Kan denne opskrift mon bruges?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.248 visninger
13 svar
0 synes godt om
23. marts 2011

Ansemusen

Jeg har ikke kunne finde nogen opskrifter på en rigtig chokoladekage herinde - og vil nemlig gerne have at den skal være med mørk chokolade og ikke kakaopulver. SÅ har googlet lidt og fundet denne opskrift:

200 g mørk koge-chokolade
200 g smør
4 æg
2 dl sukker
2.5 dl hvedemel
1 tsk. bagepulver

1) Smelt chokoladen og smørret i vandbad ved svag varme.
2) Afkøl.
3) Pisk æg og sukker let og luftigt.
4) Bland mel og bagepulver.
5) Rør forsigtigt chokoladen/smøret i æggemassen.
6) Vend forsigtigt melet/bagepulveret i.
7) Kom dejen i en smurt (og strøet) rund form 24 cm.
8) Sæt kagen midt i ovnen. Bag ved 200° i 12 - 15 min.
9) Lad kagen stå i formen til den er kold, gerne natten over.

Pynt gerne med glasur (flormelis og lidt vand)  
200 g mørk koge-chokolade
200 g smør
4 æg
2 dl sukker
2.5 dl hvedemel
1 tsk. bagepulver

1) Smelt chokoladen og smørret i vandbad ved svag varme.
2) Afkøl.
3) Pisk æg og sukker let og luftigt.
4) Bland mel og bagepulver.
5) Rør forsigtigt chokoladen/smøret i æggemassen.
6) Vend forsigtigt melet/bagepulveret i.
7) Kom dejen i en smurt (og strøet) rund form 24 cm.
8) Sæt kagen midt i ovnen. Bag ved 200° i 12 - 15 min.
9) Lad kagen stå i formen til den er kold, gerne natten over.

Kan den mon bruges til min første fondantkage? Jeg har nemlig tænkt mig at bage en chokoladekage og skære den igennem i stedet for at bage flere bunde. Bilder mig ind at det er nemmere

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. marts 2011

Ansemusen

Eller måske den her?

175 g. hvedemel.
150 g. sukker.
100 g. smør
1 tsk. bagepulver
1½ tsk. vanillesukker
3 æg
150 g. mørk chokolade

Jeg frygter lidt at stå med en kage, som smuldrer når jeg skærer den igennem på langt..  Kan man mon ellers laver en chokoladekage af to omgange og lægge dem sammen?

Anmeld

23. marts 2011

Mussi30

Er der en bestemt grund til at det ikke må være en "kakao-kage"?

Personligt bruger jeg gerne en helt almindelig kakaokage, som så ikke er så tung. For med diverse fyld OG fondant, kan det hurtigt blive tungt og sødt i forvejen

Når jeg laver en "rigtig" chokoladekage, synes jeg det er bedre med noget frisk frugt, is eller endnu mere chokolade til...

Heh, det blev lidt kringlet, men jeg håber du forstår min pointe?

Anmeld

23. marts 2011

Ansemusen

Mussi30 skriver:

Er der en bestemt grund til at det ikke må være en "kakao-kage"?

Personligt bruger jeg gerne en helt almindelig kakaokage, som så ikke er så tung. For med diverse fyld OG fondant, kan det hurtigt blive tungt og sødt i forvejen

Når jeg laver en "rigtig" chokoladekage, synes jeg det er bedre med noget frisk frugt, is eller endnu mere chokolade til...

Heh, det blev lidt kringlet, men jeg håber du forstår min pointe?

Jeg har bare tænkt, at en lidt bitter chokoladekage måske ville være lidt mindre sødt oven i alt det andet. Men kan da sagtens være at jeg tager fejl  Kan være jeg bare skulle finde en af jeres almindelige kakao-chokoladekageopskrifter herinde! Må lige lure lidt så!Hvad gør man i øvrigt med toppen af kagen, som vel hæver op på midten, hvis man vil have en helt flad kage? Kan den mases flad lige når den kommer ud af ovenen?

Anmeld

23. marts 2011

Magsen

VÆRSÅGOD - perfekt til nybegyndere :p :

http://www.kagekonen.com/2008/07/kage-fra-til-z.html

Anmeld

23. marts 2011

Mussi30

Ansemusen skriver:

Jeg har bare tænkt, at en lidt bitter chokoladekage måske ville være lidt mindre sødt oven i alt det andet. Men kan da sagtens være at jeg tager fejl  Kan være jeg bare skulle finde en af jeres almindelige kakao-chokoladekageopskrifter herinde! Må lige lure lidt så!Hvad gør man i øvrigt med toppen af kagen, som vel hæver op på midten, hvis man vil have en helt flad kage? Kan den mases flad lige når den kommer ud af ovenen?

Enten så skærer du toppen af, hvis det er den slags kage.

Eller så bag kagen ved mindre varme, så er der ikke så stor sandsynlighed for at den hæver op og sprækker i midten.

Og når du skærer kagen over til bunde, så kan det være et lille fif at bruge sytråd, hvis du ikke lige har et redskab til at dele i bunde Det vil krumme lidt, men jeg har aldrig oplevet at de gik fra hinanden

Jeg skal nok lige vende tilbage med min yndlingsopskrift på kakao-kagen

Anmeld

23. marts 2011

Ansemusen

Tak for fif'et  Tror det er sådan jeg vil gøre! Og det er jo heller ikke så vigtigt, at den er delt snurlige, når den samles i formen!
Kan man egentlig godt komme moussen direkte mellem lagene, når den samles i formen og stilles på køl i ca. 5 timer, uden først at lade moussen stå på køl?

Anmeld

23. marts 2011

Ansemusen

Åh undskylder alle de spørgsmål

Sidder nu og læser på kagekonen hjemmeside og bliver i tvivl - kan jeg godt lægge kagen sammen torsdag, overtrække og pynte fredag og servere lørdag?

Anmeld

23. marts 2011

Mussi30

Ansemusen skriver:

Åh undskylder alle de spørgsmål

Sidder nu og læser på kagekonen hjemmeside og bliver i tvivl - kan jeg godt lægge kagen sammen torsdag, overtrække og pynte fredag og servere lørdag?

Du spørger bare løs

Det kommer lidt an på hvilken mousse du laver, synes jeg, mht ikke at lade moussen stå. De fleste skal have lov til at stå og trække lidt for at få den rigtige konsistens.

Og du kan sagtens lave den lidt i forvejen. Bare pas på hvis du laver en frugtmousse, at det på ingen måde kommer i kontakt med fondanten så. For så vil frugtsyren simpelthen smelte fondanten. Men du kan forsegle kagen med smørcreme.

Anmeld

23. marts 2011

Ansemusen

Mussi30 skriver:

Du spørger bare løs

Det kommer lidt an på hvilken mousse du laver, synes jeg, mht ikke at lade moussen stå. De fleste skal have lov til at stå og trække lidt for at få den rigtige konsistens.

Og du kan sagtens lave den lidt i forvejen. Bare pas på hvis du laver en frugtmousse, at det på ingen måde kommer i kontakt med fondanten så. For så vil frugtsyren simpelthen smelte fondanten. Men du kan forsegle kagen med smørcreme.

Takker

Jeg har også tænkt mig at smørre den op med en smørcreme med palmin. Er det nok hvis moussen står på køl i et par timer inden den kommes i kagen?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.