Eva skriver:
netdaddy skriver:
Eva skriver:
Jeg har kun haft dp til mine børn og det har været en blandet oplevelse.
Dp er super mener jeg, hvis man kan slippe for at bruge gæstedagpleje og hvis man har en god dagplejer.
Dog mener jeg at kvaliteten er alt for svingende og jeg bryder mig ikke om der ikke er en eller anden form for uddannelse for at bive dp...synes ikke det kan være rigtigt at man "bare" kan komme ind fra gaden og blive dp.
Endvidere så burde der være muligheden for at vælge.
Optimalt skulle det være en god blanding af begge dele.
Hvad er du til og hvorfor?
Knus Eva.
Nu kan man sådan set ikke bare "komme ind fra gaden" og blive dagplejer - i hvert fald ikke hvor vi bor.
Der skal man have en relevant uddannelse bag sig og gerne noget erfaring med børn eller inden for plejeområdet inden man bliver ansat som dagplejer.
Min hustru er selv dagplejer og har følgende baggrund for det:
1) 1 år som ung pige i huset med ansvaret for pasning af 2 små børn
2) Uddannet social og sundhedshjælper med ca. 2 års erhvervserfaring med dette
Derudover skal hjemmet også besigtiges og godkendes, så hvis ikke hjemmet kan godkendes kan du have nok så meget pædagogisk uddannelse bag dig - så bliver du ikke dagplejer.
Derudover deltager hun i pædagogiske efteruddannelseskurser for hele tiden at holde sig opdateret. Vi overvejer endda at hun skal tage PGU uddannelsen for at sikre kvaliteten af pasningen.
Men jeg kan sagtens følge dig at det kunne være rart med en form for uddannelse inden for dagplejeområdet - men hvad skulle sådan en uddannelse indeholde? Hvilke krav stiller man som forældre til pasningen af ens børn? Hvilke faglige kvalifikationer er væsentlige for at passe børn i alderen 0-3 år?
Jeg kan ikke selv sætte ord på hvilke krav vi stiller til den dagplejer vi skal have, men i bund og grund handler det vel om at dagplejeren forstår at stimulere børnene på forskellige måder via forskellige aktiviteter og ellers drager omsorg for at de får mad, tryghed/stabilitet i hverdagen og i det hele taget på en eller anden måde bidrager til barnets udvikling.
Din kone er sikkert en super dagplejer, men hendes uddannelser og arbejde giver hende jo på ingen måde viden om børn mellem 0-3 år...der er jo en grund til der er noget der hedder en pædagoguddannelse...siger ikke din kone har brug for det, men jeg har mødt alt for mange dagplejer som virkelig ikke har kunne finde ud af at varetage små børns behov på en anerkendende måde...jo, måske de synlige, men det kan alle jo. Desværre er det ikke de eneste behov børn har.
Knus Eva..
Nu drejer pædagoguddannelsen sig jo ikke udelukkende om børn i alderen 0-3 år.
Har en kammerat der har uddannet sig til pædagog og han har intet haft om den aldersgruppe - det har været fra 3 år og opefter.
Men derudover kan vi ikke bliver uenige om at ikke alle dagplejere er lige gode til at varetage vores små puslingers enormt mangeartede behov, og der er endda dagplejere der for mig at se er direkte uegnede.
Jeg skitserede også kun de mest basale behov.
Vi kan heller ikke blive uenige om, at det kunne være godt med en decideret uddannelse inden for dagplejeområdet, men jeg tror bare det bliver svært at skrue sådan en uddannelse sammen, idet børns behov er SÅ forskellige, og forældrenes krav til hvad en dagplejer skal kunne/gøre om muligt ENDNU mere forskellige.
Men du har ret - der gøres ofte for lidt for at kvalitetssikre daplejerne, men dertil skal så også siges, at kommunerne ofte er en direkte modspiller når det drejer sig om efteruddannelse m.m.
Min hustru har ønsket at læse PGU under betalt uddannelsesorlov, men chancerne er ikke store for det, og så ser økonomien ikke for godt ud hvis ikke kommunen vil være med til det.
Men vi vælger alligevel dagpleje, da vi føler at der er alt for mange børn i en vuggestue, samt for mange børn pr. medarbejder, hvilket vi mener vil give for meget uro omkring børnene.
Når vi så snakker børnehave, så vælger vi rent faktisk en privat børnehave. For et par år siden startede en idrætsbørnehave i byen, som følger nogle (for mig at se) rigtig gode pædagogiske principper. Envidere går de meget op i det motoriske aspekt, samt der er mad inkluderet i prisen - og det er god mad. Børnehaven ligger i forbindelse med en gymnastikhøjskole hvor jeg har været på kursus i springgymnastik flere gange, og maden er sund, nærende og rigtig, rigtig god.
Det er lidt dyrere end de offentlige, men jeg giver gerne 300,- kr. ekstra om måneden for det.