Anke skriver:
Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt, at mælkeprodukter kunne give mellemøresbetændelse. Er det noget, der er undersøgt?
Mæb og væske i øret opstår, fordi det eustachiske rør - en "slange", der går fra næsesvælget til mellemøret, og sørger for at "lufte ud" - stoppes til, og der så dannes undertryk i mellemøret.
Tilstopningen skyldes for det meste en forkølelse. Børn får oftere møb, fordi deres rør går mere vandret end voksnes.
Så jeg kan ikke helt se, hvordan en evt, mælkeallergi kan påvirke dette - medmindre allergien påvirker slimhinderne?
KH Anke
ja det er skam bevist.. og de fleste ørelæger anbefaler at holde ko-mælk væk fra kosten men at supplere med mange andre ting som giver det daglige kalk som barnet behøver... MØB kan starte på forskellige måder, men også via infektioner. der er noget i ko-mælk som ørebørn er ekstra overfølsomme over som kan gøre barnet får MØB eller andre tind ved øre, næse, hals
Børn responderer hurtigt på zoneterapi, og det er glædeligt at se, hvor godt de kommer i trivsel på relativ kort tid. Udviklingsmæssigt tager de nogle store skridt, når bedringen indtræder, for de mange infektioner har brugt megen af barnets energi og blokeret for lysten til og mulighederne for at komme videre. Alt i alt viser erfaringerne så forbløffende positive forløb og resultater, at jeg hver gang glædes og undres over, hvad de små tryk på fødderne kan udrette.
Sideløbende med behandlingen kan anbefales en sund, varieret og økologisk kost, Biostrath eller Echinamin samt masser af frisk luft. Undgå afkøling, og sørg for at barnet ALTID har varme fødder!
Man har i de senere år set en sammenhæng mellem komælk og luftvejsinfektioner. Mælk er slimdannende, og det kan være en god ide at tage mælk ud af kosten i nogle måneder eller give modermælkserstatning, evt. andre alternativer som havre- eller soyamælk, som barnet tåler langt bedre.
Der er forskning i gang hele tiden, og vi bliver alle stadig klogere omkring sammenhæng mellem kost og sygdom. Zoneterapien er dog et overbevisende godt bud til et skrantende barn.
DAGLIG INDTAGELSE AF FISKEOLIE KAN AFHJÆLPE PROBLEMER HOS BØRN
(taget fra: http://amarzonen.dk/Oreborn/oreborn.html)