svigerfar (langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2008

linemus

Jeg kan altså også godt forstå dig 60.png

Da jeg begyndte at holde jul sammen med min mand, holdt vi hvert 2. år to juleaftener, fordi hans mor ville holde jul med os. Dvs. når vi skulle holde juleaften hos mine forældre, holdt vi "juleaften" hos hans forældre d.23. Det skulle jeg godt nok vænne mig til, men så var det jo heller ikke værre.

Da vi fik barn, syntes min mor, det var træls, hvis vi også holdt jul d.23. det år, vi skulle være hos hende, for så var al spændingen og overraskelserne jo ligesom brugt op. Så istedet hos vi "juleaften" hos svigerforældrene 2. juledag.

Nu holder vi det selv - så er vi ovre al den ballade 76.gif Og dem der vil komme er velkomne. Men vi er også så heldige, at der ikke er noget skilsmissehalløj i familien.

Om det er synd for svigerfar, at han ikke er blevet inviteret? Hm, han har jo selv arrangeret jul for sine sønner, så kan han da ikke bare tage et andet sted hen. Så det synes jeg ikke det er. Selvfølgelig må han være skuffet (men det er da ikke noget at være sur over), men der kommer altså et tidspunkt, hvor traditionerne med hvor man er bliver brudt pga. kærester, ægtefæller, og især børn. Det skal jo gå op det hele - og det er ikke altid nemt.

2 juleaftener tror jeg ikke ødelægger børnene (men kan måske blive lidt hårdt i længden med to dage i træk), men 4-5 stykker!! Der satte jeg godt nok også grænsen, hvis det var mig.

VH Line

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2008

Christine

Anja Nørreslet skriver:

Syntes du ikke det er synd for svigerfaren at den jul han regnede med at holde ikke bliver aktuelt? Og han tilmed ikke må være med på den jul som de skal holde? Syntes du ikke det havde været fair at HAN var blvet inviteret med i stedet for svigermoren eftersom det er hans tur det går udover?

Jeg synes din svigerfar er gammel nok til ikke at "tude over" at det er "hans tur" det går ud over. I har da ret til at holde det hjemme og dermed sammen med dem i vil.
Jeg er enig i at det nok ville være det mest naturlige i mange menneskers øjne - inklusiv mine egne - at invitere ham på trods af at svigermor er der. Såfremt de ikke kan håndtere det må de enten lade være med at komme eller evt på selve aftenen sendes hjem.
Hvad med at fortælle dem begge at i gerne vil holde dte med dem begge to og at det betyder meget for jer og jeres datter og om de derfor kan prøve at undgå skænderier o.l.?
Jeg forstår altså godt du ikke vil holde jul 4-5 gange, for mig er det blasfemisk nok i sig selv at jeg alle dage er blevet tvunget til at holde det 2 dage i træk
Så én jul hvor alle er så glade som muligt - det er vel et mål i sig selv? Kender godt det med jul og jeg synes det er ærgeligt det skal være så stort et problem.

Anmeld

7. november 2008

Christine

Må jeg tilføje at børnene (børnebørnene) jo ikke er til for bedsteforældrenes skyld. Det handler vel om at det er bedst og sjovest for dem...

Anmeld

7. november 2008

fam.4xc

Jeg tror man skal lade vær med at gøre tingene til mere end de egenlig er...

Jeg forstår da udemærket svigerfar hvis aftalen er at I holder jul sammen hver 2 år og i år så er hans jul og I fravælger at invitere ham istedet for svigermor når de nu ik kan sammen. Klart manden er skuffet, det ville I da også være hvis situationen var omvendt. JEG VILLE ihvertfald!

Her holder vi hver år jul med min svigerfar den 22 dec.... og min mor har så fødselsdag den 23 og juleaften skifter vi mellem mine forældre og min svigermor.
I går er det mine forældre vi skal holde jul med - min svigermor er ved at rejse Mexico tynd og kommer først hjem til sommer og har netop valgt at gøre det så det ik passer med deres tur til at holde jul

Tror ik på børnene på nogen måde bliver ødelagt af at ha 2 juleaftener.
Men klart nok at de er trætte hvis I så også vælger at sku ud både 1 og 2 juledag også...
Her takker vi nej tak fordi vi også gerne vil nyde et par stille juledage sammen som vores egen lille familie.

Anmeld

7. november 2008

Mikkelmusen

Anja Nørreslet skriver:

Syntes du ikke det er synd for svigerfaren at den jul han regnede med at holde ikke bliver aktuelt? Og han tilmed ikke må være med på den jul som de skal holde? Syntes du ikke det havde været fair at HAN var blvet inviteret med i stedet for svigermoren eftersom det er hans tur det går udover?

Nej jeg synes faktisk ikke det er synd for ham. Man kan ikke føje alle. Jeg gad i hvert fald ikke ha en jul hvor 2 parter skændes eller dræber den gode julestemning fordi de ikke kan sammen.

Anmeld

7. november 2008

fam.4xc

Mikkelmusen skriver:

Nej jeg synes faktisk ikke det er synd for ham. Man kan ikke føje alle. Jeg gad i hvert fald ikke ha en jul hvor 2 parter skændes eller dræber den gode julestemning fordi de ikke kan sammen.

altså manden synes jo det er unfair fordi det er hans tur til at jule med sin søn, svigerdatter og svigerbørn og nu har de så valgt at bryde traditionenen ved at sku holde jul med svigermor 2 år i træk.

Det er det der er helt galt for mig.
Hvis man har en aftale om at holder den skiftevis så må man også invitere dem der oprindelig sku med - også selvom man holder det i ejet hjem....

Eller det er ihvertfald min mening

Anmeld

7. november 2008

Mikkelmusen

Tja jeg ved sgu ikke om det er unfair, vi overholder heller ikke det med hver andet år, fordi de hiver i os fra alle sider. Vi har en stor familie, som er spredt over hele landet nærmest, og meget af familien snakker ikke sammen, så det er lidt svært at sige hvert andet år for vores vedkommende. Nogle år har vi mere lyst til at være selv. Så jeg synes ikke man skal gøre krav på hvert andet år. Det kan man i grunden ikke tillade sig.

Anmeld

7. november 2008

fam.4xc

Mikkelmusen skriver:

Tja jeg ved sgu ikke om det er unfair, vi overholder heller ikke det med hver andet år, fordi de hiver i os fra alle sider. Vi har en stor familie, som er spredt over hele landet nærmest, og meget af familien snakker ikke sammen, så det er lidt svært at sige hvert andet år for vores vedkommende. Nogle år har vi mere lyst til at være selv. Så jeg synes ikke man skal gøre krav på hvert andet år. Det kan man i grunden ikke tillade sig.

nej det er klart hvis man ik har en aftale om at det er sådan man gør, men har man det og har iøvrigt gjort det sådan flere år, så forstår jeg vitterligt godt svigerfar er skuffet.

Anmeld

7. november 2008

linemus

fam.4xc skriver:

nej det er klart hvis man ik har en aftale om at det er sådan man gør, men har man det og har iøvrigt gjort det sådan flere år, så forstår jeg vitterligt godt svigerfar er skuffet.

Jeg kan da også godt forstå, at han er skuffet. Men der er jo også to andre brødre, der skal holde jul med deres far, og måske de gerne vil være hjemme hos ham, som de plejer. Ellers skal der være plads til at hele det års "hold" kan komme med, og så det andet "hold" incl. brødre næste år. Og det ved jeg ikke om er muligt, eller om de har lyst til. Så er man jo nød til at bryde traditionen og holde med de samme to år i træk for at vende bøtten.

Line (ved ikke om det er helt forståeligt 76.gif )

Anmeld

7. november 2008

Loggidut

I virkeligheden handler det her vel egentlig om barnlighed...fra alles sider?

det er barnligt ...ah måske ikke det rigtige ordvalg, men umodent af både dig, din mand og hans forældre...

I er voksne nu, og det er ikke længere jeres ønsker som skal tilgodeses, det er børnene, julen er trodsalt deres fest.

Havde jeg været dig, havde jeg valgt...i god tid at melde ud, vi kommer ikke, hverken til det ene eller det andet, Vi er blevet voksne, vi holder det selv, og i er alle hjertelig velkomne. At hans forældre ikke kan ligge låg på deres skænderier en juleaften er dælme da også umodent...hvis de kan finde på at skændes foran deres barnebarn, ja så skulle de have et los i bagdelen.

At i vælger at lave en scene og et drama ud af julen, er da synd...det ødelægger ikke julen at man holder den over flere gange, men at man begynder at forfordele nogle folk...det ødelægger den...det er rigtigt synd for din svigerfar at i hiver julen med hans børnebørn væk under næsen på ham, så kort før jul, det havde været bedre om i havde meldt det ud sidste jul...at nu var det slut med at pendle.

uden at sparke på dig vil jeg nok sige...bliv voksen, julen er ikke længere din svigerfamilies, din eller din mands...det er dine børn det handler om nu

kan din svigerfamilie ikke se det...så lad være med at invitere nogle af dem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.