Ørebarn, dræn og kost ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2011

Miss T

Miss T skriver:

Teoretisk kan en mælkeallergi give hævelse af slimhinderne i mund og svælg og dermed nedsætte funktionen af det eustatiske rør, der sørger for ventilation af mellemøret, og da denne ventilation kan nedsættes ved hævede slimhinder i svælget, kan man indirekte måske få tendens til mellemørebetændelser, hvis man har mælkeallergi. Og denne kan nedsættes, hvis man fjerner mælken.

Man ved også, at man kan nedsætte hyppigheden af mellemørebetændelser, hvis man vaccinerer barnet med en bestemt vaccine (multivalent pneumokokvaccine). Du er velkommen til at kontakte mig, hvis der er brug for yderligere forklaring.

Med venlig hilsen

Birgit Peitersen

Speciallæge i børnesygdomme

Citeret fra http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201087.htm

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2011

Kamulla

Maise skriver:

tusind tak for alle dine tip.

hun har sjovt nok ikke haft MØB i over 1 måned nu efter jeg har fjernet komælk fra kosten, men ved jo ikke om det er derfor.

Jeg har nemlig tænk at hun jo bare kunne få noget havre, ris eller soyamælk, hmm kunne forestille mig at havremælken smager bedst.

Ved fiskeolie er godt for hjernen og ledene, men har det også noget med ørene af gøre??

fiskeolie er godt mod at forebygge en masse sygdomme.. så ville klart anbefale det..  om det virker mod ørebørn ved jeg ikke.. læser en sundhedsplejeske anbefaler man IKKE bruger havre,ris eller soyamælk som ko-mælk erstatning.. men er tale om de mineraler der mangler i forhold til ko-mælken.. MEN nu er jeg så på den anden side en der siger at så længe barnet får en varrieret kost og får sin vitamin pille ville jeg ikke mene der er noget der gør noget..  ko-mærk er noget vi i skandinavien og mange andre lande har taget til os.. men der er en del ting i ko-mælk der er direkte giftigt for andre som ikke er opvokset og opflasket med ko-mælk... mange lande drikker de ikke ko-mælk så syntes det er noget sludder altså.. 

Anmeld

31. marts 2011

Maise

de-wett skriver:

hej

min mor fortalte at da både min søster og jeg var små skulle vi have lagt dræn. Den læge vi gik til forslog inden vi prøvede med dræn at vi skulle fjerne alle mælkeprodukter fra mad og ingen mælk til os.

Efter 2 måneder skulle hu starte stille op med sojamælk og efter et halv til 1 helt år kunne hun begynde med alm mælk igen. Dette resulterede i at vi ikke ik lagt dræn. nogle af os.

Håber du kan bruge dette.

herfra

tak for tip.

jeg har fjernet ko-mælk fra hendes kost den sidste måned, men hun har så meget væske på ørene at hvis hun ikke får dræn, kommer det til at påvirke hendes hørelse, sprog, motorik og det sociale, så derfor vælger jeg at hun skal have det. Men tænker nemlig at når væsken er væk og de er faldet ud, at man på længere sigt kan holde væsken væk ved ikke at give ko-mælk og give kalktbl, og havre,ris, eller soyamælk. ved du noget om der er noget yougurt man godt kan give som ikke påvirker ørene/ er så slimdannende ??

Anmeld

31. marts 2011

Kamulla

og Noah var før syg hver 14. dag.. med forskellige infektioner fra han var 8mdr (der begyndte jeg med ko mælk igen efter den speciale mme han fik fra han var 3mdr)

siden jeg har taget en del mælk fra hans kost og køber laktosefrit osv er hanslet ikke så meget syg mere... men ville gerne vide om han er helt overfølsom for så skal ko mælken jo helt væk og ikke kun gøres laktosefrit

Anmeld

31. marts 2011

Maise

Sallisørøver skriver:

fiskeolie er godt mod at forebygge en masse sygdomme.. så ville klart anbefale det..  om det virker mod ørebørn ved jeg ikke.. læser en sundhedsplejeske anbefaler man IKKE bruger havre,ris eller soyamælk som ko-mælk erstatning.. men er tale om de mineraler der mangler i forhold til ko-mælken.. MEN nu er jeg så på den anden side en der siger at så længe barnet får en varrieret kost og får sin vitamin pille ville jeg ikke mene der er noget der gør noget..  ko-mærk er noget vi i skandinavien og mange andre lande har taget til os.. men der er en del ting i ko-mælk der er direkte giftigt for andre som ikke er opvokset og opflasket med ko-mælk... mange lande drikker de ikke ko-mælk så syntes det er noget sludder altså.. 

jeg tænker bare på erstatningen af specielt kalk og jern, og enkelte andre mineraler, som de skal have. hvordan kompensere man med 1/2 mælk som er anbefalet i min datters alder med andet i kosten??

ved du noget om der er noget yougurt som er bedre til ørebørn?? min datter elsker yougurt nemlig.

ja kigger videre på den fiskeolie

Anmeld

31. marts 2011

de-wett

kan godt forstå du vælger at få lagt dræn på hende. når det er så slemt er det med at få det overstået så det hele kan gå godt igen.

Jeg mener faktisk godt at man kan købe youguhrt (staves?) der er lavet på sojamælk. Tror faktisk man kan købe det i special forretninger eller ihvertfalde spørge.

Håber virkelig det bedste for hende og for dig.

Maise skriver:

tak for tip.

jeg har fjernet ko-mælk fra hendes kost den sidste måned, men hun har så meget væske på ørene at hvis hun ikke får dræn, kommer det til at påvirke hendes hørelse, sprog, motorik og det sociale, så derfor vælger jeg at hun skal have det. Men tænker nemlig at når væsken er væk og de er faldet ud, at man på længere sigt kan holde væsken væk ved ikke at give ko-mælk og give kalktbl, og havre,ris, eller soyamælk. ved du noget om der er noget yougurt man godt kan give som ikke påvirker ørene/ er så slimdannende ??

Anmeld

31. marts 2011

Maise

Sallisørøver skriver:

og Noah var før syg hver 14. dag.. med forskellige infektioner fra han var 8mdr (der begyndte jeg med ko mælk igen efter den speciale mme han fik fra han var 3mdr)

siden jeg har taget en del mælk fra hans kost og køber laktosefrit osv er hanslet ikke så meget syg mere... men ville gerne vide om han er helt overfølsom for så skal ko mælken jo helt væk og ikke kun gøres laktosefrit

ja det er jo interresant, men hvad mærke er de laktosefrie produkter du køber og kan man få yougurt som laktosefrie produkter??

Anmeld

31. marts 2011

Maise

de-wett skriver:

kan godt forstå du vælger at få lagt dræn på hende. når det er så slemt er det med at få det overstået så det hele kan gå godt igen.

Jeg mener faktisk godt at man kan købe youguhrt (staves?) der er lavet på sojamælk. Tror faktisk man kan købe det i special forretninger eller ihvertfalde spørge.

Håber virkelig det bedste for hende og for dig.

tak for det, jeg må kigge mig omkring.

Anmeld

31. marts 2011

Kamulla

Maise skriver:

ja det er jo interresant, men hvad mærke er de laktosefrie produkter du køber og kan man få yougurt som laktosefrie produkter??

laktosefri er en minimælk fra ARLA hvor der står laktosefri uden på.. yoghurten er fra mærket levevis som forhandles i netto, superbedst, bilka, og føtex

Anmeld

31. marts 2011

Maise

Miss T skriver:

Teoretisk kan en mælkeallergi give hævelse af slimhinderne i mund og svælg og dermed nedsætte funktionen af det eustatiske rør, der sørger for ventilation af mellemøret, og da denne ventilation kan nedsættes ved hævede slimhinder i svælget, kan man indirekte måske få tendens til mellemørebetændelser, hvis man har mælkeallergi. Og denne kan nedsættes, hvis man fjerner mælken.

Man ved også, at man kan nedsætte hyppigheden af mellemørebetændelser, hvis man vaccinerer barnet med en bestemt vaccine (multivalent pneumokokvaccine). Du er velkommen til at kontakte mig, hvis der er brug for yderligere forklaring.

Med venlig hilsen

Birgit Peitersen

Speciallæge i børnesygdomme

tusind tak for svar. jeg er selv sygeplejerske, så kender til anatomien, men arbejder på gerontospykiatrisk afd. så ellers ved jeg ikke så meget.

hun har pneumokokvaccinen. hun fik møb 1 gang efter vi begge havde en streptokokinfektion. efter 14 dage fik hun det igen oven på en heftig forkølelse og så har hun ikke haft det siden, men døjer så med for meget væske på mellemøret, hun skal have dræn for om 4 uger.

Jeg oplever hende ikke have mælkeallergi. Har kigget efter symptomerne, selvom det måske er svært på sådan en lille størrelse, men tænker hvad jeg måske kan gøre, som jo så også kun måske hjælper for at undgå at bidrage til en møb via kosten.

Ville du foreslå noget i forhold til ko-mælk, evt. mælkeerstatning, kalktbl osv??? eller hvad tænker du i det hele taget??

Jeg var selv ørebarn og gik på døveinstituttet i kbh til jeg var 12, da jeg havde meget nedsat hørelse. Så har jo skræksenariet fra min egen barndom. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.