Børnebidrag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. marts 2011

eElak

MHK skriver:

Jeg synes det er helt vildt stort af dig at du frasiger dig pengene, hatten af for det 

Alt for mange kvinder har travlt med at høste penge ud af faderen fordi de KAN 

Selv havde jeg tænkt mig at frasige mig penge fra Hjaltes biofar men han sagde selv at han gerne ville betale lidt. Jeg ville kunne få max (dvs. 200% oveni) hvis jeg ville men jeg er ikke interesseret i at plukke ham! 3500 kr er altså rigtig rigtig mange penge hver måned og bidragsreglerne tager ikke lige højde for topskat og den slags.

Derfor er vi blevet enige om et beløb der ligger i midten og det er jeg ganske godt tilfreds med. Jeg kunne sagtens bruge 1700 kr mere hver måned og kunne sågar også sætte dem ind på en opsparing men jeg er ikke interesseret i at blive uvenner med biofar pga. noget så dumt som penge.

Igen, jeg synes det er stort af dig at du frasiger dem, det lyder jo som om denne mand slet ikke skal have noget med barnet at gøre og så kan jeg på sin vis heller ikke rigtig se hvorfor han skulle være med til at forsørge det 

Hvis du oprigtigt ville frasige dig pengene, men alligevel vælger at tage imod penge, så havde du da valgt mindstesatsen på de 1193, når nu man ikke skal plukke faren, bare fordi man kan... 

Så jeg har egentlig ikke meget til overs for den smøre du skriver der. 

og nej - jeg går heller ikke ind for at faren skal plukkes, bare fordi man kan.. og SLET IKKE når faren ikke ønsker barnet.. Men nu er det engang begges ansvar når man dyrker sex at beskytte sig - og derved begge som har ansvaret for barnet - økonomisk og i andre aspekter... 

Det som jeg ser er at trådstarter ikke TØR at søge børnebidraget.. og det er ikke fordi hun IKKE har brug for pengene, men simpelthen er bange for sin egen sikkerhed!

Det er bare IKKE i orden, at en (kommende) mor skal være bange for at søge om tilskud som faren reelt skal betale når nu han har været med til at lave barnet... 

Trådstarter søg om børnebidraget.. og overvej allerede nu om statsforvaltningen skal være indeover i forhold til både samvær og børnebidrag, så du har nogle ting på skrift i hvert fald... også i tilfælde af problemer senere hen.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2011

132319

KaLee skriver:

Hvis du oprigtigt ville frasige dig pengene, men alligevel vælger at tage imod penge, så havde du da valgt mindstesatsen på de 1193, når nu man ikke skal plukke faren, bare fordi man kan... 

Så jeg har egentlig ikke meget til overs for den smøre du skriver der. 

og nej - jeg går heller ikke ind for at faren skal plukkes, bare fordi man kan.. og SLET IKKE når faren ikke ønsker barnet.. Men nu er det engang begges ansvar når man dyrker sex at beskytte sig - og derved begge som har ansvaret for barnet - økonomisk og i andre aspekter... 

Det som jeg ser er at trådstarter ikke TØR at søge børnebidraget.. og det er ikke fordi hun IKKE har brug for pengene, men simpelthen er bange for sin egen sikkerhed!

Det er bare IKKE i orden, at en (kommende) mor skal være bange for at søge om tilskud som faren reelt skal betale når nu han har været med til at lave barnet... 

Trådstarter søg om børnebidraget.. og overvej allerede nu om statsforvaltningen skal være indeover i forhold til både samvær og børnebidrag, så du har nogle ting på skrift i hvert fald... også i tilfælde af problemer senere hen.. 

Smøre ligefrem? 

Jeg skriver jo netop at jeg egentlig først ville frasige mig dem, men han valgte selv at han gerne vil bidrage og har selv foreslået det beløb vi får.

Sååå....

Anmeld

26. marts 2011

132319

madagaskar skriver:

Jeg kan næsten ikke beskrive hvor forkert jeg synes det er, at du siger, at nogle kvinder "plukker" fædrene eller "høster penge". Fælles børn, fælles ansvar. Hvor er vi henne, hvis det ikke er sådan at dem der sætter børn i verden ikke har ansvaret for dem? Børn koster jo rent faktisk penge: institutions plads, mad, tøj, varme, el, legetøj. Vi taler ikke et liv i sus og dus, det er ren og skær nødvendige udgifter jeg her taler om. Og disse udgifter vil meget hurtigt overstige normalbidraget under alle omstændigheder. Er det så kommunen der skal ind og hjælpe?

Dit svar er garanteret, at det er kvinden der i sidste ende vælger om hun vil beholde barnet eller ej. Men med mindre vi taler om en kvinde, der har voldtaget en mand .... så er det jo i første omgang manden der leverer sæd og han bestemmer jo selv hvem han går i seng med.

Rent økonomisk er det sådan, at max beløbet du kan få er normalbidrag + 300%. Bidragsyderen er fradrags berettiget, hvilket gør det beløb han rent faktisk betaler lavere. Der er også en rent økonomisk begrundelse bag forhøjet bidrag, nemlig at store forskelle i indtægter ikke skal ramme et barn.

Det er da beundringsværdigt at nogle kan undvære pengene, det er da også beundringsværdigt at du har de holdninger du har. Men det betyder ikke at kvinder der får forhøjet bidraget forsøger at høste penge, straffe nogen økonomisk, tjene penge på deres børn.

Bare for at have det på det rene...  så får jeg ikke forhøjet bidrag, jeg har ikke søgt fødsels eller dåbs bidrag - men blev altså alligevel en smule stødt

Åhh jo, du kan lige tro der er nogle kvinder der søger så højt bidrag de overhovedet kan FORDI de kan, som en slags straf. Dét har jeg været vidne til et par gange!

Det er mig bekendt kun normalbidraget man kan trække fra i skat, alt der udover er af egen lomme. Dvs. skulle jeg have 3500 af biofar som jeg kunne, kunne han kun trække de 400 kr af dem fra. Det er dældytme mange penge at betale til et barn man stort set aldrig ser 

JEG ville bare ikke med god samvittighed kunne få så mange penge af ham og slet ikke mod hans vilje.

Rent faktisk er det jo også sådan at i forbindelse med boligstøtte skal man oplyse om man får mere end normalbidraget og hvis jeg fik så mange penge oveni, er jeg ret sikker på at det ville komme ud på et. I øvrigt synes jeg ikke at enlige mødre i dagen Danmark kan/skal beklage sig med de ydelser de/vi får i forvejen.

Jeg bryder mig ganske enkelt bare ikke om at penge skal bruges som hævn. Jovist er man to om at lave et barn, men man er vel i og for sig også to om beslutningen  Dét var vi ikke, vi var ikke enige om hvorvidt jeg skulle beholde og derfor ville jeg efter at have taget min beslutning, gøre det så skånsomt for hans biologiske far som muligt -Også på pengepungen! Vi fik aftalt et beløb som han foreslog og jeg var/er bare taknemmelig for at få penge fra ham hver måned.

Som nævnt tidligere kunne de 1700 kr jeg ikke får, sagtens bruges eller sættes ind på en opsparing men jeg vil hellere have en god smag i munden og et godt forhold til mit barns biologiske far 

Anmeld

27. marts 2011

eElak

MHK skriver:

Smøre ligefrem? 

Jeg skriver jo netop at jeg egentlig først ville frasige mig dem, men han valgte selv at han gerne vil bidrage og har selv foreslået det beløb vi får.

Sååå....

Så du tager kun pengene for farens skyld?

Jeg synes kun det er fedt at i har et godt forhold og at han selv ønsker at bidrage til barnet - dont get me wrong.. 

Men det virker altså en smule.. "martyr-agtigt" (i mangel af bedre ord), at du skriver til trådstarter at der findes folk som plukker deres X, og får mere end de har brug for.. Men så får du selv mere end mindstesatsen 

Desuden - som jeg skrev før, som jeg ikke ved du læste - der er forskel på om man oprigtigt ikke ønsker at få børnebidraget, eller om man ikke tør at søge det... 

Anmeld

27. marts 2011

sophiemy

Åhh jo, du kan lige tro der er nogle kvinder der søger så højt bidrag de overhovedet kan FORDI de kan, som en slags straf. Dét har jeg været vidne til et par gange!

Det er mig bekendt kun normalbidraget man kan trække fra i skat, alt der udover er af egen lomme. Dvs. skulle jeg have 3500 af biofar som jeg kunne, kunne han kun trække de 400 kr af dem fra. Det er dældytme mange penge at betale til et barn man stort set aldrig ser 

JEG ville bare ikke med god samvittighed kunne få så mange penge af ham og slet ikke mod hans vilje.

Rent faktisk er det jo også sådan at i forbindelse med boligstøtte skal man oplyse om man får mere end normalbidraget og hvis jeg fik så mange penge oveni, er jeg ret sikker på at det ville komme ud på et. I øvrigt synes jeg ikke at enlige mødre i dagen Danmark kan/skal beklage sig med de ydelser de/vi får i forvejen.

Jeg bryder mig ganske enkelt bare ikke om at penge skal bruges som hævn. Jovist er man to om at lave et barn, men man er vel i og for sig også to om beslutningen  Dét var vi ikke, vi var ikke enige om hvorvidt jeg skulle beholde og derfor ville jeg efter at have taget min beslutning, gøre det så skånsomt for hans biologiske far som muligt -Også på pengepungen! Vi fik aftalt et beløb som han foreslog og jeg var/er bare taknemmelig for at få penge fra ham hver måned.

Som nævnt tidligere kunne de 1700 kr jeg ikke får, sagtens bruges eller sættes ind på en opsparing men jeg vil hellere have en god smag i munden og et godt forhold til mit barns biologiske far 

Derfor kan du jo ikke skære alle over en kam (det er muligt du ikke mener det, men du udtaler dig altså meget generelt). Derudover så er pengene jo sat efter indkomst, det er jo folk med MEGET høj indkomst, der sættes til at betale 3500,-. Så du har ret i at 3500,- er mange penge for dig og mig. Men hvis du har 80-90.000,- i månedlig indtægt - så er det altså ikke et voldsomt greb i lommen.

Du siger så netop, at du får ekstra penge af kommunen i forbindelse med boligstøtten fordi du er enlig mor - som faderen ellers skulle stå for. Det er netop min pointe, at det offentlige (her i form af kommunen) står med en ekstra regning.

Men som KaLee også skriver, så er det jo fint at I har et godt forhold til hinanden. Hatten af for jer Det er jo bare ikke den situation som trådstarter står i - hun er bange for faderen til hendes barn. Så er det jo ikke flot af hende at hun frasiger sig dem, så er det et problem at hun ikke tør søge dem. Som jeg også skrev til hende igår, så kan det blive et kæmpe problem, hvis han finder ud af at han kan styre hende via hendes frygt.

Som sidebemærkning: Hvorvidt I er to om at tage beslutningen, så var I jo i hvert fald enige om at gå i seng sammen. Faderen til dit barn har vel også haft sexualundervisning og ved at ingen beskyttelse er 100% - bortset fra afholdelse Om det er retfærdigt eller ej, at manden ikke kan tage en beslutning om abort eller frasigelse af barnet kan der komme en lang diskussion ud af - men man må jo forholde sig til realiteterne - og det er den minimale chance man tager når man går i seng med en pige (selv når man er fornuftig nok til at bruge beskyttelse) Og de mænd der går i seng med piger uden beskyttelse af nogen art, og så himler op om abort og bortadoption, dem gider jeg ikke engang forholde mig til.

Anmeld

27. marts 2011

Sundahl88

Så vidt jeg ved skal han først betale hvis du vælger at søge børnebidrag!!

Jeg får børnebidrag fra faderen af og dem skulle jeg søge om gennem statsamtet. uanset om det var normal bidrag eller forhøjet!

Anmeld

27. marts 2011

mamax3

Julymama skriver:

Hvis man skal gøre det kort .. så er han en rigtig stor nar, og jeg er lidt bange for ham .. så det hellere ville være meget lettere hvis han bare kunne komme helt ud af det . men det er jeg ikke sikker på at han kan , også vil jeg bare undlade at få de penge fra ham , så situationen kan være mere tålelig og jeg ikke behøver være .. bange for at han kan finde på noget , i vrede over han skal betale .

Så bede du det bare køre gennem kommunen... 

så ska han ik betale direkte til dig.

Anmeld

27. marts 2011

132319

KaLee skriver:

Så du tager kun pengene for farens skyld?

Jeg synes kun det er fedt at i har et godt forhold og at han selv ønsker at bidrage til barnet - dont get me wrong.. 

Men det virker altså en smule.. "martyr-agtigt" (i mangel af bedre ord), at du skriver til trådstarter at der findes folk som plukker deres X, og får mere end de har brug for.. Men så får du selv mere end mindstesatsen 

Desuden - som jeg skrev før, som jeg ikke ved du læste - der er forskel på om man oprigtigt ikke ønsker at få børnebidraget, eller om man ikke tør at søge det... 

Nej da, selvfølgelig ikke.

Men ja, jeg får som sagt kun det vi reelt har brug for. Som nævnt kunne vi sagtens bruge flere penge, hvem kan ikke det?

Så jeg vil hverken kaldes martyr eller andet ej heller synes jeg at jeg er det men jeg synes selv at jeg er retfærdig overfor ham fordi jeg ikke bare kræver ALT jeg kan få 

Anmeld

27. marts 2011

132319

Derfor kan du jo ikke skære alle over en kam (det er muligt du ikke mener det, men du udtaler dig altså meget generelt). Derudover så er pengene jo sat efter indkomst, det er jo folk med MEGET høj indkomst, der sættes til at betale 3500,-. Så du har ret i at 3500,- er mange penge for dig og mig. Men hvis du har 80-90.000,- i månedlig indtægt - så er det altså ikke et voldsomt greb i lommen.

Du siger så netop, at du får ekstra penge af kommunen i forbindelse med boligstøtten fordi du er enlig mor - som faderen ellers skulle stå for. Det er netop min pointe, at det offentlige (her i form af kommunen) står med en ekstra regning.

Men som KaLee også skriver, så er det jo fint at I har et godt forhold til hinanden. Hatten af for jer Det er jo bare ikke den situation som trådstarter står i - hun er bange for faderen til hendes barn. Så er det jo ikke flot af hende at hun frasiger sig dem, så er det et problem at hun ikke tør søge dem. Som jeg også skrev til hende igår, så kan det blive et kæmpe problem, hvis han finder ud af at han kan styre hende via hendes frygt.

Som sidebemærkning: Hvorvidt I er to om at tage beslutningen, så var I jo i hvert fald enige om at gå i seng sammen. Faderen til dit barn har vel også haft sexualundervisning og ved at ingen beskyttelse er 100% - bortset fra afholdelse Om det er retfærdigt eller ej, at manden ikke kan tage en beslutning om abort eller frasigelse af barnet kan der komme en lang diskussion ud af - men man må jo forholde sig til realiteterne - og det er den minimale chance man tager når man går i seng med en pige (selv når man er fornuftig nok til at bruge beskyttelse) Og de mænd der går i seng med piger uden beskyttelse af nogen art, og så himler op om abort og bortadoption, dem gider jeg ikke engang forholde mig til.

Så meget har han nu heller ikke. Man skal ikke tjene frygteligt meget for at skulle betale 200% oveni og så tager topskatten en stor bid af kagen. Så jo, for ham ville det være mange penge selvom han tjener meget før skat.

Jeg var faktisk inde og tjekke mht. boligstøtte og det ville ikke ændre sig i vores sag, så nej ingen "hænger" på de penge jeg ikke får af ham -Bare for at få det på det rene.

Det eneste de penge ville gøre, ville være at give mig mavepine og ham dårligere vilkår -Og det har jeg naturligvis ikke lyst til at være skyld i.

Mht. det sidste så har jeg selv stået i situationen og valgt mod faderens ønske og jeg er på ingen måde bleg for at indrømme at det er det mest egoistiske jeg nogensinde har gjort mod et andet menneske. Jeg fortryder ikke min skønne søn men jeg er stadig ked af at jeg valgte at gøre en mand så magtesløs som jeg gjorde dengang.

Anmeld

27. marts 2011

Pige2009

MHK skriver:

Så vidt jeg ved, er det eneste ekstra man får som enlig forsørger det ordinære og  ekstra tillæg 4 gange om året. Resten er da indkomstbestemt. Man har godt nok også et økonomisk fradrag ift. friplads, og selvom jeg intet mangler, og er glad for de ekstra bidrag vi får, synes jeg da ikke vi får i hoved og r.. som nogle (ikke dig) til tider antyder.

Er dog helt enig med dig ift. det sidste du skriver

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.