Al´den snak om unge mødre...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. maj 2011

N&J

anetteb skriver:

hvis man nu har styr på sit liv, sin hverdag, sin økonomi, fast tag over hovedet og man ved hvad man vil, så er der vil ingen problemer?
mange af de "unge mødre" er ikke sammen med faren mere, ellers så var det et one night stand der var ubeskyttet, og så er det jo ens egen "skyld". det viser så også bare at man ikke kan passe på sig selv.

- jeg er selv 18, og bliver dermed også ungmor når jeg føder engang til november. ( der vil jeg være 19&nbsp men jeg er forlovet med faderen (26), og vi bor i eget hus. - desuden har jeg også snart to basisuddannelser at falde tilbage på. HG og HF. men en nybagt mor på 18, og en nybagt mor på 28, står samme sted. de er begge nye indenfor emnet. :-)

Holdte en tale om unge mødre og folks dumme fordomme, i dansk, og der fik jeg sgu 10

Nu er det ikke fordi jeg vil være på tværs, men du skriver at du har to basisuddannelser at falde tilbage på, det forstår jeg altså ikke helt, de to uddannelser kan jo ikke bruges til noget i sig selv, eller er det mig der har misforstået noget?

Altså forstå mig ret, det er helt fint at have ungdomsuddannelser fordi de giver adgang til en masse uddannelsesmuligheder, men man kan jo ikke få arbejde fordi man har en ungdomsuddannelse, i den forstand har den jo ingen betydning, men det kan godt være jeg bare har misforstået hvad du mente? i så fald beklager jeg. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. maj 2011

kiwilouise

Eva. skriver:

fik mig lige til at google sagen...og det jeg troede viste sig også at stemme meget godt overens med mange af de artikler jeg fandt...her er lige to:

http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=2842

https://www.moedrehjaelpen.dk/default.aspx?func=article.view&id=9992

Og nej, det er selvfølgelig ikke alle unge mødre, så lad være med at tage det personligt, men i stedet se objektivt på det og forhold jer til det der står i artiklerne.

Det er trist når sårbare unge får børn i stedet for at "få dem selv".

Men hvad kan man gøre, hvad mener I? og hvad tænker I om artiklerne...?

jeg bliver squ lidt ked af det når jeg læser de andre kommentarer som "det er vel ens egen skyld" og "er træt af at høre om de unge mødre"

da jeg læste den første artikel kom jeg til at tænke på mig selv. jeg fik tvillinger som 19-årig og begyndte på min uddannelse bagefter. jeg har intet bagland der har hjulpet mig og faktisk stået alene med det hele indtil jeg mødte min nuværende kæreste.

jeg skylder næsten 300.000 tusind i sulån og har kun nået at tage en hf. jeg tog den over 3 år med 1 års pause imellen pga depression. jeg ville ønske jeg kunne komme på revilidering så jeg kunne tage min drømmeuddannelse men da jeg ikke har råd til at låne mere i su så bliver jeg nød til at tage en kortere uddannelse.

ja det er mit eget valg at jeg fik børn tidligt men når man kigger på hele min opvækst og hvordan kommunen har svigtet gang på gang så forstår jeg godt hvorfor jeg gjorde som jeg gjorde.

Anmeld

5. maj 2011

Kamulla

mortilj skriver:

jeg er enig med dig.. jeg er også ung mor, og oveni købet enlig, men jeg er godt igang med min uddannelse, og synes det er ærgeligt at de altid bringer fokus på de unge mødre istedet for de ældre der klarer sig knap så godt..

Måske man skulle lave et tv-program med ældre mødre ligesom de har med unge mødre??

jeg er sku også 100% enlig.. bare træls fokus der er.. fik ham godt nok lige inden jeg blev 20år, så ikke den yngste ungmor... men der er mange der bryder den sociale arv og ikke alle de skræk eksempler.. kender flere eksempler på voksne kvider over 40 som stadig trods barn ikke kan tilsidesætte deres eget ego og behov frm for deres barn.. så derfor bliver jeg bare lidr træls i humøret over det altid er de unge der skal graves i.. "kom lad os nu få nogle flere fordomme" for dem lever vi ikke med i forvejen jo 

JA der findes sørgelige eksempler på unge mødre.. det gør ondt i maven.. men for filan.. jo slet ikke største delen.. der er ingen der har spurgt om min historie nogle steder.. jeg er hverken under opsyn af kommune og har aldrig været det.. de fremhæver kun det skidte

Anmeld

5. maj 2011

N&J

Nå, men for at svare på trådens indhold, så syntes jeg ikke det er hverken noget sludder eller ligende som artiklerne peger på. 

(man skal lige huske at se på hvad der står og der står de unge mødre som har ondt i livet eller i forvejen har det svært - ikke alle velfungerende unge mennesker som vælger at sætte børn i verden)

Men det er da en kæmpe samfundsmæssig problematik at der er unge derude som får børn istedet for at tage sig af dem selv først. Jeg syntes personligt vi burde have mere fokus i seksuelundervisningen i skolen på ikke kun hvordan bliver man gravid, men hvad vil det sige at få et barn, og hvor mange mødre der egentlig bliver sammen med deres faderen og ender som enlig mor osv., for jeg syntes det er en vigtig pointe.

Samtidigt mangler der et vigtig pædagogisk aspekt i det, unges hjerne er ikke udviklet til at forudse langsigtede konsekvendser, så vi burde som en del af et det fremtid/uddannelses planlægning der foregår i skolen knytte det til noget pædagogisk arbejde med fx. livshistorier, jeg tror det vil være et godt redskab ikke kun for at de unge vælger den rette uddannelse fra starten, men også for at give dem et redskab til at se på deres fortid og fremtid i kontekst så de kan arbejde med deres fortid og dermed dem selv og få en bedre forståelse af hvilke konsekvenser deres valg har for deres fremtidige liv.. 

Anmeld

5. maj 2011

N&J

Sallisørøver skriver:

jeg er sku også 100% enlig.. bare træls fokus der er.. fik ham godt nok lige inden jeg blev 20år, så ikke den yngste ungmor... men der er mange der bryder den sociale arv og ikke alle de skræk eksempler.. kender flere eksempler på voksne kvider over 40 som stadig trods barn ikke kan tilsidesætte deres eget ego og behov frm for deres barn.. så derfor bliver jeg bare lidr træls i humøret over det altid er de unge der skal graves i.. "kom lad os nu få nogle flere fordomme" for dem lever vi ikke med i forvejen jo 

JA der findes sørgelige eksempler på unge mødre.. det gør ondt i maven.. men for filan.. jo slet ikke største delen.. der er ingen der har spurgt om min historie nogle steder.. jeg er hverken under opsyn af kommune og har aldrig været det.. de fremhæver kun det skidte

Men det giver vel lidt sig selv, kvinder der er ældre, har oftere haft flere år med en hverdag og et liv der var egocentreret, unge der kommer næsten hjemme fra mor og far har ikke haft så længe til at få lov til at være egocentrister, så de har lettere ved at tilsidesætte deres behov end moderen der er lidt ældre, ikke at de ikke begge kan tilsidesætte deres behov, men jeg tror personligt det kan være sværere for kvinden der er 30, frem for kvinden der er 20 (gælder selvfølgelig ikke alle)

Disse artikler taler om unge der i forvejen har ondt i livet på en eller anden måde, og hvis du har det, og så får børn, så er det jo en form for kompensition for hvad der er galt med en selv, det betyder ikke at man ikke elsker ens børn højt og virkelig ønskede dem, det betyder derimod at de ofte ender som ofre for deres omstændigheder - ingen/kort uddannelse, hårdt arbejdsliv og måske endda større risiko for at lide under depression eller andre psykiatiske lidelser. 

Det sidste er dog lidt svært at påpege, da mange flere unge i dag end før har psykiske problemer fordi de mangler redskaberne og baglandet til at træffe alle de valg de skal gennem deres liv, der er faktisk sket en eksplosion på over 322% i antallet af unge der gør skade på sig selv i løbet af 1990-2003 (pigerne er stærkt overrepræsentateret) og det i sig selv er dybt foruroligende, det var nemlig det jeg skrev min BA om.. (det er fra centeret for selvmordsforskning) 

Anmeld

7. maj 2011

Anette&Sophia

N&J skriver:

Nu er det ikke fordi jeg vil være på tværs, men du skriver at du har to basisuddannelser at falde tilbage på, det forstår jeg altså ikke helt, de to uddannelser kan jo ikke bruges til noget i sig selv, eller er det mig der har misforstået noget?

Altså forstå mig ret, det er helt fint at have ungdomsuddannelser fordi de giver adgang til en masse uddannelsesmuligheder, men man kan jo ikke få arbejde fordi man har en ungdomsuddannelse, i den forstand har den jo ingen betydning, men det kan godt være jeg bare har misforstået hvad du mente? i så fald beklager jeg. 

har en HG, nok ikke den største og bedste handelsuddannelse, men den giver adgang til butiks arbejde, hvis man kan sige det på den måde :-)
- og den anden er en HF, som man ikke kan bruge til så meget indenfor arbejde, men man kan bruge den til at komme videre til nogle "større" uddannelser.

Anmeld

7. maj 2011

Tvillingemor80

Jeg er selv ung mor men kan ikke se mig selv i de artikler.. Kommer fra et godt hjem, med en god barndom.

Jeg har selv en HHX og er igang med at vidreudanne mig ..

Fik mine to piger som 19 årig og er stadig sammen med faren (vi har været sammen i 4 år+)

- til alle de unge mødre der klare sig SUPER - på trods af folks forudindtaget mening og ringe indsigt

Anmeld

7. maj 2011

N&J

anetteb skriver:

har en HG, nok ikke den største og bedste handelsuddannelse, men den giver adgang til butiks arbejde, hvis man kan sige det på den måde :-)
- og den anden er en HF, som man ikke kan bruge til så meget indenfor arbejde, men man kan bruge den til at komme videre til nogle "større" uddannelser.

Jeg troede bare at man skulle have en læreplads før at HG'en kunne bruges til noget, mente nemlig det var det min søster har, men jeg kan tage fejl.. 

Har selv HF.. 

Anmeld

7. maj 2011

MaleneG

Jamen faktisk føler jeg mig slet ikke stødt over disse artikler, for jeg kan slet ikke genkende mig selv i noget af det de skriver. 

Men som de også så fint skriver, så er det jo desværre flertallet der er dårlig stillet, bliver/er enlige, og "aldrig bliver til  noget". 

Uanset om vi unge mødre vil indse det eller ej, så er det sådan fakta forholder sig. Men dermed ikke sagt at alle unge mødre er sådan og gudskelov for det. 

Jeg tror det er vigtigt at gøre en større indsats overfor de unge piger, allerede i folkeskolen. Måske man kunne gøre ligesom i england, hvor de omkring 7-9 klasse trin, skal have en dukke med hjem, som simulerer alle de behov en levende baby har. Dette tror jeg for nogle kunne være med til at skabe lidt mere fokus på at børn ikke bare er noget man har fordi de lyder så dejligt lyserødt. 

Det er hårdt arbejde at have et barn, uanset om det er et nemt et af slagsen, uanset om man er 16, eller 40. 

Men tror de færreste unge, virkelig tænker over hvor meget de skal ændre deres liv, deres syn på tingene mv. 

Lidt tanker fra en ung mor  

Anmeld

8. maj 2011

Anette&Sophia

N&J skriver:

Jeg troede bare at man skulle have en læreplads før at HG'en kunne bruges til noget, mente nemlig det var det min søster har, men jeg kan tage fejl.. 

Har selv HF.. 

det står der da ikke noget om at jeg ikke har? :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.