Jeg har ikke nogle børn endnu, men et på vej. Jeg ved at vi (min søs og jeg) er opdraget på samme måde som du beskriver ved at flytte barnet og ikke tingene - vi har ikke taget skade, i hvert fald ikke pga det 
Min mor har ALTID haft alle hendes ting stående fremme, hun har ikke haft fjernet hendes pynteting. Man kan jo heller ikke forvente, at folk man besøger fjerner deres ting fordi der kommet et barn på besøg.
Jeg har masser af veninder med børn og jeg har altid sagt, at jeg ikke fjerner noget fordi de tager børnene med, MEDMINDRE det er noget som kan skade barnet, f.eks en ting med skarpe kanter.
Jeg ser ikke ovenstående som straf, men som almindelig god opdragelse. Børn skal lære at alle ting ikke er indrettet efter dem og at det ikke er ALT man må røre ved. Er næsten overbevist om at det ikke giver barnet traumer senere hen, måske snarere pli og respekt for ting som ikke deres.
Ser straf som noget helt andet.
Vil også mene, at man idag måske er lidt for hurtige på aftrækkeren til at tro, at gør man noget som man gjorde førhen, så er det skadeligt og ikke til gavn for barnet. Ved ikke om jeg kan forklare det ordentligt på skrift. Synes sgi ikke at det gør noget at børn lære at det her er "mit" og det her "dit".
/Fenja 
Anmeld