Væddemål..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. april 2011

Diana...

Ridder selvfølgelig  Håber du vinder du fortjener en lækker 3 retters menu. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2011

Wimmie

Har ikke lige læst alle svarene igennem, så undskyld hvis jeg gentager nogen:¨

En landevejsridder er de "vagabonder"/frivilligt hjemløse der trasker landet rundt med alle deres ejendomme i en rygsæk eller barnevogn.

En landevejsrøver er betegnelsen for de røvere der i gamle dage overfaldt folk langs landevejene - ikke kun herhjemme men også i f.eks. England i "gamle dage" hvor de riges hestekøretøjer ofte blev plyndret.

Anmeld

8. april 2011

Lusi

Landevejsridder

Anmeld

8. april 2011

Wimmie

ELLER: (tage fra Spademanns Leksikon)

Skift til: Navigation, søg

Ligesom en bankrøver røver banker, røver en landevejsrøver naturligvis også landveje.

Landevejsrøverne er, grundet vejnettets udformning, mest udbredte i Jylland, hvilket man også tydeligt kan se på vejenes beskaffenhed. Hvor der i Stor københavn er nyasfalterede, pænt afstribede motorveje, består det meste af det jyske vejnet af små, hullede landeveje; ja skræmmende mange steder ses der sågar kun to hjulspor. - Resten har landevejsrøveren snuppet.

Man har dog forsøgt at bekæmpe landevejsrøverne ved, ligesom i København, at bygge motorveje i stedet, hvilket dog indtil videre kun har bevirket at landevejene nu udsættes for endnu flere røverier end tidligerere, og man skal efterhånden gå meget langt for at finde en intakt midterafstribning, for ikke at tale om en kantpæl.

Anmeld

8. april 2011

kamtok

Har stemt landevejsridder - selvom vi nu kalder dem vagabonder - men landevejsriddere/ryttere er det næste i rækken for hvad vi kalder dem

Anmeld

8. april 2011

morethanperfect

ridder

Anmeld

8. april 2011

jydeinden

her har jeg kun hørt vagabonder

Anmeld

8. april 2011

Mira0911

Troede det hed en vagabond... Har aldrig hørt om de andre... 

Anmeld

8. april 2011

MaikenR

Hehe jeg kan godt se ud fra alle forklaringerne at jeg nok ikke har ret, men hvor jeg kommer fra har vi sgu altid kaldt dem landevejsRØVERE!!

Anmeld

8. april 2011

MetteT

Tak ska i ha for svar allesammen...

Uha.. Det ser ud til at min mand ska bikse en lækker 3 retters sammen til mig.... Åh hvor jeg elsker at ha ret...  hehe

Men jeg var overhovedet heller ikke i tvivl... Men han ville sgu ikke gi sig, selvom jeg prøvede at forklare ham det... Men lækkert med nogle facts, så kan han selv læse det...

Knus Mette (som glæder sig til en lækker mad)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.