Forældre gør børn til mærkevaredyr

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.905 visninger
28 svar
0 synes godt om
11. november 2008

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra Jyllandsposten

Alt for mange danske børn er klædt i dyrt mærkevaretøj, fordi forældrene tror, at det er, hvad børnene vil have.

Men langt de fleste halvstore skolebørn er ligeglade med, hvad tøjet hedder, hvis det blot er pænt og rart at have på, viser en ny undersøgelse.

"Voksne introducerer børnene til produkter, som de slet ikke har noget forhold til, fordi de tror, at barnet skal gå sådan klædt for ikke at være udenfor. Ved at fremhæve, at sweateren har et særligt navn, er voksne med til at forcere en udvikling, som slet ikke er på børnenes dagsorden," siger sociolog, ph.d. Søren Østergaard fra Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik.

En undersøgelse i mødregrupper på Fyn og i Jylland viser desuden, at mødrene overfører deres tøjbudget til børnene.

"Mødrene siger, at de prioriterer, at babyen er velklædt, fordi de oplever, at der indirekte bliver set på dem, når der bliver set på deres børn. For 100 år siden hængte mænd en guldkæde om den kvinde, som stod i et afhængighedsforhold til ham. I dag tjener kvinder egne penge og hænger guldkæden om halsen på børnene," siger forsker bag undersøgelsen.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. november 2008

Honningblomst

Sørgeligt...

Anmeld

11. november 2008

lonemus

Eva skriver:

Sørgeligt...

Enig!

Anmeld

11. november 2008

eliasogmor

ja jeg er sgu nok en af dem....elias er da fuldstændig ligeglad...men jeg syntes bare at det bilka tøj jeg har haft købt ikke længere er pænt...efter 2 gange i vaskemaskinen....

Anmeld

11. november 2008

Louise mortil4

Karoline skriver:

Nyheder fra nettet

Alt for mange danske børn er klædt i dyrt mærkevaretøj, fordi forældrene tror, at det er, hvad børnene vil have.

Men langt de fleste halvstore skolebørn er ligeglade med, hvad tøjet hedder, hvis det blot er pænt og rart at have på, viser en ny undersøgelse.

"Voksne introducerer børnene til produkter, som de slet ikke har noget forhold til, fordi de tror, at barnet skal gå sådan klædt for ikke at være udenfor. Ved at fremhæve, at sweateren har et særligt navn, er voksne med til at forcere en udvikling, som slet ikke er på børnenes dagsorden," siger sociolog, ph.d. Søren Østergaard fra Center for Ungdomsstudier og Religionspædagogik.

En undersøgelse i mødregrupper på Fyn og i Jylland viser desuden, at mødrene overfører deres tøjbudget til børnene.

"Mødrene siger, at de prioriterer, at babyen er velklædt, fordi de oplever, at der indirekte bliver set på dem, når der bliver set på deres børn. For 100 år siden hængte mænd en guldkæde om den kvinde, som stod i et afhængighedsforhold til ham. I dag tjener kvinder egne penge og hænger guldkæden om halsen på børnene," siger forsker bag undersøgelsen.

Læs mere her

helt enig der. Min mor har aldrig klædt os i meget dyrt tøj, men altd pænt tøj (fra bilka,føtex og den slags steder) Det har så også været med til at jeg idag ikke behøver det dyre tøj, bare det er pænt. Vi køber heller ikke dyrt mærketøj til vores børn, for det første er det spild af penge sys jeg da de jo vokser hurtigt ud af det, det får pletter eller får huller. For det andet så sys jeg at det billige tøj er lige så pænt som det dyre, det hanler bare om at behandle tøjet som det skal behandles, så holder det sig også pænt længe. Det gør heller ikke så meget hvis man har en bluse der ikke har været så dyr og den går i stykker. Jeg ville da ærge mig gul og grøn hvis en dýr bluse gik i stykker, fik en plet eller et hul. Jeg tror ikke vores børn bliver mærkefkserede, for det er de ikke vant til. Tror også det handler lidt om at forældre godt kan li at vise overskud ved at ungerne går i dyrt tøj.

Anmeld

11. november 2008

Honningblomst

mortil4 skriver:

helt enig der. Min mor har aldrig klædt os i meget dyrt tøj, men altd pænt tøj (fra bilka,føtex og den slags steder) Det har så også været med til at jeg idag ikke behøver det dyre tøj, bare det er pænt. Vi køber heller ikke dyrt mærketøj til vores børn, for det første er det spild af penge sys jeg da de jo vokser hurtigt ud af det, det får pletter eller får huller. For det andet så sys jeg at det billige tøj er lige så pænt som det dyre, det hanler bare om at behandle tøjet som det skal behandles, så holder det sig også pænt længe. Det gør heller ikke så meget hvis man har en bluse der ikke har været så dyr og den går i stykker. Jeg ville da ærge mig gul og grøn hvis en dýr bluse gik i stykker, fik en plet eller et hul. Jeg tror ikke vores børn bliver mærkefkserede, for det er de ikke vant til. Tror også det handler lidt om at forældre godt kan li at vise overskud ved at ungerne går i dyrt tøj.

Mon ikke mange forældre bare overfører egne værdier til børnene...jeg tror det handler om alt det der kan købes og vises frem....godt man er for fattig til at at være fin på den-griner- ikke at jeg ikke ville egne mig super godt til at være en rigmandskone..
Tror som bare vi har det for godt og for lidt at gå op i....bare synd hvis det bliver sådan det skal være for børn, for alle familier har jo desværre ikke råd til det.
Knus Eva...hvis børn har noget af det såkaldte mærketøj, men købt på tilbud så det ikke koster mere end det billige..og mit tv er gammelt og det samme er min bil...

Anmeld

11. november 2008

tascia

uha, det var noget af en påstand!

Men nu er det vel ikke alle der har det sådan (kan hverfalde ikke genkende alt de de siger i artiklen eller for den sags skyld i dine påstande), det er tros alt kun en undersøgelse, hvor det kun er en lille del der bliver spurgt..

//Natascia

Anmeld

11. november 2008

Loggidut

Jeg er så enig i den artikkel, hvor er det synd at det er der man bruger så mange penge, når man i grunden kan få så meget andet godt for de penge mærketøjet koster ekstra.

jeg har aldrig kunne se fidusen i det med mærketøj, og jeg kan med hånden på hjertet sige at ingen af mine unger har noget mærketøj, og får det heller ikke.

den store knægt på 16 får af og til en slat penge han kan købe tøj for, og han er endnu ikke kommet hjem med noget mærketøj...øhhh det er løgn forresten, han kom engang hjem med en trøje han havde købt i Streetammo, for 500 bobs, den holdte til 3 vask, og aldrig har han ærget sig mere...for han købte den for sine egne konfirmationspenge.

så jeg tror han er blevet klogere, heldigvis!

Anmeld

11. november 2008

Hertzum77

Jeg køber rigtig meget mærketøj til begge mine piger, da jeg synes det holder sig godt og jeg kan så bruge det til dem begge to. Jeg køber det ikk efordi det hedder noget specielt, men fordi jeg har gode erfaringer med det og det er pænt. Jeg køber selvfølge også en del der ikke er, jeg er jo ikke lavet af guld.

Anmeld

11. november 2008

BellaT

eliasogmor skriver:

ja jeg er sgu nok en af dem....elias er da fuldstændig ligeglad...men jeg syntes bare at det bilka tøj jeg har haft købt ikke længere er pænt...efter 2 gange i vaskemaskinen....

Tror jeg også at du er, Lulle. Det bliver spændende at se om Elias bliver et dyrt mærkedyr, når han bliver større eller om han går helt over i den anden grøft og synes at mærketøj er totalt kikset.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.