Hvis man er bekymret for barnets tarv - at det mistrives, vanrøgtes mv. Så har man som sundhedsfaglig medarbejder pligt til at lave en underretning.
Herefter er det kommunen der afgør om de vil lave en undersøgelse af barnets forhold. Den undersøgelse kan være alt fra at have en samtale med mor til at man observerer barnet i institutionen. Herefter skal kommunen afgøre om der skal gribes ind. Det kan være alt fra at du som forældre får hjælp til at opdrage dit barn til at man fjerner barnet.
En underretning skal i mine øjne ses som et forsøg på at hjælpe barnet og ofte også på at hjælpe forældrene.
Jeg har dog aldrig selv lavet en underretning uden, at forældrene og barnet (hvis det var gammelt nok), vidste at jeg lavede underretningen - da jeg syntes, at det er vigtigt at forældre får mulighed for at spørge ind til, hvorfor jeg laver en underretning og få svar på alle deres spørgsmål og frustrationer.
At råbe af et barn kan have mange ansigter. Og selvfølgelig er det ok ind imellem at miste besindelsen. Men sker det på daglig basis er det i mine øjne lige så slemt som at slå barnet. Men der skal mere til, før jeg ville lave en underretning. I stedet vil jeg tage en snak med forældrene om det og give ideer til alternative handlinger.
Anmeld