Vi har 3 psedotvillinger (altså de er kommet en af gangen), og vi har ALDRIG oplevet problemer iforhold til at der er kommet en lille ny i familien. Tværtimod plager vores børn om vi ikke skal have en baby mere. (og de prøver at forbyde mig at sælge vores babyudstyr, for det skal vi bruge når vi skal have en baby mere, for det vil de SÅ gerne have).
Vi har valgt at føde hjemme, og dermed har jeg ikke været væk for så at komme hjem med en baby. Vores børn har været hjemmebørn, og da den ældste gik i børnehave (han var lige fyldt 3 år) da den mindste kom, ja så holdt vi ham hjemme i 14 dage, så han også kunne få lov at nyde den første tid med en baby i huset.
jeg fik engang et godt råd af en mor til 9 børn, og det vil jeg gerne give videre. Hun havde altid lavet en 'ammelejr' midt i stuen, hvor hun så lå nøgen med baby og gav baby masser af hud til hud kontakt, mens de store børn så legede på gulvet ved siden af. De store børn havde så fri adgang til mor, og mor kunne følge med i deres lege, læse en bog osv. men al tiden var mor alligvel sammem med baby.
Vi har lagt et gummilagen ud på sofaen så jeg ikke blødte igennem (særlig det første døgn kan man jo godt bløde en del) og så havde jeg ellers masser af dyne og tæpper osv. Ud over når jeg skulle på toilettet var jeg stort set ikke ude af sofaen.
Vores 'store' børn (læs 1 år) har altid fået lov til at 'være med'. været med til at skifte ble, give en sut, tørre en dråbe mælk/gylp af mundvigen (ikke hvis der var meget = ulækkert, men hvis det bare lige var lidt). Børnene er altid kommet slæbende med deres legetøj og sagt at det måtte babyen godt låne, og vi har som forældre altid sagt tak og lagt lastbilen (eller hvad de nu kom med) og lagt den ved siden af babyen.
Det er først når babyerne når 8 mdr alderen at det er begyndt at skabe problemer. Det tidspunkt kalder vi for. Bulldoze-alderen, for da kan de små kravle, og de går lige hen over det det store sidder og leger med, og kommer ofte til at ødelægge det de(n) store er igang med. Men det har vi nu også fået løst på en god måde.
Når de første 14 dage er gået har vi brugt slynge rigtig meget. Jeg kan sidde og amme i slyngen mens jeg sidder på gulvet og leger med de store. Eller jeg kan stå i køkkenet og bage boller sammen med de store imens baby ligger på ryggen af mig. De store føler at de får fuld opmærksomhed, mens babyen stadig får opfyldt til kolosale store mor-nærheds-behov.
Senere hen i livet har vores 3 børn haft VILDT Meget glæde af hinanden. Jeg tror det er en kæmpe gave at give sine børn at de har nogle søskende der er så tæt på hinanden. De leger ekstremt godt sammen og passer godt på hinaden. Fra den ældste var 5-6 år er alle tre børn selv stået op om morgen og de har hjulpet hinanden med at få morgenmad og sørget for at den mindste fik hagesmæk på osv. og så er de selv gået igang med at lege bagefter, alt imens mig og min mand har kunnet sove længe i weekenden. Når de vågner om natten, så går de ind til hinanden og ligger og putter istedet for at komme ind til os forældre. De er meget velkomne i vores dobbeltseng og det har de altid været, men de vil faktisk helst ligge og putte med deres søskende. Så jeg har lyst til at ønske dig tillykke med at I får børn der er så tæt på hinadne, det er en gave for livet!!!