Miss T skriver:
Teoretisk kan en mælkeallergi give hævelse af slimhinderne i mund og svælg og dermed nedsætte funktionen af det eustatiske rør, der sørger for ventilation af mellemøret, og da denne ventilation kan nedsættes ved hævede slimhinder i svælget, kan man indirekte måske få tendens til mellemørebetændelser, hvis man har mælkeallergi. Og denne kan nedsættes, hvis man fjerner mælken.
Man ved også, at man kan nedsætte hyppigheden af mellemørebetændelser, hvis man vaccinerer barnet med en bestemt vaccine (multivalent pneumokokvaccine). Du er velkommen til at kontakte mig, hvis der er brug for yderligere forklaring.
Med venlig hilsen
Birgit Peitersen
Speciallæge i børnesygdomme
tusind tak for svar. jeg er selv sygeplejerske, så kender til anatomien, men arbejder på gerontospykiatrisk afd. så ellers ved jeg ikke så meget.
hun har pneumokokvaccinen. hun fik møb 1 gang efter vi begge havde en streptokokinfektion. efter 14 dage fik hun det igen oven på en heftig forkølelse og så har hun ikke haft det siden, men døjer så med for meget væske på mellemøret, hun skal have dræn for om 4 uger.
Jeg oplever hende ikke have mælkeallergi. Har kigget efter symptomerne, selvom det måske er svært på sådan en lille størrelse, men tænker hvad jeg måske kan gøre, som jo så også kun måske hjælper for at undgå at bidrage til en møb via kosten.
Ville du foreslå noget i forhold til ko-mælk, evt. mælkeerstatning, kalktbl osv??? eller hvad tænker du i det hele taget??
Jeg var selv ørebarn og gik på døveinstituttet i kbh til jeg var 12, da jeg havde meget nedsat hørelse. Så har jo skræksenariet fra min egen barndom.
Anmeld