Er mor stresset bliver barnet stresset

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.123 visninger
26 svar
0 synes godt om
25. april 2011

Pullemulle

Igår havde jeg en "diskussion" med min mor som jeg lige vil dele med jer.

Som overskriften lyder handlede det om at hvis mor er stresset smitter det af på det lille barn.

Min fætters kæreste på 17 år (fødte som 16-årig) er meget rolig og har et meget nemt barn. Hun klarer det supergodt. Min mor fødte mig (jeg er nr. 2) som 30-årig. Hun var meget urolig og MEGET stresset. Jeg skreg konstant og min mor kastede mig bare over til min morfar, hvor jeg faldt til ro fordi han tog det helt roligt.

Ud fra disse eksempler kan jeg konstatere at alderen ikke har noget som helst at gøre med paratheden til at få et barn. Det er derimod roen, overskudet og selvfølgelig viljen.

Hvad er jeres mening omkring dette?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2011

AnneBJ

Overordnet set er jeg enig med dig, men tror ikke altid det kan stilles helt så firkantet op

Anmeld

25. april 2011

Rockertand

Aijj, det er nok lige sort/hvidt nok.

Du bestemmer jo ikke selv, hvilken slags barn du får - selvom du bliver gravid som ganske ung, så kan du sagtens ende med et kolikbarn, der også er hypersensitivt, og så klarer du den heller ikke alene, og det er jo uafhængigt af, om du er 20 eller 33 år.

Hvis din fætters kæreste havde et umuligt barn (og det kan NEMT nå at ændre sig til det værre), og du selv havde været et nemt barn - hvordan havde din konklusion så set ud???

Anmeld

25. april 2011

Pullemulle

AnneBJ skriver:

Overordnet set er jeg enig med dig, men tror ikke altid det kan stilles helt så firkantet op

Selvfølgelig kan det ikke altid stilles så firkantet op. Men jeg mener bare, at rigtig mange dømmer på grund af alderen. Og dette eksempel er faktisk stik modsat

Anmeld

25. april 2011

Pullemulle

Rockertand skriver:

Aijj, det er nok lige sort/hvidt nok.

Du bestemmer jo ikke selv, hvilken slags barn du får - selvom du bliver gravid som ganske ung, så kan du sagtens ende med et kolikbarn, der også er hypersensitivt, og så klarer du den heller ikke alene, og det er jo uafhængigt af, om du er 20 eller 33 år.

Hvis din fætters kæreste havde et umuligt barn (og det kan NEMT nå at ændre sig til det værre), og du selv havde været et nemt barn - hvordan havde din konklusion så set ud???

Jeg siger ikke at unge forældre er bedre end ældre forældre. Det jeg siger er at det handler om moderen temperament. Og moderen meget stresset bliver barnet det højst sansynligt også, og er moderen helt rolig og har overskudet bliver barnet højst sansynligt også roligt og nemt.

Anmeld

25. april 2011

Rockertand

Pullemulle skriver:

Jeg siger ikke at unge forældre er bedre end ældre forældre. Det jeg siger er at det handler om moderen temperament. Og moderen meget stresset bliver barnet det højst sansynligt også, og er moderen helt rolig og har overskudet bliver barnet højst sansynligt også roligt og nemt.

Det med alderen på moderen er nu heller ikke sådan jeg tolker det - men jeg tror nu ikke, at teorien holder, - igen afhænger det meget af den slags temperament, dit barn har (det er altså medfødt), - du kan jo heller ikke styre, om du får et barn med ADHD eller andre sygdomme, der kan give udslag i udviklingsforstyrrelser, eller om du er så heldig at få et nemt barn (som senere kan udvikle sig til en djævleunge, det er set mere end én gang) - og det er jo stadig den samme mor, der er tale om.

Anmeld

25. april 2011

Bshizzle

Dette ligger slet ikke til enighed her..

Min Mormor var meget stresset pga job da hun ventede min Mor og havde i forvejen 2 piger inden...

Min Mor det samme med job.. arbejde hårdt og stod i flytterod pga Huskøb samt istandsættelse..

Jeg selv var utrolig stresset sidst i graviditeten pga uenigheder med min Søn's Far.. og vi gik da fra hinanden da han blev født.

ALLE.. Min Mor.. Jeg selv.. og min Søn har været utrolig nemme at opdrage på.

...Kan kun llige tale på mine egne vegne.. men..
Min søn er utrolig hjælpsom og en rigtig charmetrold af en 5 årige at være.
Han har altid været nem.. sov igennem efter få dage, går selv i seng om aften.. bla bla.. kunne blive ved.

Så tror ikke det kan stilles firkantet op.. kommer ikke an på om han er ung/gammel.. Stresset/ikke stresset.. By-menneske/bondepige.. mm..

Anmeld

25. april 2011

Pullemulle

Jeg er ikke enig med dig. Moderens temperament og opførsel påvirker barnet uanset barnets medfødte. Om barnet har ADHD eller andre sygdomme kan det påvirke i en sværre eller mildere grad.

Anmeld

25. april 2011

morethanperfect

Pullemulle skriver:

Igår havde jeg en "diskussion" med min mor som jeg lige vil dele med jer.

Som overskriften lyder handlede det om at hvis mor er stresset smitter det af på det lille barn.

Min fætters kæreste på 17 år (fødte som 16-årig) er meget rolig og har et meget nemt barn. Hun klarer det supergodt. Min mor fødte mig (jeg er nr. 2) som 30-årig. Hun var meget urolig og MEGET stresset. Jeg skreg konstant og min mor kastede mig bare over til min morfar, hvor jeg faldt til ro fordi han tog det helt roligt.

Ud fra disse eksempler kan jeg konstatere at alderen ikke har noget som helst at gøre med paratheden til at få et barn. Det er derimod roen, overskudet og selvfølgelig viljen.

Hvad er jeres mening omkring dette?

Jeg er en MEGET rolig person og sleeet ikke stresset eller noget , men min søn havde kolik , og da det gik over , begyndte han at skrige 24 timer i døgnet uden der var nogen forklaring .. Jeg har altid taget det roligt , så tror nu heller ikke den teori holder 

Anmeld

25. april 2011

Frøken J.

Jeg tror ikke helt den holder.. Altså jeg tror godt du kan sige, at moderens stress kan smitte af på barnet, men jeg tror ikke du kan gøre koblingen til alder overhovedet. Jeg tror det er noget, der skal diskuteres seperat fra alder Og så vil det, som du kan se her i debatten, også kun være i nogen tilfælde. Nogen får jo urolige børn trods rolighed. Men jeg er da helt enig i, at hvis moderen render rundt med slem stress og ikke får ordentlig kontakt til barnet, så har det en konsekvens med barnet. Jeg tror bare ikke, at man automatisk får roligt barn, hvis man ikke er stresset, og jeg mener ikke det har noget med alder at gøre

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.