I ugen / om ugen ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2011

de-wett

bøgelund1 skriver:

tror jyder siger i ugen, og fyn + sjælland siger om ugen måske?!? 

haha.

Jeg siger om ugen og jeg er altså JYDE

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2011

Sabine...!

Mussi30 skriver:

Undskyld - men jeg bliver altså lidt harm over den her slags debatter

Specielt den med "det må være jyderne, der siger sådan". Nej, jeg har også ligget på sofaen, og lagt min bog i køkkenet! Jeg er ikke sprogspasser, bare fordi jeg er jyde!

En del af min familie bor i Thy, og ja de siger "I ugen" plus en masse andre udtryk, og det har de altid gjort. Og jeg synes deres dialekt er fantastisk .. hvorfor er man pludselig sprogspasser, fordi man ikke taler rigsdansk? Det er da en kæmpe charme

Men det kan godt være det bare er mig, der synes at det er fedt at ikke alle er ens

Apropos:

http://www.bt.dk/film-og-tv/tegnefilm-fremstiller-jyder-som-dumme-og-utjekkede

Ja tak...!

Anmeld

31. marts 2011

132319

Heise skriver:

Og vi siger TAK

er fra Als og kan altså PÅ TRODS AF DET sagtens finde ud af både grammatik og stavemåder...... og  - hvis jeg gider - også kommaer

Jeg får også pip, når min kæreste siger " jeg har lagt på sofaen...", "en kop kaffe" og "jeg lagde på sofaen"... kommenterer det hver gang, men lige lidt hjælper det

heise, Som lige i dette sekund hører denne sætning på tv2: "vi fortsætter i ægte cowboyDER-stil med Bubber........" say WHAT???

Øh, hedder det ikke "En kop kaffe?" 

Anmeld

31. marts 2011

tazz

Det første jeg lærte mine papunger da de kom fra jylland og skulle starte skole her på vestegnen var, at det IKKE hedder "Hvad klok skal vi være der?" Min jyske svigerfamilie var i chok, og var ved at trille rundt på gulvet af grin over, at vi herovre siger "tid" i stedet for "klok".

Min svigermors knapt så kloge kæreste spurgte så "Hvordan spørger I så hvad klokken er?"... tjah, det bliver vist et skud, hva?!

Anmeld

31. marts 2011

Palaja

Sees. skriver:

Niks den holder ikke. Jeg er ægte jyde - Århusianer lige så det basker - og jeg siger "OM ugen".
Jeg har faktisk aldrig hørt nogen siden "i ugen"

Altså "I ugens løb"
Eller "3 gange OM ugen".
^Sådan vil jeg sige det

Kender heller ikke nogen som siger i ugen. Og er også ægte jyde

Anmeld

31. marts 2011

kamtok

Muffi<3 skriver:

Nu har jeg i mange debatter efterhånden læst at mange skriver feks. flere gange i ugen ??

Er det ikke skrup forkert ?? Jeg har aldrig hørt folk sige i ugen før jeg ankom til baby.dk ,, Hedder det ikke om ugen ???

YES! Det hedder OM ugen - i hvert fald i min verden  

Anmeld

31. marts 2011

Palaja

Mathilde & Frederikkesmor skriver:

Lige netop den der, tror jeg godt man kan dele op i "jyder/sjællændere".

Alle sjællændere jeg kender siger "har LIGGET", hvorimod de fleste jyder (dem jeg kender) siger "har LAGT". Det er helt helt forkert, og lyder også dumt... haha.

Kan ikke lade være med at rette folk når de siger f.eks: "Så har jeg lagt på sofaen hele dagen"... Nej, du har LIGGET på sofaen, men LAGT din bog i køkkenet

Det er måske lidt firkantet at dele det op i jyder/sjællændere Meeeeeen vil give dig ret i at mange jyder (kender ikke rigtigt nogen sjællændere så det kan jeg ikke udtale mig om) laver ged i ligget/lagt.  Jeg siger bestemt ikke at jeg har lagt på sofaen, det lyder også så forkert i mine ører. 

Anmeld

31. marts 2011

Palaja

MHK skriver:

Øh, hedder det ikke "En kop kaffe?" 

Jo men sjællændere har bare så travlt at de ikke siger en kop kaffe, men bare en kaffe 

Anmeld

31. marts 2011

Lise

bøgelund1 skriver:

tror jyder siger i ugen, og fyn + sjælland siger om ugen måske?!? 

Arj!!! Jeg er født og opvokset i Jylland, og har sgu aldrig hørt folk sige "i ugen" der hvor jeg kommer fra.

Anmeld

31. marts 2011

Lady Marion <3

Palaja skriver:

Jo men sjællændere har bare så travlt at de ikke siger en kop kaffe, men bare en kaffe 

Nææ nææ en latte

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.