Dilemma ang gudforældre!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. april 2011

Brams

Anonym skriver:

Vi har det her dilemma om hvem vi skal vælge som gudforældre, da vi fandt ud af vi var gravide spurgte vi mandens søster og bedsteven og de ville være gudmor og gudfar.

Men man kan kun have en af delene resten står faddere,

Mandens bedsteven var ikke døbt men har valgt at blive det for at han kan være gudfar til vores kommende barn Han gennemgår en hel masse ting for vores skyld.

Hvordan pokker fortæller vi søsteren at hun ikke skal være gudmor alligevel men fadder uden hun tager det personligt  

I må lige hjælpe mig her..

Gudmor/far er den person der bærer barnet, de andre er registreret som faddere, så du har ret der kan kun være én gudmor/far.

Ved godt nok ikke lige hvordan I får den kringlet, uden at nogen bliver skuffede

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2011

eElak

Gudfaderen/gudmoren er den som bærer barnet til dåben.

Ellers er de på lige fod med fadderne, så vidt jeg har forstået... :-)

Men jeg ville bare sige det som det var. At i havde misforstået reglerne, og idet at bedstevennen gennemgår en masse blot for at være gudfader, så bliver det ham som er gudfar.

Desuden - venner er selvvalgt familie ;-)

Anmeld

28. april 2011

Nadia&Daniel

Kan de ikke bare have titlene alligevel??? - det vigtigste er jo at de er der for Jeres guldklupm Jeg er ikke døbt, men kommer til uofficielt at være gudmor til min svigerindes børn engang..

Anmeld

28. april 2011

Nemesis

forstår slet ikke han skal døbes..min søster er IKKe døbt men har selv båret sine 2 børn til dåben og er altså derfor også gudmor.

Jeg er ikke dbt og har da stået fadder... Det hele afhænger af præsten og om man "bare" har en tro.

Men ellers ville jeg da kalde dem gudfar og mor selvom det er faddere..i dag er det ikke den store forskel.

:-) Sisse

Anmeld

28. april 2011

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Maja_4000 skriver:

Vores præst siger , at gudforældren er den som bærer .. Og der kan jo kun være en som bærer barnet .. De andre er faddere 

Og I kan bare sige , at hun får lov at bære den næste (;

Nemlig!!!

Anmeld

28. april 2011

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres svar  

Tror vi må tage den som det er og sige til hende at hun ikke skal være gudmor men fadder da vi havde misforstået reglerne for hvor mange man måtte have

Anmeld

28. april 2011

Alexis - i den virtuelle verden!

ladydan1 skriver:

forstår slet ikke han skal døbes..min søster er IKKe døbt men har selv båret sine 2 børn til dåben og er altså derfor også gudmor.

Jeg er ikke dbt og har da stået fadder... Det hele afhænger af præsten og om man "bare" har en tro.

Men ellers ville jeg da kalde dem gudfar og mor selvom det er faddere..i dag er det ikke den store forskel.

:-) Sisse

Jeg har læst et sted at man skal være døbt for at stå fadder.  Men kan det virkelig gradbøjes? 

Har tænkt på det fordi jeg ikke selv vil have mine børn døbt, men kom i tanke om at det ville være synd hvis de skulle døbes senere for at stå fadder for nogen. Så det fik mig til at tvivle lidt på hvad de egentlig skulle. Jeg er ikke selv døbt og har forstået det som, at jeg ikke kan stå fadder hvis jeg bliver spurgt en dag.

Anmeld

28. april 2011

Mette+Mathias

Du kan gøre søsteren til "huemor" - en gammel titel som gives til den der holder huen mens barnet bliver døbt - kræver dog at der hører en kyse til dragten *S*

Anmeld

28. april 2011

Anonym trådstarter

Alexis

Der skal være min. 3 og max 5 faddere (inkl. Gudmor/Gudfar).
Er nogen af forældrene faddere, vælges min. 2 faddere udover forældrene.
Fadderne skal være over 14 år og døbt med en kristen dåb.

Sådan er reglerne hos os

Anmeld

28. april 2011

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi har en gudmor og gudfar + 2 faddere. Den ene gang bar gudfar og den anden gang bar gudmor. I de officiele papirer står der kun den ene. Men det er jo fuldstændig ligegyldig.

Vores børn kalder dem gudmor og gudfar

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.