød og der er aldrig noget brok.

Det kan godt være at hjemmeværnet får våben og køretøjer stillet til rådighed, men det er ikke på bekostning af de øvrige i forsvaret. Som regl er det materiel hjv anvender jo allerede en del af det forsvaret har købt ind eller har udskiftet med noget mere moderne. De køretøjer vi har er i hvert fald noget gammelt l..t.. :-)

Du har ret, min mand har aldrig sagt et ondt ord om hjemmeværnet. Som du skriver så udfører de de opgaver de bliver sat til frivilligt, og det i sig selv er prisværdigt.

Min mand er selv frivillig brandmand og får ikke andet end oplevelser og en kop kaffe i ny og næ ud af det. Men derfor yder han stadig et stykke arbejde som er noget værd for andre mennesker.

De ting du skriver om hjemmeværnet er meget detaljeret og langt mere end hvad jeg, eller min mand for den sags skyld, vidste om deres arbejde. Så tak for det. Det er hvad man får ud af at dømme andre uden egentlig at vide hvad man snakker om.

Anmeld

30. maj 2011

SpunkenJo

smillaluna skriver:

Du har ret, min mand har aldrig sagt et ondt ord om hjemmeværnet. Som du skriver så udfører de de opgaver de bliver sat til frivilligt, og det i sig selv er prisværdigt.

Min mand er selv frivillig brandmand og får ikke andet end oplevelser og en kop kaffe i ny og næ ud af det. Men derfor yder han stadig et stykke arbejde som er noget værd for andre mennesker.

De ting du skriver om hjemmeværnet er meget detaljeret og langt mere end hvad jeg, eller min mand for den sags skyld, vidste om deres arbejde. Så tak for det. Det er hvad man får ud af at dømme andre uden egentlig at vide hvad man snakker om.

I LIKE

Anmeld

30. maj 2011

SussieThyssen

Så tænker jeg lidt på følgende:
Hvor meget VED I egentligt om hjemmeværnet jer som mener det skal skrottes...har I selv været medlem af det?

Kærligst
Sussie

Anmeld

30. maj 2011

SpunkenJo

SussieThyssen skriver:

Så tænker jeg lidt på følgende:
Hvor meget VED I egentligt om hjemmeværnet jer som mener det skal skrottes...har I selv været medlem af det?

Kærligst
Sussie

Godt indspark

Anmeld

30. maj 2011

Sabsy

kronsell skriver:

Uha, så er den kvindelige kaffeklub igang med at nedlægge hjemmeværnet ud fra et forslag som de Radikale absolut intet aner om.

Det er egentlig sørgeligt, at nogle ikke gider danne sig deres egen mening ud fra information de selv frit kan læse om hjemmeværnet. Men at følge andres meninger er vel nemmest. Suk...

Hjemmeværnet er meget mere end det som politihjemmeværnet laver hvor I møder dem som p-vagter, og til afspærringer osv. men sådan er det jo. Alt hvad man ikke lige kan se, eksisterer jo ikke. Læs lidt om flyvehjemmeværnet, marinehjemmeværnet, virksomhedshjemmeværnet, SSR, og I vil blive overraskede over hvor meget smæk for skillingerne I får for skattekronerne.

Og så den snak om hjemmeværnet kontra forsvaret. Hjemmeværnet ER en del at det samlede totalforsvar, og en væsentlig faktor.

Hvordan er det lige de Radikale vil spare penge ved at afskaffe frivillig arbejdskraft og så erstatte det med folk der skal ansættes på kontrak med løn ???

Hvilke dele af de ting som hjv løser i dag, vil de så afskaffe eller betale andre for ? Er det:
Bevogning af flyvestationer og civile lufthavne som udføres i dag af flyverhjemmeværnet
Observation fra luften for politi og andre myndigheder udføres i dag af flyverhjemmeværnet. Hjemmeværnets fly Koster 1/30 del af hvad forsvarets E-101 helikopter koster i timen.
Søredningstjeneste for SOK udføres af marinehjemmeværn
Miljø beredskab , marinehjemmeværn
Træning af flyvevåbnets piloter under CSAR ( flyverhjemmeværnet )
Undervisning og træning af værnepligtige ( alle dele af hjemmeværnet bidraget til det.&nbsp
Hjælp til politi med afspærring, bevogtning og trafikregulering ( politihjemmeværnet )
Assistance ved brand, miljø katastrofer ( alle dele af hjv )
Deltagelse i internationale missioner, Irak, Afgahnistan, kossovo
Sparringspartner for jærger- og frømandskorps ( hærhjemmeværn og SSR)
Uderviser og kontrollanter ved afsluttende uddannelse for værnepligtige ( hele hjemmeværnet bidraget til det. &nbsp
Hjælp til Politi samt Told og Skat til søs ( marinehjemmeværnet )
Sneberedskab men Pansrede mandskabsvogne, Hjulkøretøjer ( hærhjemmeværn )
Assistance til hjemmepleje med udbringelse af mad, medicin samt transport ifb. sneberedskab. ( alle dele af hjemmeværnet bidrager hvor der er brug for det )

Det er blot nogle af de ting som den lille halve mia. går til, og hvis I spørger mig findes der næppe et billigere alternativ for at hole sådan et beredskab kørende, og samtidig sikre vores forpligtelser over for Nato mht. styrketal.

Alle der har andre løsninger er velkomne til at argumentere for det, men lad være med at tror på alle ugennemtænkte forslag fra de Radikales side.  De har tydeligt ikke regnet på at det i stedet vil koste borgerne penge at nedlægge hjemmeværnet. Desuden synes jeg I skulle skamme jeg med nedladende bemærkninger om dem som gør en frivillig indsats til gavn for hele det samfund vi lever i.

Jeg ved ikke hvordan økonomien ser ud i resten af forsvaret, men så vidt jeg ved er der allerede blevet skåret ret kraftigt ned de fleste steder. Hvor meget der kan spares på værnepligt er jeg ikke sikker på, jeg håber dog at man tænker sig godt om inden man gør noget.

Jeg er hjemmeværnsbarn - og jeg er stolt af mine forældre..Selvom mange mener det er en legestue for dem der ikke tør forsvaret! Fis med det!..Jeg er enig i din forklaring Og btw husk på hvem det er der hjælper med at lede, hvis jeres børn en dag er den "Nye Holger!" - det har forsvaret ikke tid til

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.