Psykiater. Tavshedspligt vs. indberetningspligt.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.077 visninger
28 svar
0 synes godt om
9. maj 2011

Anonym trådstarter

Hvis nu en psykiater via sin patient får ad vide, at der hos den anden forælder foregår noget som ikke skal foregå. Ikke misbrug, vold eller noget i den dur.

Hvad vejer så højest? Tavshedspligten eller indberetningspligten?

Altså kan psykiateren så bare vælge at gå videre og lave en indberetning bygget på sin patients udtalelser, uden patientens samtykke?

Håber virkelig nogen kan hjælpe her.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2011

Mor til Mike

Anonym skriver:

Hvis nu en psykiater via sin patient får ad vide, at der hos den anden forælder foregår noget som ikke skal foregå. Ikke misbrug, vold eller noget i den dur.

Altså kan psykiateren så bare vælge at gå videre og lave en indberetning bygget på sin patients udtalelser, uden patientens samtykke?

Tavshedspligten har en vis grænse, så de kan sagtens gå videre med det, men det skal være alvorligt, som misbrug, drab, vold osv. 

Anmeld

9. maj 2011

twinboys

Anonym skriver:

Kan du ikke komme med et eksempel

Anmeld

9. maj 2011

Levi&LilysMor

Ja det kommer jo an på hvad det jo er ... hvis det er kriminelt går man jo videre med det, men igen kommer an på hvad det drejer sig om ...

Anmeld

9. maj 2011

sophiemy

Kan du ikke komme med et eksempel? Det er meget svært at udtale sig konkret, hvis man ikke ved hvad det er der ikke må foregå.

Jeg tænker umiddelbart at psykriateren ikke kender til alle ting i en indbyrdes aftale der må eller ikke må overholdes. Derfor antager jeg at det ikke bare er en lille detajle, men en større ting som du taler om.

Anmeld

9. maj 2011

Anonym trådstarter

Misselbek skriver:

Tavshedspligten har en vis grænse, så de kan sagtens gå videre med det, men det skal være alvorligt, som misbrug, drab, vold osv. 

Det er netop ikke alvorligt.. Eller jo, men ikke i den dur.
Det drejer sig primært om rod. og 1000 andre små beskyldninger i den dur. -og at jeg 2 gange på 1½ år har hævet stemmen overfor ham.

Sagen er lukket, da det var øhh.. lad os bare kalde det fri fantasi.. Jeg vil vide om han lyver om det her eller ej. For det har ret meget at sige HVEM det var der egentlig stod bag den indberetning, i forhold til hvor meget jeg bør ha´lyst til at skære hans testikler af.  

Anmeld

9. maj 2011

Anonym trådstarter

madagaskar skriver:

Kan du ikke komme med et eksempel? Det er meget svært at udtale sig konkret, hvis man ikke ved hvad det er der ikke må foregå.

Jeg tænker umiddelbart at psykriateren ikke kender til alle ting i en indbyrdes aftale der må eller ikke må overholdes. Derfor antager jeg at det ikke bare er en lille detajle, men en større ting som du taler om.

Det drejer sig om at han mener at der er rodet (no shit! Det kan ske når man er alene med et spædbarn, men ikke voldsomt på nogen måde) Han har så bare overdrevet det pænt meget.
At jeg 2 gange har hævet stemmen overfor ham, og derfor jo har et helt sindsygt temperament. -og nogle andre "små"ting i den dur.

Anmeld

9. maj 2011

Anonym trådstarter

Patricia skriver:

Ja det kommer jo an på hvad det jo er ... hvis det er kriminelt går man jo videre med det, men igen kommer an på hvad det drejer sig om ...

Det ikke kriminelt. Læs ovenfor.

Anmeld

9. maj 2011

Anonym trådstarter

twinboys skriver:

Kan du ikke komme med et eksempel

Er kommet med et. Læs ovenover.

Anmeld

9. maj 2011

sophiemy

Det drejer sig om at han mener at der er rodet (no shit! Det kan ske når man er alene med et spædbarn, men ikke voldsomt på nogen måde) Han har så bare overdrevet det pænt meget.
At jeg 2 gange har hævet stemmen overfor ham, og derfor jo har et helt sindsygt temperament. -og nogle andre "små"ting i den dur.

Medmindre psykriateren er sat på af statsforvaltningen (hvad jeg dog ikke mener de gør) eller at psykriateren mener at der foregår noget mere graverende end det du skriver - så tror jeg ikke på at det ville give anledning til nogen form for indberetning.

Har I samvær gennem statsforvaltningen? For ellers ville jeg hurtigst muligt hive sagen derind. Hvis I har samvær gennem statsforvaltningen, så må far jo bare opsøge dem, hvis der er noget han vil have ændret. Så kan du jo stille og roligt forklare dem hvordan tingene hænger sammen, hvis de vurderer, at der skal indkaldes til møde.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.