Rhesus negativ

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2011

NikolineMor

Majbriteriksen skriver:

Tror ikke helt jeg forstår?

Den sprøjte jeg taler om er efter fødslen. Hvis dit barn har anden blodtype end dig selv, så danner du antistoffer mod et evt. nyt barn,kke det barn du lige har født.

Hvorfor kom i på neo, har det noget med din blodtype at gøre?

Ja hvis du selv er rhesus neg og dit barn er rhesus pos, kan der under selve fødslen i det øjeblik navlestrengen bilver klipper ske det at der flyder lidt anti-stoffer mellem de to blodtyper. Det gør at barnet får noget af dine anti-stoffer over i dets blod og derfor selv har svært ved at danne nye anti-stoffer, eller ligefrem danner anti-stoffer mod sit eget blod. Det går så udover leveren da der er der man danner anti-stoffer og de kan få hurtigt og meget gulsot, som hvis ikke de kommer i lys kan skade leveren på længere sigt.

Det var i hvert fald hvad lægen forklarede mig.

Så derfor vil de tage en blodprøve fra dit barn lige når det er født og så igen 6 timer efter for at se om det er et problem for jeres barn.

Og går også udfra det er derfor man skal overnatte på hospitalet ved de efterfølgende fødsler, så de kan holde øje.

Det skal siges at de fleste børn får en smugle gulsot på 3-5dagen og det er helt normalt, det er bare den lilles måde at reagere på den store forandring det er at komme til verden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

NikolineMor

vanilla skriver:

puhaa lyder ikke sjovt.. jeg er også rhesus ab negativ og ved min datters fødsel var vi ved og ende i lys og ved min søn var det også tæt på.. er det beviseligt pga vores blodtype eller ?

Ja hvis du selv er rhesus neg og dit barn er rhesus pos, kan der under selve fødslen i det øjeblik navlestrengen bilver klipper ske det at der flyder lidt anti-stoffer mellem de to blodtyper. Det gør at barnet får noget af dine anti-stoffer over i dets blod og derfor selv har svært ved at danne nye anti-stoffer, eller ligefrem danner anti-stoffer mod sit eget blod. Det går så udover leveren da der er der man danner anti-stoffer og de kan få hurtigt og meget gulsot, som hvis ikke de kommer i lys kan skade leveren på længere sigt.

Så derfor vil de tage en blodprøve fra dit barn lige når det er født og så igen 6 timer efter for at se om det er et problem for jeres barn.

Og går også udfra det er derfor man skal overnatte på hospitalet ved de efterfølgende fødsler, så de kan holde øje.

Det skal siges at de fleste børn får en smugle gulsot på 3-5dagen og det er helt normalt, det er bare den lilles måde at reagere på den store forandring det er at komme til verden.

Anmeld

24. maj 2011

mortilsofieogsara

jeg er også Rhuesus negativ og fik et Rhuesus positive for 25 mdr. hvor jeg først fik anti-D da jeg havde født og vente et Rhuesus positive barn igen og fik immunoglobulin anti-D var jeg var uge 28 og skal havde igen når jeg har født, men fik afvide man er ved at gå væk fra at man få anti-D når man har født og kun imellem uge 28-30 for det skulle havde nok.

Anmeld

25. maj 2011

Majbriteriksen

NikolineMor skriver:

Okay, det vidste jeg ikke. Min ældste søn kom i lys fra 3 dagen til 5 dagen pga svær gulsot, men fik afvide at det var pga han var født 6 uger for tidligt. Syntes at det er lidt underligt, ved 2 søn blev vi "smidt" hjem efter 5 timer. Han blev da aldrig tjekket. Vi fik en tlf opringning dagen efter at han var samme blodtype som mig, derfor skulle jeg ikke have et prik denne gang.

Anmeld

25. maj 2011

signe.

JulieWH skriver:

Ja, jeg har den sjældne blodtype =)

Heldigvis er videnskaben kommet så langt, at det ikke gør synderligt for (mod) min næste graviditet. Hvor er det dejligt at have en mor, som arbejder inden for mikrobiologi og som kan svare på alle mine spørgsmål =)

jeg er også rhesus negativ.. jeg skal bare have taget en blodprøve i uge 25 tror jeg, for at se om barnet også har den

Anmeld

25. maj 2011

NikolineMor

Majbriteriksen skriver:

Okay, det vidste jeg ikke. Min ældste søn kom i lys fra 3 dagen til 5 dagen pga svær gulsot, men fik afvide at det var pga han var født 6 uger for tidligt. Syntes at det er lidt underligt, ved 2 søn blev vi "smidt" hjem efter 5 timer. Han blev da aldrig tjekket. Vi fik en tlf opringning dagen efter at han var samme blodtype som mig, derfor skulle jeg ikke have et prik denne gang.

Jo men hvis børn er fortidligt født kan de også godt få det (det gør de fleste), især når der er så meget. Så det er nok derfor de sagde sådan til dig.

Og det er jo ikke særlig mange med rhesus neg og rhesus pos barn der ender i lys. Da vi lå på neonatal på hillerød, var de jo helt overrasket over at se et "stort" barn, for de var slet ikke vant til at der kom andre end præ-børn. Og så kom jeg med min lille prop på over 4kg.

Men selvom det er sjældent er det jo stadig noget man skal huske at lægge mærke til, altså hvis de bliver meget gule.

Anmeld

25. maj 2011

Aves.

JulieWH skriver:

Ja, jeg har den sjældne blodtype =)

Heldigvis er videnskaben kommet så langt, at det ikke gør synderligt for (mod) min næste graviditet. Hvor er det dejligt at have en mor, som arbejder inden for mikrobiologi og som kan svare på alle mine spørgsmål =)

Jeg har den også men har dannet antistoffer trods indsprøjtninger efter fødsler og abort..

Anmeld

25. maj 2011

foto på lærred

Fam. BS skriver:

Er på resus negativ og vores datter er resus positiv.. Fik en indsprøjtning efter jeg havde født..

Vi er ikke igang ned nr 2 endnu, så ved ikke om det har nogen betydning her, Men går da ikke ud fra det :-)

De tjekker din næste barns blodtype omkring uge 28 (så vidt jeg husker) så de kan se om baby er positiv eller negativ.

Anmeld

25. maj 2011

blomst84

mortilsofieogsara skriver:

jeg er også Rhuesus negativ og fik et Rhuesus positive for 25 mdr. hvor jeg først fik anti-D da jeg havde født og vente et Rhuesus positive barn igen og fik immunoglobulin anti-D var jeg var uge 28 og skal havde igen når jeg har født, men fik afvide man er ved at gå væk fra at man få anti-D når man har født og kun imellem uge 28-30 for det skulle havde nok.

det samme fik jeg 

Anmeld

25. maj 2011

oerbaek

jeg er også rhesus negativ, men det har ikk været noget problem for jeg har fået 3 børn der alle også er rhesus negativ  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.