Ang. hårfarvning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2011

Wimmie

Danmark er et af de få lande, som har indført den retningslinie - i Sverige og Norge bliver man ikke anbefalet at lade være med at farve sit hår.

Tror hvis man lader være i den "sårbare" periode, altså de første 12 uger, så sker der ikke noget ved at gøre det.

DK er bare meget "better safe than sorry", ikke alle anbefalingerne til gravide holder stik.

Den "sårbare periode" har intet at gøre med det man indtager/optager  (hverken gennem huden eller gennem fordøjelsen).

Den "sårbare periode" er bare betegnelsen for de måneder hvor chancen for spontan abort er størst - ikke fordi man gør noget galt, men fordi barnet bare ikke har været levedygtigt (måske pga. sygdom eller misdannelser).

Alt hvad du indtager/optager som indeholder alkohol eller kemikalier kan skade dit barn lige så meget i 30. uge som i 8. uge, så det hjælper ikke det mindste at vente til efter 12. uge.

Man begynder forhåbentligt eller ikke at ryge, drikke alkohol eller spise rødt kød fordi man er over "den sårbare" periode.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2011

anynom

Wimmie skriver:

Den "sårbare periode" har intet at gøre med det man indtager/optager  (hverken gennem huden eller gennem fordøjelsen).

Den "sårbare periode" er bare betegnelsen for de måneder hvor chancen for spontan abort er størst - ikke fordi man gør noget galt, men fordi barnet bare ikke har været levedygtigt (måske pga. sygdom eller misdannelser).

Alt hvad du indtager/optager som indeholder alkohol eller kemikalier kan skade dit barn lige så meget i 30. uge som i 8. uge, så det hjælper ikke det mindste at vente til efter 12. uge.

Man begynder forhåbentligt eller ikke at ryge, drikke alkohol eller spise rødt kød fordi man er over "den sårbare" periode.

Som jeg skrev:

Danmark er et af de få lande, som har indført den retningslinie - i Sverige og Norge bliver man ikke anbefalet at lade være med at farve sit hår

Anmeld

15. maj 2011

Dinna88

JulieWH skriver:

Som jeg skrev:

Danmark er et af de få lande, som har indført den retningslinie - i Sverige og Norge bliver man ikke anbefalet at lade være med at farve sit hår

Det mindsker da ikke risikoen. Og hellere safe than sorry! Helt sikkert - og så er det da ligemeget hvad Sverige og Norge gør.

Anmeld

15. maj 2011

Thereseh

Som gravid, er du selv mere udsat overfor allergiske reaktioner. Derfor er kemikalier generelt en dårlig idé - om så det er vinduesrens, hårfarve eller hårfjernercreme...Jeg har farvet mit hår med plantefarver, men det var efter 12 uge og vel vidende at jeg kunne reagere på det. Farver du med skrappe farver ryger der muligvis noget ned til baby, men på samme niveau som hvis du bruger parfume, makeup, hårfjernercreme osv. Den allergiske reaktion kan dog blive voldsom selv om du aldrig har reageret på hårkemi før.

Anmeld

15. maj 2011

anynom

Både og. Som jeg også skrev, så er det ikke alle DK's anbefalinger, som holder vand. Og jeg synes personligt ikke, at man skal begrænse sig og lave 100% om på sit liv fordi man er gravid.

Der er modundersøgelser som viser, at allergi handler om genetik og/eller hvad der "går galt" de første 12 uger af graviditeten. Dvs. børn, der udvikler allergi højest sandsynligt udvikler det uanset hvordan moderen har opført sig omkring kemikalier.

Desuden er det påvist, at hvis man som gravid holder sig fra parfume i større eller mindre mængder, men genoptager sine normale vaner efter fødsel og amning, er det lige så skadeligt som hvis man beholder sine normale vaner under graviditeten.

Men det er selvfølgelig individuelt om man vil begrænse sit liv når man er gravid - jeg er bare personligt i mod det.

Anmeld

15. maj 2011

Maalene

Der er kommet en hårfarve der hedder Naturigin, og der er hverken parabener eller amoniak i...

Ved ikke om der er andet skadeligt i, men den har jeg ihvertfald brugt - regner med den er okay at bruge

Anmeld

15. maj 2011

Dinna88

JulieWH skriver:

Både og. Som jeg også skrev, så er det ikke alle DK's anbefalinger, som holder vand. Og jeg synes personligt ikke, at man skal begrænse sig og lave 100% om på sit liv fordi man er gravid.

Der er modundersøgelser som viser, at allergi handler om genetik og/eller hvad der "går galt" de første 12 uger af graviditeten. Dvs. børn, der udvikler allergi højest sandsynligt udvikler det uanset hvordan moderen har opført sig omkring kemikalier.

Desuden er det påvist, at hvis man som gravid holder sig fra parfume i større eller mindre mængder, men genoptager sine normale vaner efter fødsel og amning, er det lige så skadeligt som hvis man beholder sine normale vaner under graviditeten.

Men det er selvfølgelig individuelt om man vil begrænse sit liv når man er gravid - jeg er bare personligt i mod det.

Jeg vil gerne se noget dokumentation på de undersøgelser, så jeg selv kan læse om det

Ja, det har jeg da ikke sagt noget om. Jeg går til daglig ikke med parfume, men kan gøre det en sjælden gang i mellem. Men jeg gør det hundrede procent IKKE når jeg ved at jeg skal være i nærheden af min niece.

Jeg synes det er egoistisk ikke at ændre på visse ting, når man bliver gravid. Det handler om et lille foster/barn, der ikke selv kan sige fra. Så kan jeg ikke se hvorfor man skal sætte sine egne behov før barnets.

Anmeld

15. maj 2011

anynom

Dinna88 skriver:

Jeg vil gerne se noget dokumentation på de undersøgelser, så jeg selv kan læse om det

Ja, det har jeg da ikke sagt noget om. Jeg går til daglig ikke med parfume, men kan gøre det en sjælden gang i mellem. Men jeg gør det hundrede procent IKKE når jeg ved at jeg skal være i nærheden af min niece.

Jeg synes det er egoistisk ikke at ændre på visse ting, når man bliver gravid. Det handler om et lille foster/barn, der ikke selv kan sige fra. Så kan jeg ikke se hvorfor man skal sætte sine egne behov før barnets.

Google det.

Anmeld

15. maj 2011

Mka

Der er lavet så mange indlæg om hårfarvning her inde, og folk har forskellige meninger.

Jeg farvede mit hår brunt da jeg fandt ud af jeg var gravid, fordi jeg havde orange hår, og det ville se meget grimt ud med en 9 mdrs udvoksning.

Ellers kunne jeg ikke finde på at farve hår. Det kan godt være at der er "natur" farver, men lige meget hvad skal der bruges en slags kemikalier for at farven kan sætte sig fast på håret.

Vi har alle forskellige holdninger om det, men det handler om dit barn.

Jeg er frisør og ville ALDRIG farve en gravid. Har først fået den holdning efter at jeg blev gravid, og satte mig ind i det.

Det har heldigvis været oppe i medierne, at frisøre muligvis ikke må arbejde med farve og permanent. Det må jo være fordi der er noget om snakken. Ligesom at politi damer ikke må være i "marken" når de er gravide.

Det er GULD du har i maven, og synes at man skal tænke sig om.

Anmeld

15. maj 2011

Aves.

Overvej om du kan leve med at dit barn feks får allergi og du ved at du ikke gjorde hvad du kunne...hvis du sagtens kan leve med at du måske ville være skyld i det hvis barnet fik det, så kan du jo fint gøre det....og det er jo ikke sikkert der sker noget.

Jeg var en livrem og sele gravid ud fra det man rådede til dengang...og jeg har allergibørn og en dreng med en kronisk sygdom også...jeg ved jeg gjorde hvad jeg kunne.....men dengang frarådede man ikke at farve hår, parfume osv...så måske jeg var skyld i det, med jeg gjorde hvad jeg kunne udfra den viden der var, andet kan man jo ikke..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.