Et par spørgsmål fra en ny - både på siden og i behandlingen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.111 visninger
13 svar
0 synes godt om
12. marts 2011

Wimmie

Hej allesammen

Jeg er helt ny herinde og lige startet i behandling (reagensglas) her for 1½ måned siden

Forløbet på Odense Universitetshospital er fint nok og alting går meget hurtigt (kan i hvert fald ikke klage over ventetiden), det eneste der er lidt træls er at jeg ikke synes jeg får voldsomt megen information derinde og så er det som regel først når jeg er kommet hjem at jeg synes jeg manger noget info/hjælp. Så nu spørger jeg lige lidt herinde.

Jeg skal have taget æg ud i næste uge - skal scannes tirsdag, og de mente at ÆU ville blive mellem den 16. og den 19. Så kan jeg vel også risikere at det bliver om lørdagen?

Når de sætter æg op, fik jeg at vide at det ville blive 2 dage efter - betyder det så på andendagen eller går der to dage imellem udtagning og opsætning?

Jer der har prøvet ægudtagning før; Gjorde det meget ondt og hvordan havde I det resten af dagen?

Sidst men ikke mindst; ved I om det er muligt at få taget æg ud til

æg-donation også? Jeg producerer rigtig mange æg, og jeg tænker at jeg gerne vil donere, og når de nu er derinde i forvejen....

Er der grænser for hvor mange de kan tage ud? (jeg vil jo også gerne have taget lidt ud til at fryse ned til eventuelle flere forsøg)

Håber der er nogen der sidder med svarene

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. marts 2011

nielsen80

Først og fremmest velkommen, håber du bliver rigtig glad for det herinde, jeg synes i hvert fald man får en masse støtte.

Jeg vil prøve at svare på nogle af dine spørgsmål.

Ja det kan sagtens være at ægudtagening eller ægoplægning på en lørdag, og at der går 2 dage, betyder anden dagen - så æg ud om lørdagen, æg op om mandagen. Jeg har prøvet det en gang, og jeg synes ikke det gorde ondt, men det var da heller ikke behageligt, men er jo bedøvet. Jeg vil dog anbefale dig at ikke have noget planlagt resten af dagen, da du godt kan have lidt smerter.

Med hensyn til hvor mange de tager ud, kommer det an på, hvor mange du har - de tager nemlig alle ægfolikler der er. Det er meget forskelligt, hvor mange æg der så er, det mest normale er vist mellem 7-12. Man kan ikke fryse æg ned, som ikke er befrugtet, hvorfor ægdonation i forbindelse med dit eget forløb ikke er muligt. Desuden er mange æg ikke ensbetydende med "god kvalitet", det er faktisk nogle gange, at man under reagensglas behandlingen finder ud af at æggene ikke er så gode til at blive befrugtet eller dele sig, hvorfor specielt første gang, tror jeg du skal have så mange som muligt til dig selv for at sikre, at der er nogle til ægoplægning. Det er derfor også svært at sige, hvor mange der er til fryseren, da det kommer an på hvor mange der deler sig optimalt.(er sikker på det hele nok skal gå, og du vil have mange fine delte æg)

for det lykkes for dig

Anmeld

12. marts 2011

Sunflower

Vedr. ægdonation skal du spørge på klinikken. Der er nogle klinikker der tager imod ægdonation selvom patienten selv er i behandling. man skal underskrive forskellige ærklæringer på hvor mange æg man selv vil beholde og sådan.

Jeg synes det er en meget fin tanke at du gerne vil være ægdonor - det ville være en skam ikke at spørge og da man endnu ikke kender kvaliteten af æggene ved man jo faktisk ikke om man selv har brug for donerede æg. Og hvis det er tilfældet, ville jeg da ønske at folk med dit overskud havde spurgt på klinikken Det værste der kan ske, er jo at det så ikke er muligt.

Pøj pøj til dig

Hilsen Sunflower som selv skal have taget æg ud på mandag og har valgt at donere nogle af sine æg. 

Anmeld

12. marts 2011

Aprilmor11

Wimmie skriver:

Hej allesammen

Jeg er helt ny herinde og lige startet i behandling (reagensglas) her for 1½ måned siden

Forløbet på Odense Universitetshospital er fint nok og alting går meget hurtigt (kan i hvert fald ikke klage over ventetiden), det eneste der er lidt træls er at jeg ikke synes jeg får voldsomt megen information derinde og så er det som regel først når jeg er kommet hjem at jeg synes jeg manger noget info/hjælp. Så nu spørger jeg lige lidt herinde.

Jeg skal have taget æg ud i næste uge - skal scannes tirsdag, og de mente at ÆU ville blive mellem den 16. og den 19. Så kan jeg vel også risikere at det bliver om lørdagen?

Når de sætter æg op, fik jeg at vide at det ville blive 2 dage efter - betyder det så på andendagen eller går der to dage imellem udtagning og opsætning?

Jer der har prøvet ægudtagning før; Gjorde det meget ondt og hvordan havde I det resten af dagen?

Sidst men ikke mindst; ved I om det er muligt at få taget æg ud til

æg-donation også? Jeg producerer rigtig mange æg, og jeg tænker at jeg gerne vil donere, og når de nu er derinde i forvejen....

Er der grænser for hvor mange de kan tage ud? (jeg vil jo også gerne have taget lidt ud til at fryse ned til eventuelle flere forsøg)

Håber der er nogen der sidder med svarene

Hej

Jeg kender ikke noget til det ..

Men jeg ville bare byde dig velkommen og håber at du bliver rigtig glad for siden

Og held og lykke med hele forløbet

Anmeld

12. marts 2011

oo

Velkommen til

På OUH fertilitetsklinik kan de godt være lidt hurtige til at få een ind og ud igen, så du skal sørge for at ringe og stille dem alle de spørgsmål du har! det gjorde jeg og jeg ringede MANGE gange (og mailede også med vores fertilitetslæge Randi, faktisk).

Jeg ved at de tager imod ægdonationer på OUH fertilitetsklinik, så det kan du bare ringe og snakke med dem om.

Når du får taget æg ud, så tager de alle de æg du har ud og så kan du enten få dem på frys eller donere dem

Jeg har dog "kun" været i IUI-H behandling derude, men der er maaaaaange herinde der har været igennem IVF, så man lærer jo et par ting hendad vejen  og så er tøserne herinde rigtig gode til at svare på spørgsmål og ikke mindst til at heppe  og til at trøste

Anmeld

12. marts 2011

Putomanen

Jeg har ikke selv prøvet det, da min kæreste og jeg i øjeblikket venter på at kunne starte i behandling.

Men jeg ville da lige give dig et lille velkommen hertil. Jeg håber, at du bliver glad for det, og kan få besvaret nogle af alle de spørgsmål, vi jo alle render rundt med

Anmeld

12. marts 2011

nielsen80

Sunflower skriver:

Vedr. ægdonation skal du spørge på klinikken. Der er nogle klinikker der tager imod ægdonation selvom patienten selv er i behandling. man skal underskrive forskellige ærklæringer på hvor mange æg man selv vil beholde og sådan.

Jeg synes det er en meget fin tanke at du gerne vil være ægdonor - det ville være en skam ikke at spørge og da man endnu ikke kender kvaliteten af æggene ved man jo faktisk ikke om man selv har brug for donerede æg. Og hvis det er tilfældet, ville jeg da ønske at folk med dit overskud havde spurgt på klinikken Det værste der kan ske, er jo at det så ikke er muligt.

Pøj pøj til dig

Hilsen Sunflower som selv skal have taget æg ud på mandag og har valgt at donere nogle af sine æg. 

Jeg troede ikke det var muligt at donere æg på den måde, da jeg har fåët af vide, at de skal være befrugtet inden man fryser dem - - der kan man bare se, man bliver klogere hver dag. Hvad gør de så med æggene, har man noget frysesæd klar til dem, når de bliver taget ud eller?? Og tager de mod æg, som der evt har en svingende kvalitet?

Anmeld

12. marts 2011

Sunflower

nielsen80 skriver:

Jeg troede ikke det var muligt at donere æg på den måde, da jeg har fåët af vide, at de skal være befrugtet inden man fryser dem - - der kan man bare se, man bliver klogere hver dag. Hvad gør de så med æggene, har man noget frysesæd klar til dem, når de bliver taget ud eller?? Og tager de mod æg, som der evt har en svingende kvalitet?

Jeg formoder at det par der skal modtage de donerede æg afleverer en sædprøve mens jeg ligger på briksen eller noget i den stil - jeg ved det ikke med sikkerhed. Men jeg er blevet forsikret om at det modtagne par aldrig vil vide hvem jeg er eller omvendt.

Hvis kvaliteten af æggene er dårlig formoder jeg blot at de aflyser 

Anmeld

12. marts 2011

tinasmor

Sunflower skriver:

Thoubs up til jer begge to.

TS for at overveje og sunflower for at gøre det

Anmeld

12. marts 2011

nielsen80

Sunflower skriver:

Jeg formoder at det par der skal modtage de donerede æg afleverer en sædprøve mens jeg ligger på briksen eller noget i den stil - jeg ved det ikke med sikkerhed. Men jeg er blevet forsikret om at det modtagne par aldrig vil vide hvem jeg er eller omvendt.

Hvis kvaliteten af æggene er dårlig formoder jeg blot at de aflyser 

OK der kan man bare se, ved ikke hvorfor jeg hele tiden har tænkt det ikke kan lade sig gøre simultant med et behandlingsforløb.... Det er vildt fedt at I overvejer det det!!!!Tror desværre ikke de vil have mine æg, så det er dejligt hvis nogle med gode æg har muligt for at donere på den måde Kan være jeg får brug for det!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.