Total rod i økonomien på grund af gamle dumheder.. :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.842 visninger
40 svar
0 synes godt om
23. maj 2011

Anonym trådstarter

Jeg går snart psykisk ned på grund af penge, jeg magter det seriøst ikke mere..

Jeg starter fra starten af og så må vi se hvor mange der når igennem og er klar på at give et godt råd..

Jeg flytter første gang hjemmefra da jeg er 17 år, flytter hjem til min daværende kæreste og hans forældre fordi de lover at jeg må bo der gratis, men da jeg så gik fra min kæreste krævede de en masse penge af mig, og jeg var så dum at gå ned i banken og spørge efter et lån.. Jeg får så i en alder af 18 år et dankort, idag kan jeg godt se det var dumt, men dengang var det jo bare virkelig fedt, for så skulle jeg ikke hæve hver gang.. Det går helt galt med dankortet, og ender med et overtræk på knap 7000kr som jeg får lov til at lave om til en kassekredit som får et maksimum på 25.000kr DUMT!! efter 3 måneder var ALLE pengene brugt, og efter en rejse til London var der oveni købet ekstra underskud på dankortet.. Jeg går ned i banken og kræver at de inddrager mit dankort og at de istedet giver mig et kort jeg ikke kan hæve over på.. Først så nægter min rådgiver at inddrage det for han så helst at hans kunder havde dankort, men får ham tilsidst overtalt.. På det tidspunkt hedder lånet i banken knap 30.000kr og jeg var kun lige fyldt 18år, jeg skulle skamme mig!!

Jeg flytter i en lejlighed for mig selv, og knokler for at få økonomien til at køre rundt, jeg levede bogstavelig talt af havregryn og pasta i det år jeg boede der.. I det år jeg bor der får jeg desværre også købt tøj og diverse på afbetaling igennem H&M og ellos og hvor man nu ellers kan købe på afbetaling igennem, dog har jeg aldrig købt elektronik på afbetaling, og har aldrig taget nogle af de der hurtiglån.. Jeg møder så en ny kæreste, bliver gravid og flytter ind ved ham.. Vi går ret hurtigt fra hinanden på grund af mange ting, og jeg skal igen flytte for mig selv, og denne gang er jeg ovenikøbet gravid.. :O

Jeg finder en lejlighed, og flytter ind i den, og økonomien er meget stram, men kæmper for ikke at falde i fælden med afbetaling og det lykkedes mig faktisk at lade være med at købe andet end hvad jeg havde kontanter til, mine regninger bliver betalt til tiden, lige indtil at jeg begynder at modtage rykkere.. Jeg finder så ud af at min bankrådgiver har afvist en masse betalinger igennem længere tid fordi han ikke kunne se der var penge til dem, dette har han så gjort uden at informere mig om det.. Jeg var sur og skuffet over at være blevet svigtet af en autoritet som jeg faktisk burde kunne stole på.. Jeg vælger at skifte rådgiver, og afdeling af banken..

Mit barn kommer til verden, jeg har købt hvad jeg skal bruge uden afbetaling.. Desværre finder jeg ud af hvor lækkert tøj som molo og hummel er, og jeg går shopamok på trods af at jeg har massere af tøj til barnet som jeg har fået foræret.. Pludselig var det bare ikke godt nok.. Jeg ammer, og det er derfor kun mig der skal have mad i den periode, bleer køber jeg på tilbud og har altid et lager hjemme af dem.. Jeg klarer mig igennem, igen uden nogle afbetalingskøb..

Jeg møder så en ny kæreste igen, og vi flytter sammen efter meget kort tid, han ejer hus, og jeg har ikke nogen udgifter udover at hjælpe til med at betale madvarer, og mine tøj indkøb bliver igen værre.. Men jeg holder mig stadig indenfor de kontanter der er til rådighed..

jeg starter så op på uddannelse igen, og det betyder en udgift til pasning af barn samt udgifter på mit lån som på det tidspunkt er kommet ned på knap 20.000kr, disse ting skal betales ud af en su, og kæresten er ikke interesseret i at hjælpe på trods af at han har en betydelig større indkomst end mig..

Jeg bliver smidt ud, flytter hjem til en veninde i en måned og flytter så i lejlighed igen alene med mit barn.. Mit lån er nu vokset til knap 50.000kr på grund af møbler, indskud og selve flytningen af mine ting..

I løbet af de 3 år der er gået i det her forløb har jeg været i fogedretten 1 gang med et beløb på knap 5000kr som jeg ikke kunne betale af på og valgte derfor at ignorere det, for kunne jo ikke lave det om.. Jeg ved at der er flere ting på vej derind, for har ignoreret nogle inkasso breve osv.. Jeg har idag modtaget endnu en stævning, og er nu registreret for ca 10.000kr inde ved RKI så vidt jeg ved.. Desuden ved jeg at der kommer mere..

På trods af min RKI registrering har min bank været søde til at hjælpe mig for at jeg kunne få tag over hovedet, og min rådgiver ved hvordan min situation ser ud med hensyn til det hele, da jeg har været fuldstændig ærlig helt fra starten af..

Men jeg er ved at gå til af økonomiske problemer og alle de tanker der bliver lagt i min økonomi..

Til daglig har jeg et rimelig fint overblik over hvad der er tilbage, og lige nu er der bare ikke penge til at betale af inde ved RKI fordi jeg venter på at få min forsørger SU, og derefter er det faktisk det store lån i banken der har min prioritet.. :/ Jeg er jo registreret, og helt ærligt er jeg måske lidt glad for det, for det betyder at jeg ikke kan købe mere på afbetaling, og jeg kan ikke bruge mere end der er på mit kort..

MEN banken har sagt at de gerne vil hjælpe mig ud af RKI, da det jo selvfølgelig ser træls ud for dem hvis deres kunder er registrerede som dårlige betalere..

Jeg ved bare ikke om jeg tør tage imod det tilbud.. Vil jeg kunne styre mig?? Eller starter mit forbrug forfra??

Mit barn og jeg har ikke fået nyt tøj i et par måneder nu, for vi har rigeligt begge 2, men kan bare mærke at trangen til at købe er der..

Først en tak til dem der er nået helt ned til bunden af det her rod, og vil i spørge yderligere inden i giver et råd er i meget velkomne..

Men mit spørgsmål er, skal jeg lade banken hjælpe mig så jeg kommer ud af RKI, eller skal jeg vælge at blive stående derinde så jeg ikke kan købe på afbetaling de næste 5 år??

Mvh mig med den meget rodede økonomi som virkelig ikke holder alle de bekymringer ud mere..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2011

Sirimor

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal skrive.

Hvor har du haft det hårdt! Og selvfølgelig også været lidt dum - men hvem har ikke det rent økonomisk.

Jeg håber virkelig at du får styr på det hele.

Godt banken er på din side og vil hjælpe dig (øv med ham den inkompentente bankrådgiver! Dem kender jeg alt, alt for godt).

Anmeld

23. maj 2011

Fines mor

Det er lidt svært for mig, at finde ud af om banken vil hjælpe dig  med det hele - eller kun det du har pt. i RKI. Du nævnter selv, at der kommer mere... så hvis du skal have din bank til at hjælpe dig, så vil jeg stærkt anbefale at du lægger alle kort på bordet!! Ellers risikere du, at de ikke vil hjælpe dig en anden gang.

RKI kan også være en måde, at styre dit liv på så du ikke køber noget mere. Måske kunne det være godt for dig, at få "behandlet" din købetvang.

Jeg håber du finder en løsning, da det ikke er rart at leve med økonomiske problemer.

Anmeld

23. maj 2011

Anonym trådstarter

Fines mor skriver:

Det er lidt svært for mig, at finde ud af om banken vil hjælpe dig  med det hele - eller kun det du har pt. i RKI. Du nævnter selv, at der kommer mere... så hvis du skal have din bank til at hjælpe dig, så vil jeg stærkt anbefale at du lægger alle kort på bordet!! Ellers risikere du, at de ikke vil hjælpe dig en anden gang.

RKI kan også være en måde, at styre dit liv på så du ikke køber noget mere. Måske kunne det være godt for dig, at få "behandlet" din købetvang.

Jeg håber du finder en løsning, da det ikke er rart at leve med økonomiske problemer.

jeg har været helt ærlig overfor min rådgiver og han vil hjælpe mig med det hele også det som kommer..

Men ja, jeg tænker måske bare at den RKI registrering er god til mig for så kan jeg IKKE lave flere dumheder lige nu, og får mig et ordentlig arbejde indenfor de næste 2 år og så kan det hele jo betales af..

Anmeld

23. maj 2011

Anonym trådstarter

Sirimor skriver:

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal skrive.

Hvor har du haft det hårdt! Og selvfølgelig også været lidt dum - men hvem har ikke det rent økonomisk.

Jeg håber virkelig at du får styr på det hele.

Godt banken er på din side og vil hjælpe dig (øv med ham den inkompentente bankrådgiver! Dem kender jeg alt, alt for godt).

tak.. håber virkelig også at jeg får styr på det, for det her er ikke sjovt..

Anmeld

23. maj 2011

VIPpigen

Åhh, det lyder svært. Jeg har aldrig selv været derude.

Mit råd er nok at lade banken hjælpe, få det HELE samlet i banken, kan de låne til ALLE dem du skylder, så du kun har lån ved banken, så sidder du med den mindste rente du kan få. Der vil komme rykkergebyr, og renter på ved alle de regninger du skylder på.

Få det hele samlet et sted.
Hav kun et hævekort, og skal du købe noget er det IKKE på afbetaling, kun kontant.
Få netbank (hvis du ikke allerede har) Så kan du altid holde øje med kontoerne.
Få en budgetkonto til de faste udgifter.
og en evt. opsparingskonto til uforudsete regninger (tandlæge, lidt tøj når det trænger, og lidt selvforkælelse NÅR DER ER RÅD)

Det er nok de bedste råd jeg kan give. Lige meget hvad ville jeg ikke bryde mig om at være i RKI, men føler du det er hvad der skal til for at du bliver holdt i nakken, så bliv der...

Anmeld

23. maj 2011

Anonym trådstarter

VIPpigen skriver:

Åhh, det lyder svært. Jeg har aldrig selv været derude.

Mit råd er nok at lade banken hjælpe, få det HELE samlet i banken, kan de låne til ALLE dem du skylder, så du kun har lån ved banken, så sidder du med den mindste rente du kan få. Der vil komme rykkergebyr, og renter på ved alle de regninger du skylder på.

Få det hele samlet et sted.
Hav kun et hævekort, og skal du købe noget er det IKKE på afbetaling, kun kontant.
Få netbank (hvis du ikke allerede har) Så kan du altid holde øje med kontoerne.
Få en budgetkonto til de faste udgifter.
og en evt. opsparingskonto til uforudsete regninger (tandlæge, lidt tøj når det trænger, og lidt selvforkælelse NÅR DER ER RÅD)

Det er nok de bedste råd jeg kan give. Lige meget hvad ville jeg ikke bryde mig om at være i RKI, men føler du det er hvad der skal til for at du bliver holdt i nakken, så bliv der...

Jeg har som sagt styr på den daglige økonomi

Jeg har netbank
Jeg har budgetkonto
Jeg har mastercard debit så der ikke kan hæves over
Jeg betaler kun med kontanter når jeg handler, netop for at undgå impulskøb

En opsparing skal jeg have lavet ja, det er jeg nødt til.. jeg har ikke været til tandlæge i 3 år, og selvom jeg børster tænder hver dag, og aldrig har haft huller så frygter jeg et hul og derfor bliver besøget udskidt på grund af manglende penge..

jeg overvejer at blive i RKI, men jeg kan også godt lide tanken om at have det hele samlet et sted..

Anmeld

23. maj 2011

prettybutterfly

Puuh ha sikke en historie! Nu er jeg selv en sparegris type, så jeg vil KLART råde til til at blive i RKI så længe du kan hvis det er det der holder dig tilbage i at lave ny gæld!!!!

Kæmpe Held og lykke med det herfra!

Anmeld

23. maj 2011

Anonym trådstarter

prettybutterfly skriver:

Puuh ha sikke en historie! Nu er jeg selv en sparegris type, så jeg vil KLART råde til til at blive i RKI så længe du kan hvis det er det der holder dig tilbage i at lave ny gæld!!!!

Kæmpe Held og lykke med det herfra!

Jeg overvejer også på det kraftigste at blive stående i RKI

Anmeld

23. maj 2011

Muffinmus

ja, sikke et rod du har fået samlet dig gennem årenen, men du er vist ikke alene der, ken der desværre også den slags folk...incl min egen lillebror der dog på en eller anden måde har undgået RKI trods store lån konstant til at feste for.

Men tror for dit vedkommende at du skal tilade dig selv at stå i RKI  bare lidt endnu, til der er mere styr på tingene, for du VIL jo ikek kunne styre dig endnu, det kribler jo allerede i dine fingre og så ender det med du giver efter og shopper løs....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.