Klare semester uden forelæsninger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.364 visninger
15 svar
0 synes godt om
22. marts 2011

Anonym trådstarter

Har brug for jeres mening.. Dette semester har jeg to fag. Det ene fag er ret svært og konkret, og eksamen er udenads-lære. Der har jeg deltaget i alle forelæsninger, fordi de ligger midt på dagen, hvor jeg har det fint. Det andet fag er meget mere teoretisk, og vi har et døgn til at skrive opgaven. Forelæsningerne i dette fag kan gerne give en lidt uddybet forklaring på teksterne, men generelt ses de som værende et tilbud, og ikke obligatoriske. - Forelæsningerne i førstnævnte fag er heller ikke obligatoriske, men giver en mere klar fornemmelse af hvad vi skal kunne til eksamen. Sådan er det ikke med nr. 2 fag, hvor vi 'bare' skal kunne pensum og besvare spørgsmålene.

Jeg har kun været til 2 forelæsninger i nr. 2 fag ud af de mange der har været dette semester, da jeg har slem morgenkvalme, og forelæsningen i dette fag ligger om morgenen, hvor jeg har det dårligt. Tror i det bliver et problem? Det er self. svært at svare på ud fra i ikke ved hvad studiet er, men har i erfaringer med den slags? Altså det er jo primært selvstudie med læsning, og der er kun undervisning i det pågældende fag de 3 timer om ugen, som bare snakker om det, som vi allerede har læst.

Så tror i ikke det er til at klare, hvis man godt forstår teksterne og har en god læsegruppe at forberede sig med til eksamen? Eller skal jeg være panik over ikke at møde op? Til sammenligning skal det siges, at jeg deltog i LANGT fra alle forelæsningerne i et tilsvarende teoretisk fag sidste semester, men fik alligevel 12 for min opgave..

Stræber ikke efter 12 denne gang, vil bare gerne bestå! SKal jeg være bange, eller tror i jeg kan klare den på trods?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2011

Anonym trådstarter

Vil gerne lige have den op på forsiden og få svar

Anmeld

22. marts 2011

Hvem?

Anonym skriver:

Har brug for jeres mening.. Dette semester har jeg to fag. Det ene fag er ret svært og konkret, og eksamen er udenads-lære. Der har jeg deltaget i alle forelæsninger, fordi de ligger midt på dagen, hvor jeg har det fint. Det andet fag er meget mere teoretisk, og vi har et døgn til at skrive opgaven. Forelæsningerne i dette fag kan gerne give en lidt uddybet forklaring på teksterne, men generelt ses de som værende et tilbud, og ikke obligatoriske. - Forelæsningerne i førstnævnte fag er heller ikke obligatoriske, men giver en mere klar fornemmelse af hvad vi skal kunne til eksamen. Sådan er det ikke med nr. 2 fag, hvor vi 'bare' skal kunne pensum og besvare spørgsmålene.

Jeg har kun været til 2 forelæsninger i nr. 2 fag ud af de mange der har været dette semester, da jeg har slem morgenkvalme, og forelæsningen i dette fag ligger om morgenen, hvor jeg har det dårligt. Tror i det bliver et problem? Det er self. svært at svare på ud fra i ikke ved hvad studiet er, men har i erfaringer med den slags? Altså det er jo primært selvstudie med læsning, og der er kun undervisning i det pågældende fag de 3 timer om ugen, som bare snakker om det, som vi allerede har læst.

Så tror i ikke det er til at klare, hvis man godt forstår teksterne og har en god læsegruppe at forberede sig med til eksamen? Eller skal jeg være panik over ikke at møde op? Til sammenligning skal det siges, at jeg deltog i LANGT fra alle forelæsningerne i et tilsvarende teoretisk fag sidste semester, men fik alligevel 12 for min opgave..

Stræber ikke efter 12 denne gang, vil bare gerne bestå! SKal jeg være bange, eller tror i jeg kan klare den på trods?

Jeg tænker sådan lidt at der jo er en grund til at der er undervisningen nogle gange, selvom du forstår teksterne o.s.v. syntes jeg det er meget smart at møde op og snakke med andre om det, netop for at få andre synspunkter man måske ikke selv havde tænkt over.....

Men held og lykke

Anmeld

22. marts 2011

Frejsmor

Jeg ved at på mit studie kan det simpelthen bare ikke lade sig gøre kun at køre selvstudie med hjemmelæsning uden forelæsninger(i hvert fald ikke for mit vedkomne) og det er selvom der ikke er nogen af vores forelæsninger der er obligatoriske som sådan...

Men jeg ved jo ikke hvilket studie du går på og hvor svært det I laver er og sådan, der er så mange ting der spiller ind..

Men jeg håber da selvfølgelig du klarer din eksamen...

Anmeld

22. marts 2011

nattergalen

Jeg synes selv det er rigtig rart at komme til undervisningen på min uddannelse, på trods af det ikke alt sammen er nødvendigt, men tit og ofte kommer der en masse guldkorn til sådan en undervisning, der kan gøre en stor forskel af den dybtegående forståelse af ens fag.. 

På mig virker det lidt som om du skriver dette indlæg fordi du ikke heeeelt er tilfreds el mangel på dit eget engagemant?? El tager jeg fejl?

Tror i sidste ende det drejer sig om hvad dine egne forventninger er til dig selv.. 

Håber du finder den løsning der er bedst for dig.. 

Anmeld

22. marts 2011

oo

sidste forårssemester var jeg gravid - og fuldkommen ude af stand til at komme til forelæsningerne i nogen af mine fag på universitetet. jeg havde 4 fag det semester og jeg bestod dem allesammen uden at have været til en eneste forelæsning (eller bare været på universitetet) hele det semester. så mon ikke det kan lade sig gøre

Anmeld

22. marts 2011

Anonym trådstarter

SanneBoe skriver:

Jeg tænker sådan lidt at der jo er en grund til at der er undervisningen nogle gange, selvom du forstår teksterne o.s.v. syntes jeg det er meget smart at møde op og snakke med andre om det, netop for at få andre synspunkter man måske ikke selv havde tænkt over.....

Men held og lykke

Altså det er jo meget anderledes end fx gymnasiet. Det er bare forelæsninger, hvor vi sidder 200 mennesker og lytter passivt til en der snakker om de pågældende teorier. Tit snakker de om noget ud over pensum, som vi ikke skal kunne til eksamen. Ikke for at "forsvare mig", men for at sige, at det ikke er undervisning i den gængse forstand Og det er jo ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg jo ikke kan møde op og rende og kaste op hver 10. minut  

Anmeld

22. marts 2011

Anonym trådstarter

SkrukNu skriver:

Jeg ved at på mit studie kan det simpelthen bare ikke lade sig gøre kun at køre selvstudie med hjemmelæsning uden forelæsninger(i hvert fald ikke for mit vedkomne) og det er selvom der ikke er nogen af vores forelæsninger der er obligatoriske som sådan...

Men jeg ved jo ikke hvilket studie du går på og hvor svært det I laver er og sådan, der er så mange ting der spiller ind..

Men jeg håber da selvfølgelig du klarer din eksamen...

Er self. også i tvivl, men den eneste grund til jeg ikke er gået "helt" ned er, at jeg missede mange forelæsninger sidste semester, og alligevel klarede mig til topkarakter. Faktisk synes jeg slet ikke, da det kom til eksamensforberedelsen, at jeg havde kunne bruge de forelæsninger til noget, det er derfor jeg er bob-bob. For det er jo ikke manglende vilje, men fordi jeg ikke kan uden at kaste op :/ Det er et relativt svært studie, men omvendt synes jeg pensum er meget nemmere dette semester end sidste, og jeg har ingen forståelsesvanskeligheder.. Sidste semester fattede jeg ikke en METER før lige før eksamen og fik jo 12, selvom jeg havde misset meget undervisning

Anmeld

22. marts 2011

Anonym trådstarter

nattergalen skriver:

Jeg synes selv det er rigtig rart at komme til undervisningen på min uddannelse, på trods af det ikke alt sammen er nødvendigt, men tit og ofte kommer der en masse guldkorn til sådan en undervisning, der kan gøre en stor forskel af den dybtegående forståelse af ens fag.. 

På mig virker det lidt som om du skriver dette indlæg fordi du ikke heeeelt er tilfreds el mangel på dit eget engagemant?? El tager jeg fejl?

Tror i sidste ende det drejer sig om hvad dine egne forventninger er til dig selv.. 

Håber du finder den løsning der er bedst for dig.. 

Ja, du tager fejl For det er jo uvilje og manglende engagement, men et spørgsmål om meget slem morgenkvalme, der betyder, at jeg ikke kan sidde til forelæsning. Kan ikke rigtig rende frem og tilbage foran 200 andre mennesker, der også bare sidder passivt og lytter for at kaste op Det er slet ikke holdbart.. Det er også bare svært at forklare, men det er jo ikke en undervisningsform, hvor vi rent faktisk DELTAGER og kan spørge og få respons. Det er bare passiv lytning :/

Anmeld

22. marts 2011

Anonym trådstarter

Tjuhl skriver:

sidste forårssemester var jeg gravid - og fuldkommen ude af stand til at komme til forelæsningerne i nogen af mine fag på universitetet. jeg havde 4 fag det semester og jeg bestod dem allesammen uden at have været til en eneste forelæsning (eller bare været på universitetet) hele det semester. så mon ikke det kan lade sig gøre

ÉN positiv holdning, den må jeg klynge mig til. Haha.. Nej, men det er jo vel også et spørgsmål om, hvor meget man giver den gas på egen hånd. Jeg ved, at dem der går til alle forelæsningerne slet ikke har tid til at læse hele pensum - De har også mange flere fritidsinteresser end mig, jeg laver ikke så meget. De får måske læst 3/4 max, imens jeg får læst ALT og jeg mener ALT overhovedet! Det må vel også tælle i den rigtige retning.. Da jeg nåede læseferien sidste semester havde jeg læst måske halvdelen af teksterne Det ser noget bedre ud denne gang. Har læst alt før læseferien overhovedet starter!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.