Har du taget spisevaner fra barndommen med dig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. april 2011

Dinna88

PsychedeliC skriver:

Ja stort set . Han skulle passe min søn hvor jeg siger at han bare skal tage noget mad og han havde intet taget og han havde passet min søn i 12 timer 

Hold da op.....  Jeg spiser minimum hver 2. time ellers skriger min mave efter mad!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. april 2011

PsychedeliC

Dinna88 skriver:

Hold da op.....  Jeg spiser minimum hver 2. time ellers skriger min mave efter mad!

Hvis det ikke er fordi jeg prøvede at slanke mig så spiste jeg også hele tiden

Anmeld

13. april 2011

Dinna88

PsychedeliC skriver:

Hvis det ikke er fordi jeg prøvede at slanke mig så spiste jeg også hele tiden

Haha, jeg ville ikke være god til en slankekur

Anmeld

13. april 2011

Fenja09

Både ja og nej - jeg synes min mor ( boede med min mor og søster) var super god til at lave en masse varieret mad. Alt lige fra god dansk mad, som frikadeller med brun sovs til tyrkisk panderet. Jeg kan huske, hvor glad jeg var når mor havde lavet dessert  det får vi faktisk aldrig idag ( kæresten og jeg). Det er kun til særlige lejligheder.

Vi fik KUN sodavand Fredag eller Lørdag, alle hverdage blev der sat vand, saft eller mælk på bordet. Og slik var også kun noget vi fik i weekenden - ikke at vi min mor ikke kun give os en is eller slikkepind på en hverdag, men vi snoldede ikke udover weekenden.

Jeg smagte ikke junk-food før jeg var en 8-10 år. Havde aldrig været på et pizzaria eller andet - kun i en pølsevogn  

Synes desværre ikke, at kæresten og jeg er så gode til at finde på mad og det bliver ofte det samme, nogle gange prøver jeg dog at lave noget nyt og prøver at variere det. Vil gerne at vi både får kød og fisk i løbet af en uge og der er altid en dag, hvor den står på rugbrød.

Men jeg er skuffet, hvis jeg skal sætte mig selv op imod det min mor gjorde da jeg boede hjemme hehe - kan dog godt leve med at det er sådan

/Fenja

Anmeld

13. april 2011

Lunae

Dinna88 skriver:

Ja, det slog mig lige. Har I taget spisevanerne fra jeres barndom med til jeres voksen liv?

Jeg er vokset op med såvs, kartofler, kød og fredagsslik - meget kort sagt Og det er lidt sjovt hvordan det påvirker mine spisevaner i dag. Jeg spiser ikke kød, æg eller mæleprodukter, men jeg elsker en god sauce (sog ikke såvs ) og jeg ville ikke kunne leve uden kogte kartofler  Fredagsslik er smuttet, jeg spiser slik når jeg har lyst, og som jeg nu lyster det. Det er faktisk lidt ærgeligt fordi det var en god "tradition". Men jeg er også vokset op med rugbrød på madpakken, og oooh, hvor jeg elsker rugbrød, imens jeg kender personer der ALDRIG spiser det 

Derudover så var det ret sjovt da jeg mødte min kæreste. Hjemme ved ham spiser de ikke sauce - ALDRIG!! Og de spiser ikke traditionel mad - er kartoflerne f.eks. kogte, så er det til kartoffelsalat. Meget specielt! Og derudover så har han fået medisterpølse en enkelt gang i sit liv, imens vi spiste det meget ofte engang. Hjemme ved ham elsker de Italien hvor de har et hus, så de er meget obs på Italiensk mad, som jo er meget langt fra dansk mad 

Nå, hvilke erfaringer har I?

Jeg er vokset op på sovs og kartofler eller junkfood! Vi har aldrig gået op i salat og friske grøntsager generelt! Jeg har aldrig smagt rodfrugter derhjemme!

Efter at jeg flyttede hjemmefra er det hele meget anderledes! Jeg får kun kogte kartofler, når vi er på besøg ved min mor og far og vi får aldrig sovs herhjemme! Dog har jeg haft svært ved at ligge junkfooden væk! Det har vi fået i hvert fald én gang om ugen

Nu hvor vi har fået Camille er vi blevet mere bevidste om det sunde valg - det er svært at bryde ens spisevaner, men vi gør hvad vi kan og jeg ville aldrig servere pizza, burger eller lignende til mit barn!

Anmeld

13. april 2011

Holbæktrunten

Hmm, vi fik som regel traditionel dansk mad, kogte kartofler og brun sovs da jeg var barn. Det er 2 ting jeg yderst sjældent laver den dag i dag... 

Vi fik dog også som regel grøntsager af en eller anden art til, og det forsøger jeg at holde fast i. Jeg skal nu nok få mine grøntsager i løbet af dagen, men er meget obs på at min mand og kommende søn også skal have grøntsager. 

Min mor har aldrig kunnet lide mælk og ost, så derfor var det en sjælden ting i mit barndomshjem. I mange år har jeg ikke brudt mig om mælkeprodukter, men har øvet mig i at få dem alligevel. Og i dag er der altid skummetmælk i mit køleskab, og som regel også en eller anden form for ost.

Junkfood fik vi yderst sjældent da jeg var helt lille, men i en periode byggede in far og hans kone om, og der kunne vi godt gå ud og spise på restaurant/pizzaria flere gange om ugen over nogle måneder. Dér blev jeg gevaldigt kureret for lysten til junkfood! Den dag i dag er det yderst sjældent at jeg spiser junkfood, max 1xmdr, og jeg bryder mig i virkeligheden ikke om det.

Min mor var meget nærrig med frugt da jeg var barn, max 1 stk dgl. I dag har jeg ALTID frugt hjemme og bruger mange penge på lækre frugter.

Juice var heller ikke noget der blev brugt penge på i mit barndomshjem, så da jeg flyttede hjemmefra levede jeg nærmest af juice og frugt en periode. Har i dag ikke det store behov for juice, men det er der i tilfælde af at vi skulle få gæster, eller hvis vi skal hygge en weekend morgen...

I mine unge dage trøstespiste jeg enormt meget slik og chokolade (må ikke spørge hvordan jeg fik pengene til det, min mor gav mig dem ikke), faktisk var det så grelt at jeg blev afhængig af sukker og var det i mange år. Rigtig åndssvagt faktisk, for jeg ville langt hellere have haft frugt - det var bare dyrere end slikket. 

I dag er jeg heldigvis kommet mig over sukker afhængigheden, og har ikke rigtig lyst til slik og chokolade. Jeg har altid en kurv fyldt med alskens mærkelige slik, simpelthen for at forebygge. Jeg ved at det øjeblik at jeg ikke har en toblerone eller vingummibamser liggende i huset, så VIL jeg have det - og så æder jeg rub og stub. 

Hvis jeg en sjælden gang åbner en pose slik, spise jeg som regel kun et par stykker, og så gufler manden resten. (Dog må jeg tilstå at jeg pt er lidt afhængig af toms guldkarameller - jordens kedeligste karameller. Men tror baby er vild med dem ;0) )

Anmeld

13. april 2011

linemus

Dinna88 skriver:

Lyder lidt som om at I kar kombineret det I kender med det nye Sådan gør jeg også. Og ja - kartofler der har været i ovnen er bare lækre, personligt er jeg KÆMPE fan af hasselbagte kartofler, mums!

Nu får jeg jo mega lyst til Hasselback-kartofler

Anmeld

13. april 2011

linemus

Ja, jeg har helt klart taget spisevanerne med videre. Det er jo der, jeg har lært at lave mad. Men jeg har også udviklet det efter min egen smag, da jeg aldrig har været helt pjattet med min fars godt kogte kartofler med brun såvs Nu hvor vi spiser mere og mere vegansk er det jo en helt ny udfordring at få det hele til at gå op

Dinna88: Vil du dele din opskrift på lasagne? Jeg har endelig lavet den perfekte 100 % veganske gulerodslasagne, som alle mine 4 børn (der ellers alle elsker ost) var helt vilde med Men jeg er altid nysgerrig efter forbedringer/variation

- Line

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.