pinligt spørgsmål.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. marts 2011

ekzunz

Mary skriver:

Seriøst, koger I kartofler i 20 min?! Jeg koger dem i 13-14 min, og så er de lige som de skal være. Plejer dog at skære dem i halve på langs, det må det der gør forskellen  

Seriøst - så har jeg vist egentligt aldrig rigtig taget tid.... Men jeg synes bare det tager en krig at koge kartofler, men det er måske fordi vi har en fyldt 9 liters gryde at det samlet set tager længere tid før de er færdige...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. marts 2011

ekzunz

lillespurv20 skriver:

ih tak, det gør mine nemlig altid, så det råd vil jeg prøve

Det har jeg lært at svigermor - og det virker faktisk

Anmeld

30. marts 2011

K&S

Znuzke skriver:

Når først vandet koger skal de koge ca. 15 - 20 min, nogle gange mere. Det afhænger at størrelse, om der er skræl på, årstiden (nye eller "gamle" kartofler).

Men du stikker bare i en kartoffel med en kniv, så kan du sagtens mærke om de er færdige.

Og så får du også lige et gammelt husmoder-råd med på vejen: En lille klat margarine  i vandet gør at de ikke koger over

Anmeld

30. marts 2011

K&S

Znuzke skriver:

Seriøst - så har jeg vist egentligt aldrig rigtig taget tid.... Men jeg synes bare det tager en krig at koge kartofler, men det er måske fordi vi har en fyldt 9 liters gryde at det samlet set tager længere tid før de er færdige...

NØJ, det er mange kartofler...! Men I er selvfølgelig også mange, der skal spises af

Jeg må lige huske at sige til manden, at han ikke skal brokke sig mere

Anmeld

30. marts 2011

Pia.

Mary skriver:

Seriøst, koger I kartofler i 20 min?! Jeg koger dem i 13-14 min, og så er de lige som de skal være. Plejer dog at skære dem i halve på langs, det må det der gør forskellen  

Tror det kommer an på hvor småt du skære dem ud - jeg halvvere kartoflerne her hjemme og det passer med 20 minutter for alm. skrællekartofler... hvis jeg skal lave kartoffelmos giver jeg dem gerne lidt ekstra ....

Anmeld

30. marts 2011

CiSo

Tak for alle de svar!!  

Min kæreste er nemlig så træt af, jeg aldrig laver kartofler.. Så er det godt i kan lære mig det.

Men nu i er igang, hvad så med en brun sovs?? Hvordan griber man lige den an?

Anmeld

30. marts 2011

Mary

CiSo skriver:

Tak for alle de svar!!  

Min kæreste er nemlig så træt af, jeg aldrig laver kartofler.. Så er det godt i kan lære mig det.

Men nu i er igang, hvad så med en brun sovs?? Hvordan griber man lige den an?

Brun sovs laver jeg sådan her:

Når kødet har stegt færdigt, hælder jeg vand fra kartoflerne på panden, og så smider jeg en bouillion i som opløses. Så har jeg enten lavet en meljævning af kold vand og mel som bliver rystet sammen, eller også bruger jeg Maizena jævning som bare skal drysses i direkte fra pakken. Det skal piskes i! Dernæst godt med salt og peber og til sidst lidt kulør. Lad det lige koge lidt så melet bliver ordentligt opløst  Nogen gange kommer jeg lidt fløde i også, men kun hvis vi lige har noget.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.