Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Vi mistede fra d. 30. sep. 2009 til d. 31. aug. 2010 fem familiemedlemmer.
Vi mistede to oldemødre, som vores datter havde meget stor kontakt med, og så mistede vi farfar (min svigerfar). Oldemødrene døde af sygdom/alderdom, og min svigerfar valgte at tage sit eget liv for snart 11 måneder siden.
Nu er mine børn noget yngre end dine (knap 4 og lige fyldt 1), men vi har været meget åbne hele vejen. Hun har fået lov at spørge og snakke alt det hun ville - og vi har været så ærlige om det, som vi nu synes en 3-årig kan magte.
Min svigerfar hængte sig selv i en skov efter at være blevet taget for spirituskørsel. Fra han gik hjemmefra til han blev fundet gik ca. 10 timer, og her søgte vi selv efter ham i nogle timer inden politiet tog over, og fandt ham. Vi var ikke forberedte på det, men som tiden gik, blev vi mere og mere urolige, og de timer står stadig for mig som noget helt uvirkeligt. Denne del tog vores datter selvfølgelig ikke del i (min søn var spæd, så alt gik jo hen over hans hovede). Desværre tog min svigerfars far også sit eget liv (pga. sygdom), så vi har valgt at være helt åbne for både omverdenen og vores børn. Caroline ved, at farfar selv valgte at rejse op i himlen hvorimod oldemødrene var syge. Hun ved ikke hvordan eller årsagen - kun at han ked af det og havde "ondt i hjertet". Når hun en dag stiller flere spørgsmål vil vi svare så enkelt og præcist som muligt.
Hun ved at det er helt tilladt at savne ham, snakke om ham og være ked. Vi har aldrig lagt skjul på, at vi også kan græde ved savn, så det er hun meget tryg ved. Det er okay at være ked. Jeg tror, ligemeget alder, at det er vigtigt at sorg og tab ikke bliver tabubelagt. Og så at svare så ærligt og enkelt som muligt på spørgsmålene.
Anmeld