fordeling af pligter derhjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.535 visninger
18 svar
0 synes godt om
15. marts 2011

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Min kæreste og jeg havde et KÆMPE skænderi derhjemme omkring pligterne herhjemme. Jeg er virkelig træt af, at jeg laver det meste herhjemme..

Min kæreste går med hunden og laver aftensmad, hvor jeg tager kattebakke, giver dem mad og drikke, støvsuger, vasker gulv, vasker tøj osv...

Problemet er at jeg tit har selvstudiedage, så derfor føler Lasse (min kæreste) at jeg har MASSER af tid til at gøre rent, men han glemmer bare at jeg ikke har fri jo. Der er masser at læse. Hvis jeg ikke havde læsning og skole ville det ikke gøre mig så meget.

Jeg har jo også tit fri ved 12 tiden, men egentlig har jeg jo ikke fri, for der er jo læsningen også, når jeg kommer hjem.

Han kan godt SE at jeg laver det meste, men han FØLER, at jeg ikke laver noget. Han har også sagt, at han bliver mobset, hvis jeg har siddet herhjemme og ikke lavet noget end at læse...

Han er tit meget træt, når han kommer hjem, og derofr kan jeg godt forstå, at han ikke ORKER at rydde op osv. Han er ikke så god til at rydde op hen af vejen, så pludselig så er der bare mega rodet her..

Jeg håber på, at vi snart finder ud af det herhjemme

Hvordan er det hjemme hos jer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2011

mulle7430

hej

herhjemme er det mest mig der gør rent  manden har overtaget tøjet sammen med pigerne vasker det hænger det op og lægger sammen  også tager de det selv op på deres værelser..maden står jeg for men orker jeg det ikke kan jeg godt overtale manden til og lave det  meeeen mænd er generet ikke gode til og rydde op efter sig tror jeg ikke  hehe...men er der meget rode giver han da en hånd med

Anmeld

15. marts 2011

Sunflower

Her hjemme har vi ikke noget vi hver i sær gør fast. Min kæreste er selvstændig og arbejder derfor rigtig meget også efter han er kommet hjem. Det gør selvfølgelig at jeg for det meste klare de fleste huslige pligter, men han er rigtig sød til at hjælpe fx hvis jeg sætter vasketøj over tømmer han maskinen og sådan. I bund og grund gør han rigtig meget for at hjælpe til - vores "problem" er, at det kun yderst sjældent sker af egen fri vilje. Jeg skal fx sige "her trænger virkelig til at blive støvsuget" så kan han gøre det, det falder ham aldrig ind bare at gøre det - han siger han godt kan se det trænger men gør bare ikke noget ved det

Konsekvent gider jeg dog ikke gøre toiletterne rene da han står op og tisser og det gør det bare lige lidt ekstra klamt Så så længe han ikke kan slå måsen i sædet er rengøring af toiletter hans domæne og det synes han er fint.

Anmeld

15. marts 2011

Fenja09

Saphiira skriver:

Min kæreste og jeg havde et KÆMPE skænderi derhjemme omkring pligterne herhjemme. Jeg er virkelig træt af, at jeg laver det meste herhjemme..

Min kæreste går med hunden og laver aftensmad, hvor jeg tager kattebakke, giver dem mad og drikke, støvsuger, vasker gulv, vasker tøj osv...

Problemet er at jeg tit har selvstudiedage, så derfor føler Lasse (min kæreste) at jeg har MASSER af tid til at gøre rent, men han glemmer bare at jeg ikke har fri jo. Der er masser at læse. Hvis jeg ikke havde læsning og skole ville det ikke gøre mig så meget.

Jeg har jo også tit fri ved 12 tiden, men egentlig har jeg jo ikke fri, for der er jo læsningen også, når jeg kommer hjem.

Han kan godt SE at jeg laver det meste, men han FØLER, at jeg ikke laver noget. Han har også sagt, at han bliver mobset, hvis jeg har siddet herhjemme og ikke lavet noget end at læse...

Han er tit meget træt, når han kommer hjem, og derofr kan jeg godt forstå, at han ikke ORKER at rydde op osv. Han er ikke så god til at rydde op hen af vejen, så pludselig så er der bare mega rodet her..

Hjemme hos os er det nok også mig der laver det meste - men jeg går også hjemme, så det er egentlig helt i orden med mig

Vil dog gerne at han også gør lidt, og han er god til at hjælpe med f.eks enten at lave aftensmad eller rydde op bagefter, gå tur med hunden, handle ind eller vaske tøj. Det er meget forskelligt, hvordan det lige bliver delt op - han har en fast pligt og det er kattebakkerne, da jeg er gravid og helst holder mig fra det. Men ellers så står jeg for den daglige rengøring, vasker gulv, støver af, støvsuger, vasker gardiner, ordner vinduer osv ( har dog bestilt vinduespudser nu )

Synes vi er gode til at hjælpe hinanden og ca en gang om ugen gør vi noget fælles, f.eks at ordne haven, kælderen ect.

/Fenja

Anmeld

15. marts 2011

Tullemoar

Sunflower skriver:

Her hjemme har vi ikke noget vi hver i sær gør fast. Min kæreste er selvstændig og arbejder derfor rigtig meget også efter han er kommet hjem. Det gør selvfølgelig at jeg for det meste klare de fleste huslige pligter, men han er rigtig sød til at hjælpe fx hvis jeg sætter vasketøj over tømmer han maskinen og sådan. I bund og grund gør han rigtig meget for at hjælpe til - vores "problem" er, at det kun yderst sjældent sker af egen fri vilje. Jeg skal fx sige "her trænger virkelig til at blive støvsuget" så kan han gøre det, det falder ham aldrig ind bare at gøre det - han siger han godt kan se det trænger men gør bare ikke noget ved det

Konsekvent gider jeg dog ikke gøre toiletterne rene da han står op og tisser og det gør det bare lige lidt ekstra klamt Så så længe han ikke kan slå måsen i sædet er rengøring af toiletter hans domæne og det synes han er fint.

Lasse har heller ikke den der "Her trænger til at blive gjort rent".. Det kan ikke rigtig falde ham ind naturligt, så jeg må også skubbe ham i måsen for det..

Anmeld

15. marts 2011

slettet_7530

Saphiira skriver:

Her er vasketøjet MIT, opvaskemaskinen mandens  madlavningen min, oprydningen efter maden mandens resten deles vi om

Anmeld

15. marts 2011

Maja_4000

Jeg laver mad , vasker tøj , hænger det op osv. , og så klarer kæresten faktisk al rengøringen .. Jeg HADER at gøre rent .. Så hvis ikke han gjorde det , ville det næsten aldrig blive gjort :p

Anmeld

15. marts 2011

SussieThyssen

Saphiira skriver:

Her er det mig, der laver de lette ting, og så beder jeg min mand om hjælp til de ting, som der er tunge.
Men det skyldes jo så, at jeg har et dårligt bækken, så der er en del ting jeg ikke kan klare.
Men generelt er det mig, der er den huslige, fordi jeg er mere ordensmenneske end han er.
Vi gider ikke bruge tid på at slå hinanden i hovedet over den slags småting, for det slider på forholdet.
Synes jeg, at der skal gøres rent, så gør jeg rent og så letter han sig og hjælper, hvis jeg beder ham om det.
Ligeledes er sønneke også sød til at give en hånd med
Han ordner fx badeværelse, bærer skrald ud, bærer vasketøjskurvene op og ned af trappen og den slags.
Ingen af os, kan i grunden fordrage at gøre rent, men vi gør det så i fællesskab.

Det jeg vil foreslå dig er, at I sætter jer ned og regner ud på et stykke papir, hvor meget reelt arbejde I begge har, og her skal du indberegne den tid du OGSÅ bruger på dit hjemmearbejde, for det tæller også som arbejde, og så må I så supplere op med huslige timer, så I begge kan holde fri samtidigt.
Hvis du har 35 timers arbejde og han har 40 tm (til eksempel) Jamen så har du så 5 flere timers arbejde, du kan bruge i huset.
Så kommer I begge op på 40 timer, og hvis der så er arbejdstimer derudover i huset, så deles I om dem.
Så skulle freden gerne kunne indfinde sig.

Kærligst
Sussie

Anmeld

15. marts 2011

Dittemor26

Herhjemme deler vi tingene lige, og efter at have boet sammen i 6 år kører alt det praktiske efterhånden gnidningsfrit. Hos os er løsningen planlægning og aftaler. Vi har en aftale om hovedrengøring hver lørdag hvor jeg tager noget bestemt og han tager noget bestemt. Vasketøjet deles vi om. Min mand laver mad, mens jeg tager den daglige lette oprydning og så deles vi om opvasken og afrydning af bord. Alt det andet aftaler vi hen ad vejen.  Men jo, i starten da vi boede sammen havde vi vores kampe, man har tit forskelligt behov for hvornår/hvor tit ting skal ordnes. Men for os har løsningen været aftaler og planlægning, så er der aldrig noget at diskutetere

Anmeld

15. marts 2011

Tullemoar

SussieThyssen skriver:

Her er det mig, der laver de lette ting, og så beder jeg min mand om hjælp til de ting, som der er tunge.
Men det skyldes jo så, at jeg har et dårligt bækken, så der er en del ting jeg ikke kan klare.
Men generelt er det mig, der er den huslige, fordi jeg er mere ordensmenneske end han er.
Vi gider ikke bruge tid på at slå hinanden i hovedet over den slags småting, for det slider på forholdet.
Synes jeg, at der skal gøres rent, så gør jeg rent og så letter han sig og hjælper, hvis jeg beder ham om det.
Ligeledes er sønneke også sød til at give en hånd med
Han ordner fx badeværelse, bærer skrald ud, bærer vasketøjskurvene op og ned af trappen og den slags.
Ingen af os, kan i grunden fordrage at gøre rent, men vi gør det så i fællesskab.

Det jeg vil foreslå dig er, at I sætter jer ned og regner ud på et stykke papir, hvor meget reelt arbejde I begge har, og her skal du indberegne den tid du OGSÅ bruger på dit hjemmearbejde, for det tæller også som arbejde, og så må I så supplere op med huslige timer, så I begge kan holde fri samtidigt.
Hvis du har 35 timers arbejde og han har 40 tm (til eksempel) Jamen så har du så 5 flere timers arbejde, du kan bruge i huset.
Så kommer I begge op på 40 timer, og hvis der så er arbejdstimer derudover i huset, så deles I om dem.
Så skulle freden gerne kunne indfinde sig.

Kærligst
Sussie

Tak for rådet..

Egentlig er det ikke det generer mig, at jeg laver mange af tingene, fordi han har jo flere timer end mig på arbejde.

Det der irriterer mig, er at han føler, at jeg ikke rigtig laver noget, og hans forældre tror også, at jeg ikke laver en sk*d...

Det er nok også fordi det er første gang Lasse er flyttet hjemmefra, hvor jeg har gjort det siden jeg var 17 år. Vi har boet sammen i lidt over et halvt år, og han har nok stadigvæk ikke vænnet sig helt til det, men jeg er utålmodig

Jeg er MEGET en ordensmenneske end Lasse er. Faktisk kan det være i det ekstreme nogle gange. Jeg har svært ved, hvis han lader et glas stå på bordet... og så fjerner det senere... Så der er det jo også en ting jeg skal lære..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.