Hvorfor påvirker det så kraftigt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. maj 2011

BetonSlotsPrinsesserne

Anonym skriver:

Jeg er glad for at høre at det er naturligt at reagerer, havde bare ikke forventet det.. og slet ikke når jeg havde det okay tidligere. Var også ved at trække i land igen med min veninde, men lige idet fik jeg et glimt af hende igen, hvilket skræmte mig. så hun er så småt på vej herned.

Tag du imod din venindes hånd og lav jer en hygge aften. Snak om det som det falder dig ind og tag fat i hende du gik med i morgen og så få det snakket en gang mere- man kan aldrig snakke for meget om sådan en ting og det er det vi har vores kollegaer til, især i vores fag!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2011

klmf

Først må jeg lige sige, at du SLET ikke må tænke over, om du er rustet til at blive sygeplejerske på baggrund af dette her! Vi møder så mange grimme ting i vores fag og vi kan ikke undgå at blive berørt af det. Døden kan være smuk - men den kan også være grim og barsk. Hvis du havde mødt døden første gang ved en patient/borger, hvor det var et ventet dødsfald og hvor det foregik stille og roligt og hvor borgeren bibeholdt sin værdighed igennem det hele havde du måske reageret helt anderledes.

Man SKAL reagere med en eller anden form for følelse, når man møder døden - også som professionel. Døden fordrer ydmyghed og respekt. Jeg har set mange dø og det bliver aldrig rutine, det er altid helt specielt. Nogle gange er det en lettelse for patienten og nogle gange er det pibefuldt og uretfærdigt. Men det er aldrig ligegyldigt.

Hyg dig med din veninde i nat og tag så en snak med din vejleder i morgen. Det er supergodt at du skriver ned, hvordan du har det.

Skriv gerne til mig hvis du har brug for en 'med-søsters' syn

Anmeld

9. maj 2011

SaraLM

Det ER en voldsom oplevelse du har haft - og så endda som det første døde menneske du har set.

Jeg er udd SSA og har11 år på bagen og har oplevet rigtigt mange dødsfald, både i faget og privat - og det er altså helt naturligt der kommer en reaktion.
Og det at genopleve ubehagelige oplevelser er jo en del af det, at bearbejde det.

Har I supevision i hjemmesygeplejen?
HarI det, bør du deltagenæste gang og ha den oplevelse superviseret.

Og forslaget med, at du i morgen skal kontakte din kollega og snakke igen er rigtigt god - brug også gerne alle de andre.

Du er også velkommen til at sende en PB hvis du føler for det.

Anmeld

9. maj 2011

Anonym trådstarter

LouiseVous skriver:

Tag du imod din venindes hånd og lav jer en hygge aften. Snak om det som det falder dig ind og tag fat i hende du gik med i morgen og så få det snakket en gang mere- man kan aldrig snakke for meget om sådan en ting og det er det vi har vores kollegaer til, især i vores fag!

Jeg vil helt bestemt tage dine ord til mig.. Man kan altid regne med jer kvinder herinde, når det brænder på

Anmeld

9. maj 2011

BetonSlotsPrinsesserne

Anonym skriver:

Jeg vil helt bestemt tage dine ord til mig.. Man kan altid regne med jer kvinder herinde, når det brænder på

Anmeld

9. maj 2011

Anonym trådstarter

lotchen skriver:

Først må jeg lige sige, at du SLET ikke må tænke over, om du er rustet til at blive sygeplejerske på baggrund af dette her! Vi møder så mange grimme ting i vores fag og vi kan ikke undgå at blive berørt af det. Døden kan være smuk - men den kan også være grim og barsk. Hvis du havde mødt døden første gang ved en patient/borger, hvor det var et ventet dødsfald og hvor det foregik stille og roligt og hvor borgeren bibeholdt sin værdighed igennem det hele havde du måske reageret helt anderledes.

Man SKAL reagere med en eller anden form for følelse, når man møder døden - også som professionel. Døden fordrer ydmyghed og respekt. Jeg har set mange dø og det bliver aldrig rutine, det er altid helt specielt. Nogle gange er det en lettelse for patienten og nogle gange er det pibefuldt og uretfærdigt. Men det er aldrig ligegyldigt.

Hyg dig med din veninde i nat og tag så en snak med din vejleder i morgen. Det er supergodt at du skriver ned, hvordan du har det.

Skriv gerne til mig hvis du har brug for en 'med-søsters' syn

Åh hvor er jeg glad for at du skriver det.. For blev helt bekymret for at jeg nu kan dette her. For jeg VIL gerne være sygeplejerske, men håber dog at jeg med erfaringen bliver bedre til at tackle sådanne situationer. Tak for tilbudet om at skrive, det er rart at der er nogen i samme fag, som har oplevet lignende ting

Anmeld

9. maj 2011

Anonym trådstarter

SaraLM skriver:

Det ER en voldsom oplevelse du har haft - og så endda som det første døde menneske du har set.

Jeg er udd SSA og har11 år på bagen og har oplevet rigtigt mange dødsfald, både i faget og privat - og det er altså helt naturligt der kommer en reaktion.
Og det at genopleve ubehagelige oplevelser er jo en del af det, at bearbejde det.

Har I supevision i hjemmesygeplejen?
HarI det, bør du deltagenæste gang og ha den oplevelse superviseret.

Og forslaget med, at du i morgen skal kontakte din kollega og snakke igen er rigtigt god - brug også gerne alle de andre.

Du er også velkommen til at sende en PB hvis du føler for det.

Tror det ikke, men kollegaerne er rigtig søde til at spørge om alt er okay og min vejleder spurgte også til om vi skulle snakke om det. reaktionen er så bare først kommet nu hvor jeg er kommet hjem, så tror klart at jeg vil tage den op imorgen og fortælle at jeg fik en reaktion efterfølgende

Anmeld

9. maj 2011

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hej. Jeg har idag oplevet noget som jeg bliver nødt til at få ud. Jeg reagerer meget kraftigt på det, hvilket egentlig kommer bag på mig. Sagen er den at jeg er sygeplejerske studerende og er idag startet i klinisk undervisning i hjemmeplejen, som udekørende. Dagen starter fint og stille og roligt. Da vi når til middag, skal vi ud og kigge til en borger for at yde noget sårpleje. Denne borger er kendt for at drikke rigtig meget. Vi kommer ud til huset, og må låse os selv ind. Borgeren sidder ikke i sin stue som hun plejer, og der bliver flere gange kaldt hendes navn, uden svar. Der er en rigtig dårlig stemning, og vi går gennem huset for at finde hende. Idet vi åbner døren ind til soveværelset, ser vi at hun ligger halvvejs på gulvet. Går self hen til hende for at finde ud af om der skulle ydes førstehjælp, men hun er iskold og med tydelige dødstegn. Da det er et uventet dødsfald bliver lægen og politiet self tilkaldt for at undersøge omstændighederne nærmere. Jeg står lidt i baggrunden her, da det er første gang jeg ser en død person, og denne borger lå bestemt ikke behageligt, og i en makaber stilling. Jeg står og ryster lidt men det går så småt over, mens vi venter på politiet med lægen. Da vi skal til at afsted siger jeg til hende jeg går med at jeg har behov for at se hende helt som hun ligger (havde kun set halvdelen af liget, grundet indretningen i soveværelset og den måde hun lå) så hun tager mig i hånden, og vi går stille og roligt ind hvor hun befinder sig. Jeg tør dog ikke se hendes ansigt. Ved ikke om jeg er panisk for om hun pludselig åbner øjnene, eller bevæger sig (hvilket jo ikke sker), men jeg tør simpelthen ikke. Efterfølgende taler min kollega og jeg self. om det, og jeg har det faktisk okay mens jeg er på arbejde. Nu er jeg kommet hjem og sidder og reflekterer over det. Jeg har meget let til tåre, og føler en stor knude i maven, og jeg aner ikke hvorfor jeg reagerer så kraftigt på det. Har ringet til min veninde som kommer og sover hos mig i nat, for hver gang jeg går forbi en seng herhjemme, ser jeg liget for mig. Da jeg skulle ligge min datter i seng her til aften var det med tilløb, før jeg turde at ligge hende ind i sengen. Så jeg frygtede hvordan natten ville være. Derfor er min veninde nu ringet herned. Men hvorfor i alverden ser jeg hendes lig for mig hele tiden?? Jeg læser for pokker da til sygeplejerske, og burde da kunne bearbejde sådan noget uden at skulle ringe til venner og få dem til at overnatte.. Er jeg slet ikke rustet til at blive sygeplejerske, når jeg reagere på denne måde ved at finde en død borger??

Kære søde ven.
Først skal du have et stort trøsteknus...for det trænger du til

Og så vil jeg sige til dig, at det du oplever der, er helt normalt.
Menneskets psyke er gearet til at reagere sådan, men du vender dig til det med tiden.

Jeg har arbejdet i en bedemandsforretning, og før den tid var jeg også i hjemmeplejen, jeg er vokset op med en faster og onkel, der havde en bedemandsforretning, jeg er også opvokset på landet og i en familie hvor det med døden, var og er en helt naturlig ting, givet ind med modermælken, og alligevel...
De første par måneder i den bedemandsforretning havde jeg det meget hårdt, med alle de døde, jeg var med ude og tage mig af, og i den buisseness bliver man ikke skånet på nogen måde. Man får det hele med.
De første 14 dage, havde jeg de forfærdeligste mareridt om skabe med døde i bunker, og lig der jagtede mig rundt.
Men det går over...man vender sig til det.

Det er fint du har fået en veninde til at komme, sæt jer ned og snak det hele igennem, få det vendt og drejet, og få så en god nats søvn.
For jo..du er bestemt egnet til at være sygeplejerske..bare rolig...netop DU er det, fordi du har et følsomt sind, ligesom jeg.
Men se på det på denne måde.
En død krop er et hylster, hverken mere eller mindre. Det kan ikke bruges mere og er kun til at sende tilbage til jorden.
Focuser på sjælen og ikke den døde krop.
Hold fast i det, så hjælper det, og du kan bedre tackle det.

Kærligst
Sussie

Anmeld

9. maj 2011

Holbæktrunten

Anonym skriver:

Puha det lyder heller ikke behageligt. Men når du ser hende for dig, bliver du så stadig skræmt, eller bliver det bedre?

Jeg bliver ikke skræmt som sådan... Synes det er svært at forklare... Det er en mindre rar følelse jeg får i kroppen, og kommer jeg til at tænke på det en sjælden gang om aftenen, ser jeg det i billeder igen - ikke et kønt syn.

Jeg synes at det var en meget ubehagelig oplevelse, både  fordi at det så så grimt ud og det sprøjtede ret meget ud af både næse og mund, og rundt på mig, og i hendes ansigt... Blev virkelig forskrækket!

Samtidig havde jeg skrækkelig dårlig samvittighed , og har det vel egentlig stadigvæk... Rationelt set har jeg haft gjort hvad jeg kunne optil dødsfaldet (der ikke var uventet, hun var meget gammel), da hun begyndte at ændre adfærd. Havde flere gange fat i både sygeplejersker og vagtlæge... MEN man føler alligevel at man burde have gjort mere... 

I bund og grund har det vel "bare" gjort mig endnu mere utryg ved at skulle håndtere en død, og håber på at have gode kolleger ved min side næste gang, så det kan blive en god oplevelse...

Anmeld

9. maj 2011

klmf

Anonym skriver:

Åh hvor er jeg glad for at du skriver det.. For blev helt bekymret for at jeg nu kan dette her. For jeg VIL gerne være sygeplejerske, men håber dog at jeg med erfaringen bliver bedre til at tackle sådanne situationer. Tak for tilbudet om at skrive, det er rart at der er nogen i samme fag, som har oplevet lignende ting

Vi kan ikke være gode til det hele lige med det samme og det tager altså noget tid og ERFARING med nogle ting, før vi kan føle os på hjemmebane. Du må aldrig forvente af dig selv som studerende, at du kan klare alting somom du havde været sygeplejerske i en menneskealder. Hvis du har engagementet og lysten, så skal du ikke lade sådan en hændelse tage modet fra dig. Men den kan være rigtig god at tage med dig som en erfaring af at det kan være svært at håndtere noget så uventet. Mange studerende har frygteligt travlt med at fortælle opm alle de spændende ting, de oplever i praktikkerne - alle de gode ting, der lykkes - men det er nogle gange de uventede hændelser, vi lærer mest af.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.