Skrotte hjemmeværnet....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. maj 2011

slettet_7530

Eva. skriver:

hvad siger I....?

Jeg synes det er en super idé og er mere og mere sikker på at de radikale får min stemme..

http://www.bt.dk/politik/radikale-vil-skrotte-hjemmevaernet

Uha det er en varm kartoffel, men min samlever og jeg ahr snakekt om i de 17 år vi har været sammen hvad pokker de egentligt er til, vi har ikke rigtigt fundet ud af det endnu andet end til at vise os på plads i diverse storcentre op til jul

ADVARSEL (ironi er anvendt)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2011

kronsell

Uha, så er den kvindelige kaffeklub igang med at nedlægge hjemmeværnet ud fra et forslag som de Radikale absolut intet aner om.

Det er egentlig sørgeligt, at nogle ikke gider danne sig deres egen mening ud fra information de selv frit kan læse om hjemmeværnet. Men at følge andres meninger er vel nemmest. Suk...

Hjemmeværnet er meget mere end det som politihjemmeværnet laver hvor I møder dem som p-vagter, og til afspærringer osv. men sådan er det jo. Alt hvad man ikke lige kan se, eksisterer jo ikke. Læs lidt om flyvehjemmeværnet, marinehjemmeværnet, virksomhedshjemmeværnet, SSR, og I vil blive overraskede over hvor meget smæk for skillingerne I får for skattekronerne.

Og så den snak om hjemmeværnet kontra forsvaret. Hjemmeværnet ER en del at det samlede totalforsvar, og en væsentlig faktor.

Hvordan er det lige de Radikale vil spare penge ved at afskaffe frivillig arbejdskraft og så erstatte det med folk der skal ansættes på kontrak med løn ???

Hvilke dele af de ting som hjv løser i dag, vil de så afskaffe eller betale andre for ? Er det:
Bevogning af flyvestationer og civile lufthavne som udføres i dag af flyverhjemmeværnet
Observation fra luften for politi og andre myndigheder udføres i dag af flyverhjemmeværnet. Hjemmeværnets fly Koster 1/30 del af hvad forsvarets E-101 helikopter koster i timen.
Søredningstjeneste for SOK udføres af marinehjemmeværn
Miljø beredskab , marinehjemmeværn
Træning af flyvevåbnets piloter under CSAR ( flyverhjemmeværnet )
Undervisning og træning af værnepligtige ( alle dele af hjemmeværnet bidraget til det.&nbsp
Hjælp til politi med afspærring, bevogtning og trafikregulering ( politihjemmeværnet )
Assistance ved brand, miljø katastrofer ( alle dele af hjv )
Deltagelse i internationale missioner, Irak, Afgahnistan, kossovo
Sparringspartner for jærger- og frømandskorps ( hærhjemmeværn og SSR)
Uderviser og kontrollanter ved afsluttende uddannelse for værnepligtige ( hele hjemmeværnet bidraget til det. &nbsp
Hjælp til Politi samt Told og Skat til søs ( marinehjemmeværnet )
Sneberedskab men Pansrede mandskabsvogne, Hjulkøretøjer ( hærhjemmeværn )
Assistance til hjemmepleje med udbringelse af mad, medicin samt transport ifb. sneberedskab. ( alle dele af hjemmeværnet bidrager hvor der er brug for det )

Det er blot nogle af de ting som den lille halve mia. går til, og hvis I spørger mig findes der næppe et billigere alternativ for at hole sådan et beredskab kørende, og samtidig sikre vores forpligtelser over for Nato mht. styrketal.

Alle der har andre løsninger er velkomne til at argumentere for det, men lad være med at tror på alle ugennemtænkte forslag fra de Radikales side.  De har tydeligt ikke regnet på at det i stedet vil koste borgerne penge at nedlægge hjemmeværnet. Desuden synes jeg I skulle skamme jeg med nedladende bemærkninger om dem som gør en frivillig indsats til gavn for hele det samfund vi lever i.

Jeg ved ikke hvordan økonomien ser ud i resten af forsvaret, men så vidt jeg ved er der allerede blevet skåret ret kraftigt ned de fleste steder. Hvor meget der kan spares på værnepligt er jeg ikke sikker på, jeg håber dog at man tænker sig godt om inden man gør noget.

Anmeld

29. maj 2011

twinny

kronsell skriver:

Uha, så er den kvindelige kaffeklub igang med at nedlægge hjemmeværnet ud fra et forslag som de Radikale absolut intet aner om.

Det er egentlig sørgeligt, at nogle ikke gider danne sig deres egen mening ud fra information de selv frit kan læse om hjemmeværnet. Men at følge andres meninger er vel nemmest. Suk...

Hjemmeværnet er meget mere end det som politihjemmeværnet laver hvor I møder dem som p-vagter, og til afspærringer osv. men sådan er det jo. Alt hvad man ikke lige kan se, eksisterer jo ikke. Læs lidt om flyvehjemmeværnet, marinehjemmeværnet, virksomhedshjemmeværnet, SSR, og I vil blive overraskede over hvor meget smæk for skillingerne I får for skattekronerne.

Og så den snak om hjemmeværnet kontra forsvaret. Hjemmeværnet ER en del at det samlede totalforsvar, og en væsentlig faktor.

Hvordan er det lige de Radikale vil spare penge ved at afskaffe frivillig arbejdskraft og så erstatte det med folk der skal ansættes på kontrak med løn ???

Hvilke dele af de ting som hjv løser i dag, vil de så afskaffe eller betale andre for ? Er det:
Bevogning af flyvestationer og civile lufthavne som udføres i dag af flyverhjemmeværnet
Observation fra luften for politi og andre myndigheder udføres i dag af flyverhjemmeværnet. Hjemmeværnets fly Koster 1/30 del af hvad forsvarets E-101 helikopter koster i timen.
Undervisning og træning af værnepligtige ( alle dele af hjemmeværnet bidraget til det.&nbsp
Hjælp til politi med afspærring, bevogtning og trafikregulering ( politihjemmeværnet )
Uderviser og kontrollanter ved afsluttende uddannelse for værnepligtige ( hele hjemmeværnet bidraget til det. &nbsp
Assistance til hjemmepleje med udbringelse af mad, medicin samt transport ifb. sneberedskab. ( alle dele af hjemmeværnet bidrager hvor der er brug for det )

Det er blot nogle af de ting som den lille halve mia. går til, og hvis I spørger mig findes der næppe et billigere alternativ for at hole sådan et beredskab kørende, og samtidig sikre vores forpligtelser over for Nato mht. styrketal.

Alle der har andre løsninger er velkomne til at argumentere for det, men lad være med at tror på alle ugennemtænkte forslag fra de Radikales side.  De har tydeligt ikke regnet på at det i stedet vil koste borgerne penge at nedlægge hjemmeværnet. Desuden synes jeg I skulle skamme jeg med nedladende bemærkninger om dem som gør en frivillig indsats til gavn for hele det samfund vi lever i.

Jeg ved ikke hvordan økonomien ser ud i resten af forsvaret, men så vidt jeg ved er der allerede blevet skåret ret kraftigt ned de fleste steder. Hvor meget der kan spares på værnepligt er jeg ikke sikker på, jeg håber dog at man tænker sig godt om inden man gør noget.

Anmeld

29. maj 2011

Mi

Jeg har nu heller aldrig forstået hvad vi egentlig skulle med hjemmeværnet. Giv pengene til politiet i stedet for.

Anmeld

29. maj 2011

SpunkenJo

kronsell skriver:

Hvor er det godt skrevet

Magtede ikke selv at komme med den lange smøre, men irriterede mig kun over de indlæg der kommer fra folk der helt sikkert ikke ved hvad de taler om!!

Hjemmeværnet arbejder som udgangspunkt frivilligt!!! Hvor meget billigere kan det gøres? Skulle de selv betale for udstyr og beklædning også??

Uden dem vil vi ofte være pressede! Og er overbevist om at dem der boede i Seest da fyrværrkeriudlykken skete er evigt taknemmelige for den FRIVILLIGE indsats de ydede.

Håber I andre også vil sætte mere pris på deres indsats fremover fremfor kun at kalde dem "parkeringsanvisere"!

Anmeld

29. maj 2011

kronsell

Tak Jo.

Anmeld

29. maj 2011

kronsell

Mi skriver:

Jeg har nu heller aldrig forstået hvad vi egentlig skulle med hjemmeværnet. Giv pengene til politiet i stedet for.

Hvor mange betjente er det lige du kan få for det penge hjv koster ?

Hvem skal så stå for sørednigstjenesten, miljøberedskab, bevogning af civile og militære installationer, vinterberedskab, udbringelse af mad og medicin til de ældre. P-anvisning, sparring til de profesioneller styrker,  Er det politiet du så vil bruge til de opgaver. ??? Eller beredskabskorpset. Så skal de da vist op i antal hvis de skal kunne stille over hele landet.

Anmeld

29. maj 2011

Mi

kronsell skriver:

Hvor mange betjente er det lige du kan få for det penge hjv koster ?

Hvem skal så stå for sørednigstjenesten, miljøberedskab, bevogning af civile og militære installationer, vinterberedskab, udbringelse af mad og medicin til de ældre. P-anvisning, sparring til de profesioneller styrker,  Er det politiet du så vil bruge til de opgaver. ??? Eller beredskabskorpset. Så skal de da vist op i antal hvis de skal kunne stille over hele landet.

Jeg har lige læst dit indlæg ovenfor, og var ikke klar over at hjemmeværnet løste flere opgaver, og har stadig ikke overblik over om opgaverne ikke ligeså godt kunne løses af beredskabsstyrelsen eller lign.

Anmeld

29. maj 2011

SpunkenJo

kronsell skriver:

Ingen årsag

Det er lissom når folk "glemmer" at forsikre sig rigtigt, og laver sig en halv løsning.
Noget lort når huset pludseligt får en vandskade man havde sagt nej til i klausulen.
- man regner ikke med det sker jo (kun for naboen....)

Men når man så allermest har brug for hjælpen, og man får den, så finder man ud af at systemet virker
- og at hjemmeværnet heæt sikkert har sin berettigelse

Men kan sagtens forstå man mener de kan afskaffes, hvis ikke man ved bedre, men i disse tider med vaægflæsk overalt, må man jo gerne være en smule kritisk overfor hvad medierne udbasunerer på vegne af de kære politikere....

- syns ikke der er megen respons fra dem som tidligere skrev....

Anmeld

29. maj 2011

kronsell

Mi skriver:

Jeg har lige læst dit indlæg ovenfor, og var ikke klar over at hjemmeværnet løste flere opgaver, og har stadig ikke overblik over om opgaverne ikke ligeså godt kunne løses af beredskabsstyrelsen eller lign.

Positivt du søger information MI, det er rigtig god start for alt saglig debat, så respekt for det.

Hjemmeværnet er nu en militær organisation underlagt forsvaret og i forsvaret træner man nu engang med våben. Det er en basal færdig som alle skal kunne. Heldigvis er det kun de opgaver til støtte for hæren, flyvevåben der kræver våben under øvelses brug. Alle civile opgaver løses altid uden våben. Jeg mener det er ca. 7000 ud af de ca 50.000 medlemmer der har våben udleveret.

Jeg tror beredskabskorpset vil få mere end svært ved at løfte opgaven da deres antal er beskedent sammenlignet med hjemmeværnet, Det der er brug for er antal hænder villige til at hjælpe.

Beredskabsstyrelsen/korpset

• Antal medarbejdere i alt: 611
  • Procentfordeling: 67,3 % mænd, 32,7 % kvinder
  • Herunder uniformerede medarbejdere i alt: 251
  • Procentfordeling: 93,3 % mænd, 6,7 % kvinder
  • Antal værnepligtige i alt: 750

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.