Min ældste datter der fylder 4 år her i juni 2011 er helt blefri, både om dagen og om natten. Hos os virkede det bedst at lade hende gå uden ble hele dagen, uanset hvad hun foretog sig eller hvor hun var henne. Selvfølgelig opstod der uheld. Det er ifølge min mening en helt naturlig del af smid-ble-processen. Vi lod hende tage på toilettet inden vi tog ud og vi var især obs på at lade hende tage på toilettet hvis hun for nyligt havde spist eller drukket. Nu er hun også blefri om natten og vi har kun haft meget få uheld. Hun tager på toilettet inden hun går i seng og når hun står op.
Da hun i januar 2011 skiftede til en ny børnehave havde hun dog ekstra mange uheld til i starten. Helt sikkert pga. af alt det nye hun oplevede. Jeg synes at pædagogerne var dygtige til at hjælpe hende og huske hende på at tage på toilettet. I dag går det som det godt.
Jeg har læst i dit indlæg at det er pædagogerne der har foreslået at din søn har ble på ude på legepladsen og når de har hviletime. Jeg synes at du derimod skal prøve at foreslå det modsatte - at han får ov til at være uden ble hele dagen. Spørg om der ikke en én af pædagogerne der kan hjælpe ham på toilettet én gang i timen evt, inden de skal på legepladsen og inden de skal hvile. Sker der uheld, så bliv ved med at hjælpe ham. Han er jo klar til at smide bleen. Du nævner nederlag efter nederlag. Selvom det er træls for ham at der opstår uheld, selvom der vil være dage hvor flyverdragten er våd osv. osv. så bliver det bare bedre og bedre. Og jo bedre det bliver, jo mere bliver hans selvværd jo styrket.
Held og lykke med det hele.
Anmeld