Rhesus negativ

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.917 visninger
25 svar
0 synes godt om
24. maj 2011

anynom

Ja, jeg har den sjældne blodtype =)

Heldigvis er videnskaben kommet så langt, at det ikke gør synderligt for (mod) min næste graviditet. Hvor er det dejligt at have en mor, som arbejder inden for mikrobiologi og som kan svare på alle mine spørgsmål =)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2011

Majbriteriksen

JulieWH skriver:

Heldigvis er videnskaben kommet så langt, at det ikke gør synderligt for (mod) min næste graviditet. Hvor er det dejligt at have en mor, som arbejder inden for mikrobiologi og som kan svare på alle mine spørgsmål =)

Hej. Har aldrig set det som et problem for mig. Jeg fik bare en indsprøjtning efter fødslen af den store. Det var den eneste forskel fra min fødsel til andres.

Anmeld

24. maj 2011

anynom

Majbriteriksen skriver:

Hej. Har aldrig set det som et problem for mig. Jeg fik bare en indsprøjtning efter fødslen af den store. Det var den eneste forskel fra min fødsel til andres.

Det er nemlig det =) Det er skønt, at der ikke skal mere til =)

Anmeld

24. maj 2011

NikolineMor

Majbriteriksen skriver:

Ja jeg er så også rhesus negativ men var ikke helt så heldig, selvom jeg fik en sprøjte før fødslen.

Nikoline og jeg måtte en tur på neonatal i 5 dage i lys, øv øv

Anmeld

24. maj 2011

vanilla

NikolineMor skriver:

Ja jeg er så også rhesus negativ men var ikke helt så heldig, selvom jeg fik en sprøjte før fødslen.

puhaa lyder ikke sjovt.. jeg er også rhesus ab negativ og ved min datters fødsel var vi ved og ende i lys og ved min søn var det også tæt på.. er det beviseligt pga vores blodtype eller ?

Anmeld

24. maj 2011

anynom

vanilla skriver:

puhaa lyder ikke sjovt.. jeg er også rhesus ab negativ og ved min datters fødsel var vi ved og ende i lys og ved min søn var det også tæt på.. er det beviseligt pga vores blodtype eller ?

Det er noget med, at hvis du er rhesus negativ og dit barn er rhesus positiv, så danner du antistoffer i mod dit barn. Det skulle først blive et problem ved anden graviditet.

Anmeld

24. maj 2011

vanilla

JulieWH skriver:

Det er noget med, at hvis du er rhesus negativ og dit barn er rhesus positiv, så danner du antistoffer i mod dit barn. Det skulle først blive et problem ved anden graviditet.

begge mine er positiv men det var også et problem med den første så det forstår jeg ikke helt... da jeg fødte sidst for tre år siden fik vi besked på og skulle overnatte på patient hotellet pga det

Anmeld

24. maj 2011

Majbriteriksen

NikolineMor skriver:

Tror ikke helt jeg forstår?

Den sprøjte jeg taler om er efter fødslen. Hvis dit barn har anden blodtype end dig selv, så danner du antistoffer mod et evt. nyt barn,kke det barn du lige har født.

Hvorfor kom i på neo, har det noget med din blodtype at gøre?

Anmeld

24. maj 2011

FamilenStorm

JulieWH skriver:

Er på resus negativ og vores datter er resus positiv.. Fik en indsprøjtning efter jeg havde født..

Vi er ikke igang ned nr 2 endnu, så ved ikke om det har nogen betydning her, Men går da ikke ud fra det :-)

Anmeld

24. maj 2011

modesty

Hvis proceduren skal følges korrekt, får man som rhesus negativ en blodprøve i uge 25-26 af sin graviditet for at se om man danner antistoffer mod sit evt. rhesus positive barn. Hvis man gør det, får man en indsprøjtning i uge 28. Hvis ikke, nøjes man med at få en indsprøjtning umiddelbart efter fødslen.

I teorien kan det først være et problem ved barn nr. 2, da de antistoffer man danner i en given graviditet først vil angribe barnet ved den næste graviditet. Men - hvis man tidligere har været gravid og aborteret (frivilligt eller ufrivilligt) efter uge 8, kan kroppen have dannet antistoffer i dén graviditet også.

Det her I snakker om med lys. Hvad er det? Og hvordan hænger det sammen med rhesus-antistofferne?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.