Vuggestue eller dagpleje, hvad er i til??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvad er du til??

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

3.154 visninger
29 svar
0 synes godt om
15. oktober 2008

Honningblomst

Jeg har kun haft dp til mine børn og det har været en blandet oplevelse.
Dp er super mener jeg, hvis man kan slippe for at bruge gæstedagpleje og hvis man har en god dagplejer.
Dog mener jeg at kvaliteten er alt for svingende og jeg bryder mig ikke om der ikke er en eller anden form for uddannelse for at bive dp...synes ikke det kan være rigtigt at man "bare" kan komme ind fra gaden og blive dp.
Endvidere så burde der være muligheden for at vælge.
Optimalt skulle det være en god blanding af begge dele.
Hvad er du til og hvorfor?
Knus Eva.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2008

lonemus

Vuggestue, helt klart.

Børnene skal afleveres samme sted hver dag, de kender pædagogerne, der er altid de samme børn, samme rutiner osv.
Kunne aldrig drømme om at aflevere mine børn i en dagpleje - og det er ikke for at fornærme nogen, men jeg syntes bare alt det gæstedagpleje osv er en meget utryg ordning for børnene.

Lone

Anmeld

15. oktober 2008

Honningblomst

lonemus skriver:

Vuggestue, helt klart.

Børnene skal afleveres samme sted hver dag, de kender pædagogerne, der er altid de samme børn, samme rutiner osv.
Kunne aldrig drømme om at aflevere mine børn i en dagpleje - og det er ikke for at fornærme nogen, men jeg syntes bare alt det gæstedagpleje osv er en meget utryg ordning for børnene.

Lone

Det er også et helvede..jeg har haft alle tre i dp og jeg har heldigvis aldrig haft brug for gæstedagpleje, ville aldrig byde dem det....hernede er der slet ikke vuggestuer, så valget er der desværre ikke.
Konrad kom jo i børnehave inden han blev 2½ år og han elsker det....tror han nyder der er jævnaldrende børn og så er det hele ens hverdag...
Knus Eva, som havde en super dagplejer til de to små, men hun læste også alt hun kunne om de små og deres udvikling osv...og så havde hun samme syn på børn som jeg har...det hjælper jo lidt.

Anmeld

15. oktober 2008

Pia.

Havde du spurgt mig for et par år siden havde jeg jo klart sagt vuggestue - det er hvad Mille & Mikkel har gået i og klart det jeg havde det best med...
Nu er jeg selv dagplejer i dag og vil da klart mene det er bedst at være hos mig ....

Så jeg er nok en god blanding af det hele...

Men jeg forstår godt dit spørgsmål og kan sagtens nikke genkende til det du skriver med at ikke alle burde være dagplejere - jeg støder jo desværre også på nogen ind imellem ....

Knus Pia - som vil suse ud i bad...

Anmeld

15. oktober 2008

Mimic

Helt klart dagpleje, jeg er ikke så meget for større institutioner med mange børn og pædagoger der stresser rundt for at nå det hele (vil ikke fornærme nogen) jeg er meget glad for min Dagplejer og vi ses også privat ind i mellem (ved godt man ikke må det) vi har en fast gæstedagplejer som jessica er lige så tryg ved som hun er ved vores faste dagplejer... synes dagpleje er en god overgang fra at være hjemme ved mor, til at komme ud blandt andre børn, det er småt og trygt.

fra Linda

Anmeld

15. oktober 2008

lonemus

Eva skriver:

lonemus skriver:

Vuggestue, helt klart.

Lone

Det er også et helvede..jeg har haft alle tre i dp og jeg har heldigvis aldrig haft brug for gæstedagpleje, ville aldrig byde dem det....hernede er der slet ikke vuggestuer, så valget er der desværre ikke.
Konrad kom jo i børnehave inden han blev 2½ år og han elsker det....tror han nyder der er jævnaldrende børn og så er det hele ens hverdag...
Knus Eva, som havde en super dagplejer til de to små, men hun læste også alt hun kunne om de små og deres udvikling osv...og så havde hun samme syn på børn som jeg har...det hjælper jo lidt.

Jeg er sikker på der findes mange gode dagplejemødre, som heller ikke ofte er syge. Men her i vores del af byen, er dagplejemødrene bare ikke stabile og gode nok til deres job. Min bror har haft rigtig mange problemer med dem, da hans datter gik i dagpleje - hun skulle altid i gæstehus osv.
Hun var rigtig ked af at være der - så da min bror fik barn nr 2, valgte de vuggestuen.
Jeg kender en dreng, som har gået hos 30 forskellige dagplejemødre her i kommunen - på 2 år. Det var fordi han tit skulle i gæstepleje osv, så i dag er han 5 år og har stadig mén efter alle de skift. Han gik total i baglås, så troede de han havde DAMP osv. Men de har nu fundet ud af, at det skyldes alle de skift. Så i dag går han i børnehave og har en støttepædagog på.

Så jeg har aldrig været i tvivl, hvad mine børn skulle

Lone

Anmeld

15. oktober 2008

Honningblomst

PiaR skriver:

Havde du spurgt mig for et par år siden havde jeg jo klart sagt vuggestue - det er hvad Mille & Mikkel har gået i og klart det jeg havde det best med...
Nu er jeg selv dagplejer i dag og vil da klart mene det er bedst at være hos mig ....

Så jeg er nok en god blanding af det hele...

Men jeg forstår godt dit spørgsmål og kan sagtens nikke genkende til det du skriver med at ikke alle burde være dagplejere - jeg støder jo desværre også på nogen ind imellem ....

Knus Pia - som vil suse ud i bad...

Ja, kvaliteten afhænger kun af den enkelte person...men udaf 7-8 dagplejere der var i Konrads gruppe der var kun tre jeg ville aflevere barn til...men de var tilgengæld også skønne mennesker som elsker de små pus..
Knus til skønne dig...jeg skal også i bad når jeg ikke har barn her mere...

Anmeld

15. oktober 2008

lonemus

Linda skriver:

Helt klart dagpleje, jeg er ikke så meget for større institutioner med mange børn og pædagoger der stresser rundt for at nå det hele (vil ikke fornærme nogen) jeg er meget glad for min Dagplejer og vi ses også privat ind i mellem (ved godt man ikke må det) vi har en fast gæstedagplejer som jessica er lige så tryg ved som hun er ved vores faste dagplejer... synes dagpleje er en god overgang fra at være hjemme ved mor, til at komme ud blandt andre børn, det er småt og trygt.

fra Linda

Jeg tror du er en af de heldige

Jeg er heller ikke meget til de store institutioner, kan godt virke meget stressende. Men i den vuggestue mine 2 børn går, er det kun en vuggestue - normalt hører der en børnehave med, men ikke her. De har kun 3 stuer med 11 børn på hver, så det er en rimelig lille institution. 1 gang om ugen kommer der et par børn med fra hver stue op i brugsen og købe mælk - noget alle børns er frem til, når det bliver deres tur. Så er de på biblioteket og se en film osv. Jamen jeg syntes faktisk de gør rigtig mange ting, hvilket jo netop kan lade sig gøre, fordi de ikke er så mange.
Så her er vi vildt glade for vuggestuen....men jeg kan godt forstå din mening omkring de store steder.

Lone

Anmeld

15. oktober 2008

Tullebobs

Det er svært at svare entydigt synes jeg. Der er fordele og ulemper ved begge dele for mig at se.

Dagplejen er en lille tryg gruppe, som det lille barn (måske) har nemmere ved at overskue. Det minder om en familie, med 1 permanent voksen at knytte sig til. (det er vel at mærke når det fungerer)

Simon har gået i dp og det har været fantastisk! Vores dp havde fx intet legerum, hvor børnene er "gemt" væk, de havde legesagerne i køkkenet, og dermed en del af familien (og hendes mand og store børn tog del i det hele også76.gif. Hun havde 1 sygedag i de 2 år Simon gik der. Og med hensyn til gæstedagplejer, så har vi da også prøvet det, men kun ved en af de andre 3 dp, som han kendte fra legestuen, og dermed var tryg ved.

Jeg ville vælge dagplejen igen en anden gang. Jeg synes, at vuggestuen er lidt voldsom for de helt små. De er mange børn og ikke mindst LARM (især hvis det er en integreret inst). Men når det er sagt så synes jeg at der er mange gode aktiviteter (kreative udfoldelser, ture ud af huset og musik eksempelvis) i en vuggestue, og dem savnede vi da Simon blev omkring de 2 år.

Så det optimale er - for mig at se - at børnene er hjemme (dagpleje som second best alternativ) til de er omkring 2 år, og så derefter startede i en integreret inst i en småbørnsgruppe.

fra Trine

Anmeld

15. oktober 2008

Honningblomst

Linda skriver:

fra Linda

Sådan er det jo ikke....i hvert fald ikke alle steder.
Jeg synes i hvert fald det var meget stresset for mine børn når der kom alle de stakkels gæstebørn som skreg dagen lang fordi de var utrygge...det gik udover mine børn og det var bestemt ikke rart.
Den bh, Konrad er startet i, der er det så roligt og forudsigeligt og med super gogger...og det selvom der er 85 børn der.
Knus Eva

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.