Hvad må man egentlig?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. april 2011

Zeus

Misselbek skriver:

Hvis den har haft det, må jeg så gerne røre ved kattebakken uden der sker noget? 

Hvis du har antistofferne i blodet, så kan du ikke blive smittet én gang til... Og det er vist bare en simpelt blodprøve der skal til for at fastslå det, værre er det ikke

Meeeen, det fandt jeg jo først ud af efter jeg havde født, så kæresten min har skiftet kattebakke siden jeg blev gravid

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. april 2011

Mira0911

PsychedeliC skriver:

Jeg tænker bare at der er så meget man ikke må.. måske overdriver de måske lidt meget... men på den anden side skriver de det heller ikke for sjov

Det er jo det... 

Til sidst må gravide intet gøre, spise eller drikke... 

Anmeld

1. april 2011

Zeus

Tina&Martin skriver:

Grunden til at du skal holde dig fra kattebakken er fordi du kan inhalere partikler som kan sætte sig på babys syn.

Så kæresten må tømme!!!

Og hvor har du den information fra, om jeg må tillade mig at spørge? Hvis det var pga partikler kunne flyve rundt i luften, og sætte sig på øjnene, så må man jo overhovedet ikke have kat som gravid... Partiklerne bliver jo ikke kun hvirvlet rundt, når man tømmer bakken, det bliver de hver eneste gang katten bruger den..

Nej, det handler om sygdommen toxoplasmose kan give hjerneskader på det ufødte barn, og den sygdom har katte bla. Så hvis man kommer i berøring med deres afføring, så risikere man at blive smittet, hvilket er fuldstændig ufarligt for en ikke-gravid, men farligt hvis man ér, pga risikoen for éns barn.. Hvis man derimod allerede har haft sygdommen, så har man dannet anti-stoffer, og bliver derfor ikke smittet igen - heller ikke selvom man er gravid

Anmeld

1. april 2011

de-wett

hey

Rigtig nok som nogle andre skriver. INGEN KATTEBAKKE. pga partikler i luften som kan skade.

Fisk må man gerne spise, bare ikke det med tungmetaller i. kan ikke huske hvad det er for noget fisk.

Hårfarve der kan man købe noget som er "velegnet" til gravide, men jeg personligt vil stadig fraråde det.

Stilletter kan man godt gå i når man er gravid så meget som man nu kan holde til, men jeg gjord det ikke da jeg har problemer med både ryg og hofter.

Der er sååå mange ting man ikke må. Nogle af tingene gjord jeg og andre gjord jeg ikke da jeg var gravid. og vil da sige at jeg har fået et sudt og rask barn alligevel

Held og lykke med den lille spire og håber h*n kommer godt til verden når den dag engang kommer .

krammer herfra

Anmeld

1. april 2011

kamtok

Misselbek skriver:

Okay, så en smule er okay? 

Mange tak skal du have

Ja, jeg synes det er fuldstændig hysterisk at holde sig fra fx lakridser, hvis man har lyst til dem. Man kan jo bare lade være med at spise dem hver dag 

Mht. sushi, så skal man bare ikke spise for mange med tun i/på - men nogle stykker må man gerne få. Læs mere her: 
http://www.2gangeomugen.dk/index.php?id=276

Anmeld

1. april 2011

de-wett

Zeus skriver:

Og hvor har du den information fra, om jeg må tillade mig at spørge? Hvis det var pga partikler kunne flyve rundt i luften, og sætte sig på øjnene, så må man jo overhovedet ikke have kat som gravid... Partiklerne bliver jo ikke kun hvirvlet rundt, når man tømmer bakken, det bliver de hver eneste gang katten bruger den..

Nej, det handler om sygdommen toxoplasmose kan give hjerneskader på det ufødte barn, og den sygdom har katte bla. Så hvis man kommer i berøring med deres afføring, så risikere man at blive smittet, hvilket er fuldstændig ufarligt for en ikke-gravid, men farligt hvis man ér, pga risikoen for éns barn.. Hvis man derimod allerede har haft sygdommen, så har man dannet anti-stoffer, og bliver derfor ikke smittet igen - heller ikke selvom man er gravid

kattebakke skal helst stå i et rum for sig selv. så når katten har været på den skal man ikke gå derud.

Det er noget med de hurtigt forsvinder fra luften igen.

Anmeld

1. april 2011

2babygirls

Zeus skriver:

Fra min optiker... Så regnede da med at hun talte sandt.. Martin har i hvert fald tømt den mens jeg var gravid, og gør det stadig

Anmeld

1. april 2011

Zeus

Klippet fra netdoktor, skrevet af

Sören Thybo

Speciallæge i tropesygdomme

Således vil omkring 25% af førstegangsgravide, som du selv, vise sig at have haft sygdommen (uden at ane det) hvis der bliver taget en blodprøve for antistoffer mod toxoplasmose. Har man allerede haft sygdommen før graviditeten, spiller den ikke nogen rolle for fosteret, som så ikke bliver smittet i livmoderen.

Har den gravide derimod ikke antistoffer før graviditeten og smittes under svangerskabet pga. kontakt med katte, kan sygdommen undertiden overføres til det ufødte barn. Smittes den gravide, er risikoen for overførsel af sygdommen til fostret størst i sidste tredjedel af svangerskabet (risikoen hér i størrelsesordenen omkring 60-70%). Imidlertid vil de fleste af de børn, der smittes i livmoderen, være uden symptomer og sygdom. Dog kan omkring en femtedel af børnene pådrage sig ubehagelige problemer i øjne og hjerne. Da graviditeten jo kun varer 9 måneder og den årlige smitterisiko for toxoplasmose formentlig kun er af størrelsesordnen ½-1%, er risikoen for, at en gravid uden toxoplasmose antistoffer blive smittet under graviditeten og oven i købet give smitten og sygdom videre til fostret meget lille ( omkring 0.1%)

Anmeld

1. april 2011

Zeus

Zeus skriver:

Klippet fra netdoktor, skrevet af

Sören Thybo

Speciallæge i tropesygdomme

Således vil omkring 25% af førstegangsgravide, som du selv, vise sig at have haft sygdommen (uden at ane det) hvis der bliver taget en blodprøve for antistoffer mod toxoplasmose. Har man allerede haft sygdommen før graviditeten, spiller den ikke nogen rolle for fosteret, som så ikke bliver smittet i livmoderen.

Har den gravide derimod ikke antistoffer før graviditeten og smittes under svangerskabet pga. kontakt med katte, kan sygdommen undertiden overføres til det ufødte barn. Smittes den gravide, er risikoen for overførsel af sygdommen til fostret størst i sidste tredjedel af svangerskabet (risikoen hér i størrelsesordenen omkring 60-70%). Imidlertid vil de fleste af de børn, der smittes i livmoderen, være uden symptomer og sygdom. Dog kan omkring en femtedel af børnene pådrage sig ubehagelige problemer i øjne og hjerne. Da graviditeten jo kun varer 9 måneder og den årlige smitterisiko for toxoplasmose formentlig kun er af størrelsesordnen ½-1%, er risikoen for, at en gravid uden toxoplasmose antistoffer blive smittet under graviditeten og oven i købet give smitten og sygdom videre til fostret meget lille ( omkring 0.1%)

Men det er muligt via egen læge at få en blodprøve, som kan vise, om man som gravid tilhører de ca. 75%, som ikke på forhånd er smittede med denne parasit. Mere nyttigt er det dog at overholde de nævnte simple anbefalinger om ”råt kød” og om at undgå direkte kontakt med katteafføring.

Anmeld

1. april 2011

Kløver

Misselbek skriver:

Okay, jeg har fået afvide at jeg ikke må farve hår, eller øjenbryn, Drikke coca cola, gå i stiletter, bruge hårlak, fjerne kattebakken, bruge perfume, eller shampoo med perfume, og spise lakrids, og fisk med meget "sølv" i. Det var da utroligt alle de ting man skal undgå når man er gravid? passer de alle sammen? 

Alt med måde, selv undgik jeg hårfarvning/permanent pga kemikalierne, undgik at spise hovedpinepiller, og drak alm cola frem for light, pga sødemidlet. fisk, skal man bare holde sig fra de større rovfisk, som feks tunbøffer, pga kviksølvet i dem, men er vist noget med man må få op til 100 gr om ugen. det med højhælede giver lidt sig selv, når man kommer længere hen, så er godt og stabilt fodtøj guld værd. det med kattebakken, er pga en bakterie, der kan give en sygdom, som man også kan få fra råt kød, de fleste har haft den uden at vide det, hvis man har kat, er man nærvøs kan man få det tjekket gennem en blodprøve ved lægen, for har du først haft den er der ingen problem

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.