Mine børn har også snakket utrolig sent (omkring 3 års aldern).
De er også blevet testet og stik modsat af hvad man skulle forvente viste det sig at de har en ekstem høj IQ. De keder sig med at snakke 'almindeligt', alminde 'små-børnslege' er for kedelige for dem og det kan drive dem ud i at være distruktive, simpelthen fordi de keder sig, og bliver dybt forstruerede over der ikke er nogen der forstår dem, eller forstår deres vildt komplicerede lege. så de har ingen at lege med, fordi de andre børn ikke forstår dem.
Vi fik at vide at vi skulle stimulere vores 3 årige til både at læse og lærer engelsk. Vi fattede ikke en dyt, for når han nu 'ingenting kunne' hvordan i alverden skulle han så kunne lære at læse. Øj, vhor blev vi overraskede!!! Det tog 2 timer, hvor vi introducede ham for bogstaverne og forklarede hvilke lyde der var komblet til hvilket bogstav, og vupti, så gik han ind og læste en 'læs let bog'. Selvfølgelig skulle han have lidt hjælp til nogen af orderne, men det tog ham faktisk kun 2 timer at knække læsekoden. -og vi troede han var bagud!!!
Faktisk er der rigtig mange børn der har en ekstrem høj IQ som bliver fejldiagostiseret til både at være autister og til at lide af Asperger-syndrom eller AHDH, og det eneste de 'fejler' er at de er super intelligente, men det kommer tiludtryk på en helt anden måde end man kunne forvente!!!
Jeg aner jo intet om den dreng der her er tale om!!! Men jeg ville lige dele vores historie, -og jeg er anomym fordi jeg har erfaret at det er tabu-belagt at have børn med ekstrem høj IQ og der er så mange fordomme omkring det, at vi har valgt ikke at sige noget til nogen. F.eks. ved børnehaven det heller ikke. Vi har haft samtaler med dem, og givet udtryk for at vi gerne vil have vores dreng får nogle komplicerede puslespil (som pædagogerne jo selvfølgelig mener at det kan han på ingen måde klare, men det har jo vist sig at det kan han). Han bliver rolig af at blive udfordret og pædagogerne kan nu se at det virker rigtrig godt, i stedet ofr at gå og rette på ham hele tiden, og i stedet for at han voldelig/destruktiv så kan de bare stikke ham et svært pulsespil og så er der ro i lang tid. -nå det var et sidespring!
Anmeld