dagpenge og gravid... hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18.181 visninger
10 svar
0 synes godt om
10. marts 2011

Anonym trådstarter

Hej piger...

Hvis man er jobsøgende og på dagpenge og man går hen og bliver gravid går man vel automatisk på barselsdagpenge fra dag 1, men mit spørgsmål lyder:

Kan man holde 1 års barsel???

Ved ikk om det har nogen indflydelse, men har været på arbejdsmarkedet i mange år inden jeg kom på dagpenge...

Håber nogen kan svare mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. marts 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig

Ja.

Du har ret til 4 ugers barselsdagpenge før termin og 46 uger efter fødslen (ud fra samme regler for at nogle af dem kan deles med faderen, men de regler er jeg ikke inde i).

Du vil få det samme i barselsdagpenge, som du har fået i almene dagpenge.

Jeg var på dimittendsats, da jeg blev gravid, og har nu 1 uges barsel tilbage inden jeg skal tilbage til almen dimittendsats igen  for at der er noget arbejde til mig meget hurtigt.

Anmeld

10. marts 2011

Anonym trådstarter

cmks2007 skriver:

Ja.

Du har ret til 4 ugers barselsdagpenge før termin og 46 uger efter fødslen (ud fra samme regler for at nogle af dem kan deles med faderen, men de regler er jeg ikke inde i).

Du vil få det samme i barselsdagpenge, som du har fået i almene dagpenge.

Jeg var på dimittendsats, da jeg blev gravid, og har nu 1 uges barsel tilbage inden jeg skal tilbage til almen dimittendsats igen  for at der er noget arbejde til mig meget hurtigt.

Super - tak for svar! Var du på dagpenge da du blev gravid?

Hvad er dimittendsats og almen dimittendsats?

Anmeld

10. marts 2011

sabrina89

Nu når de har lavet en regel om at man kun må gå ledig i 2 år på dagpenge. Hvis man så får barselsdagpenge går det så ud over de 2 år???

Anmeld

10. marts 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør

Ja jeg var på dagpenge - men fik kun dimittendsats, da jeg var nyuddannet. Dimittendsats/almen dimittendsats er det samme - nok bare lidt sprogkludder fra min side

De uger man er på barsel bliver IKKE  modregnet i de 2 års dagpengeret man har. De er udover.

Anmeld

10. marts 2011

Anonym trådstarter

10. marts 2011

Anonym trådstarter

cmks2007 skriver:

Ja jeg var på dagpenge - men fik kun dimittendsats, da jeg var nyuddannet. Dimittendsats/almen dimittendsats er det samme - nok bare lidt sprogkludder fra min side

De uger man er på barsel bliver IKKE  modregnet i de 2 års dagpengeret man har. De er udover.

Aha - sådan Så dvs at du fik ikke så meget i dagpenge/barsel?

Anmeld

10. marts 2011

sabrina89

Okay jeg regnede egentlig med at jeg skulle på kommune barsel (viste slet ikke man kunne få barsel af fagforeningen) Hvornår skal man oplyse fagforeningen om sin graviditet??

Anmeld

10. marts 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør

Jeg fik i 2010 3085 kr. før skat om ugen - nu er den en anelse højere, men husker ikke den præcise sats - hvor den højeste sats ligger omkring de 3800 . Jeg mener dimittendsatsen er 82 % af den højeste sats. For mit vedkommende er det nu ok - kom jo fra en SU, så næsten alt er bedre end det 

Anmeld

10. marts 2011

Matsør

Profilbillede for Matsør
sabrina89 skriver:

Okay jeg regnede egentlig med at jeg skulle på kommune barsel (viste slet ikke man kunne få barsel af fagforeningen) Hvornår skal man oplyse fagforeningen om sin graviditet??

Arbejdsløshedsdagpenge udbetales af a-kassen og barselsdagpenge af kommunen, så du skal have fat i begge dele.

Jeg ringede tidligt til min a-kasse, men først da jeg tog kontakt til dagpengekontoret i min kommune fik jeg styr på diverse blanketter - min a-kasse havde ikke særlig godt styr på tingene.

Jeg ville nok ringe så snart jeg var sikker på graviditeten - f.eks. efter NF, så der var styr på det hele. Kan ikke helt huske hvordan det er, men mener at a-kassen skal fremsende nogle papiere til dig, som du skal udfylde og sende videre til kommunens dagpengekontor. Der er også noget med at a-kasse og muligvis jobcenter skal have en kopi af vandrejournalen... Nu er jeg ude i noget, jeg ikke er sikker på...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.