Dilemma ang gudforældre!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2011

Caroline86

Da Laura blev døbt havde vi en Gudmor, en Gudfar, en Huemor (finsk tradidition) og en der "kun" var fadder.. 4 stks. og der var altså 2 gudforældre!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2011

DLM

vi fik at vide, der er ikke noget der hedder gudmor/far. det er en betagnelse man selv vælger og de bliver alle skrevet på som faddere hos kirken.

Anmeld

28. april 2011

LBK

du kan godt have gudmor og gudfar?

Men Der er jo nu engang kun én der kan bære barnet...

Det er jo den der bærer barnet der i "princippet" er gudforælderern. Men jeg mener i kunne gøre begge til gudforældre hvis i ikke vælger andre fadere. Så er det kun de to der er ved døbefonden.. Sammen med jer selvfølgelig.

Men på papir er der kun en gudmor/far og det er den der bærer barnet. Men de behøver da i princippet ikke få af vide hvis navn der står hvor..

Anmeld

28. april 2011

Kildebakken

Der må være 5 faddere og en Gudmor/Far, men en ting er jo hvad der står i kirkebogen, en anden hvad I selv vælger at kalde dem - jeg ville vælge at have to:-) Vi havde to Gudmødre, hvor den ene står som fadder i kirkebogen.

KH

Anmeld

28. april 2011

louise8723

L_K skriver:

Men Der er jo nu engang kun én der kan bære barnet...

Det er jo den der bærer barnet der i "princippet" er gudforælderern. Men jeg mener i kunne gøre begge til gudforældre hvis i ikke vælger andre fadere. Så er det kun de to der er ved døbefonden.. Sammen med jer selvfølgelig.

Men på papir er der kun en gudmor/far og det er den der bærer barnet. Men de behøver da i princippet ikke få af vide hvis navn der står hvor..

jo jo men du kan sagtens have både gudmor og gudfar.. men det er kun den ene der bærer...

det var hvad præsten fortalte da vi skulel have knægten døbt

Anmeld

28. april 2011

Mumto3

Tullen85 skriver:

Hvis det skal være helt rigtig har man kun faddere, og nogen steder er det en af fadderne der bære (som vi kalder gudforældre) ikke et kirkeligt udtryk, så i kan somen sagtens lade den ene bære og sige de begge er gudforældre, men begge kan naturligvis ikke bære..

Synes bare du skal sige det som det er, en gudforældre har ikke mere eller mindre betydning end fadderne, kun så meget som vi selv gør det til.  

JEPS!!!

Anmeld

28. april 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

Anonym skriver:

Alexis

Der skal være min. 3 og max 5 faddere (inkl. Gudmor/Gudfar).
Er nogen af forældrene faddere, vælges min. 2 faddere udover forældrene.
Fadderne skal være over 14 år og døbt med en kristen dåb.

Sådan er reglerne hos os

Ja det mente jeg nemlig også. Tak  Det jo værd at tage med når man skal vælge om ens barn skal døbes eller ej. 

Anmeld

28. april 2011

Nemesis

Alexis - i den virtuelle verden! skriver:

Jeg har læst et sted at man skal være døbt for at stå fadder.  Men kan det virkelig gradbøjes? 

Har tænkt på det fordi jeg ikke selv vil have mine børn døbt, men kom i tanke om at det ville være synd hvis de skulle døbes senere for at stå fadder for nogen. Så det fik mig til at tvivle lidt på hvad de egentlig skulle. Jeg er ikke selv døbt og har forstået det som, at jeg ikke kan stå fadder hvis jeg bliver spurgt en dag.

som sagt har det intet problem været her.

Man kan sagtens opdrage i den kristne tro selvom man har en anden tro..og Ateisme er vel også en tro lige Asatroen er det!

Så selvom hverken min søster eller jeg er døbt har min søster været gudmor til sine børn der er døbt og jeg har stået fadder.

Det handler om, om præsten vil tillade det.så ja det kan vel godt gradbøjes så. 

Da jeg skulle stå fadder, spurgte præsten mig ikke om noget som helst før, under eller efter ang. tro og selvom hun via mit cpr.nr har kunne se jeg ikke er medlem af folkekirken har det ikke været et problem.

min søster har jo heller ikke lagt skjul på at hun ikke er medlem men præsten har jo alligevel godkendt hende som gudmor.

Så her har det ikke været et problem at vi ikke har været døbt.Men har du en anden tro..fx som katolik så kan man også blive gudmor/fadder i folkekirken.

:-) Sisse

Anmeld

28. april 2011

Angelspot

Her er det mig der bærer Oliver til dåben. Vil gerne have min lillebror til det, men Thomas vil jo også gerne have sin bror til det, så det blir på den måde for ikke at skuffe nogen

Anmeld

28. april 2011

karina pigen

Anonym skriver:

Vi har det her dilemma om hvem vi skal vælge som gudforældre, da vi fandt ud af vi var gravide spurgte vi mandens søster og bedsteven og de ville være gudmor og gudfar.

Men man kan kun have en af delene resten står faddere,

Mandens bedsteven var ikke døbt men har valgt at blive det for at han kan være gudfar til vores kommende barn Han gennemgår en hel masse ting for vores skyld.

Hvordan pokker fortæller vi søsteren at hun ikke skal være gudmor alligevel men fadder uden hun tager det personligt  

I må lige hjælpe mig her..

vi har valgt at have en gudmor og gudfar.. kan godt være i følge kirken  at man ikke kan.. men det kan vi..

min søster ( gudmor) bærer ned og mens han får vand i håret og lasses bror ( gudfar) står ved siden af under vandetplasket og bærer ud af kirken...

sådan bliver det.. lasses bedste ven skal være fadder..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.