Majbriteriksen skriver:
Tror ikke helt jeg forstår?
Den sprøjte jeg taler om er efter fødslen. Hvis dit barn har anden blodtype end dig selv, så danner du antistoffer mod et evt. nyt barn,kke det barn du lige har født.
Hvorfor kom i på neo, har det noget med din blodtype at gøre?
Ja hvis du selv er rhesus neg og dit barn er rhesus pos, kan der under selve fødslen i det øjeblik navlestrengen bilver klipper ske det at der flyder lidt anti-stoffer mellem de to blodtyper. Det gør at barnet får noget af dine anti-stoffer over i dets blod og derfor selv har svært ved at danne nye anti-stoffer, eller ligefrem danner anti-stoffer mod sit eget blod. Det går så udover leveren da der er der man danner anti-stoffer og de kan få hurtigt og meget gulsot, som hvis ikke de kommer i lys kan skade leveren på længere sigt.
Det var i hvert fald hvad lægen forklarede mig.
Så derfor vil de tage en blodprøve fra dit barn lige når det er født og så igen 6 timer efter for at se om det er et problem for jeres barn.
Og går også udfra det er derfor man skal overnatte på hospitalet ved de efterfølgende fødsler, så de kan holde øje.
Det skal siges at de fleste børn får en smugle gulsot på 3-5dagen og det er helt normalt, det er bare den lilles måde at reagere på den store forandring det er at komme til verden.
Anmeld