Hmm, vi fik som regel traditionel dansk mad, kogte kartofler og brun sovs da jeg var barn. Det er 2 ting jeg yderst sjældent laver den dag i dag...
Vi fik dog også som regel grøntsager af en eller anden art til, og det forsøger jeg at holde fast i. Jeg skal nu nok få mine grøntsager i løbet af dagen, men er meget obs på at min mand og kommende søn også skal have grøntsager.
Min mor har aldrig kunnet lide mælk og ost, så derfor var det en sjælden ting i mit barndomshjem. I mange år har jeg ikke brudt mig om mælkeprodukter, men har øvet mig i at få dem alligevel. Og i dag er der altid skummetmælk i mit køleskab, og som regel også en eller anden form for ost.
Junkfood fik vi yderst sjældent da jeg var helt lille, men i en periode byggede in far og hans kone om, og der kunne vi godt gå ud og spise på restaurant/pizzaria flere gange om ugen over nogle måneder. Dér blev jeg gevaldigt kureret for lysten til junkfood! Den dag i dag er det yderst sjældent at jeg spiser junkfood, max 1xmdr, og jeg bryder mig i virkeligheden ikke om det.
Min mor var meget nærrig med frugt da jeg var barn, max 1 stk dgl. I dag har jeg ALTID frugt hjemme og bruger mange penge på lækre frugter.
Juice var heller ikke noget der blev brugt penge på i mit barndomshjem, så da jeg flyttede hjemmefra levede jeg nærmest af juice og frugt en periode. Har i dag ikke det store behov for juice, men det er der i tilfælde af at vi skulle få gæster, eller hvis vi skal hygge en weekend morgen...
I mine unge dage trøstespiste jeg enormt meget slik og chokolade (må ikke spørge hvordan jeg fik pengene til det, min mor gav mig dem ikke), faktisk var det så grelt at jeg blev afhængig af sukker og var det i mange år. Rigtig åndssvagt faktisk, for jeg ville langt hellere have haft frugt - det var bare dyrere end slikket.
I dag er jeg heldigvis kommet mig over sukker afhængigheden, og har ikke rigtig lyst til slik og chokolade. Jeg har altid en kurv fyldt med alskens mærkelige slik, simpelthen for at forebygge. Jeg ved at det øjeblik at jeg ikke har en toblerone eller vingummibamser liggende i huset, så VIL jeg have det - og så æder jeg rub og stub.
Hvis jeg en sjælden gang åbner en pose slik, spise jeg som regel kun et par stykker, og så gufler manden resten. (Dog må jeg tilstå at jeg pt er lidt afhængig af toms guldkarameller - jordens kedeligste karameller. Men tror baby er vild med dem ;0) )