Kreative mig :D Pernille ;)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.352 visninger
20 svar
0 synes godt om
9. marts 2011

Klumpe-dumpe

Her er kjolen så, billederne gør faktisk ikke så meget for selve kjolen og farverne er svære at se.

Men det er den limegrøn (som du har syet bukser af til Malucca) og så med turkise blomster print + kantebånd.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. marts 2011

Skouboe

Hvor er den bare fin, Trine Det kan du jo godt finde ud af

Anmeld

10. marts 2011

Bondepigen

Rose <3 skriver:

iiih, hvor bliver hende Malucca dog fint i tøjet!

Anmeld

10. marts 2011

KWL

Hold da op den er fin... Har du selv syet den.

Er vild med stoffet

Anmeld

10. marts 2011

Klumpe-dumpe

Kristinewl skriver:

Hold da op den er fin... Har du selv syet den.

Er vild med stoffet

Jeps jeps den har jeg helt selv syet

Jeg synes også stoffer er super skønt, jeg er så træt af lilla og lyserøde farver på Malucca.

Tror også hun skal havde et par tullebukser i det stof.

Anmeld

10. marts 2011

Klumpe-dumpe

bondepigen skriver:

iiih, hvor bliver hende Malucca dog fint i tøjet!

Ja, ikk..... synes faktisk også selv den er blevet hel god.

Anmeld

10. marts 2011

Klumpe-dumpe

Skouboe skriver:

Hvor er den bare fin, Trine Det kan du jo godt finde ud af

Ja den er blevet vældig fin, altså ja ja det er jo ikke så svært et design som du laver.... Men måske en dag jeg kommer dertil :)

Og så synes jeg faktisk sådan noget kantebånd er svært at sy på, især i armen og halsen, altså når det er sådan noget lille pullerværk :S

Anmeld

10. marts 2011

Skouboe

Rose <3 skriver:

Ja den er blevet vældig fin, altså ja ja det er jo ikke så svært et design som du laver.... Men måske en dag jeg kommer dertil

Og så synes jeg faktisk sådan noget kantebånd er svært at sy på, især i armen og halsen, altså når det er sådan noget lille pullerværk

Det er det også, og det er heller ikke optimalt på velour, fordi det ene er stræk og det andet ikke.

Istedet gør du sådan her:

Du klipper en strimmel strækstof (rib eller lign.) på 3-4 cm bredde og lidt kortere end længden rundt i halsen/ærmet.

Du zig-zagger den ene kant.

Du syr den sammen i enderne ret mod ret med alm ligeud sting, ca en cm inde, og derefter presser du enderne til hver sin side.

Derefter syr du den ikke zig zaggede kant fast på retsiden i halsåbningen, så de to kanter flugter. Jeg bruger som regel ydersiden af trykfoden som mål for hvor langt inde jeg skal sy.

Så flipper du den zig zaggede kant over og om på bagsiden og strækker og nulrer, så det passer med at stoffet indenunder ikke bliver foldet. Kanten skal gå ned over den syning du lavede fra retsiden.. Derefter syr du en stikning hale vejen rundt fra retsiden og tadaaa... Kant med strækstof. Det er stadig et pillearbejde i ærmerne, men fordi du syr stræk på stræk, er det nemmere at få pænt.

Anmeld

10. marts 2011

Klumpe-dumpe

Skouboe skriver:

Det er det også, og det er heller ikke optimalt på velour, fordi det ene er stræk og det andet ikke.

Istedet gør du sådan her:

Du klipper en strimmel strækstof (rib eller lign.) på 3-4 cm bredde og lidt kortere end længden rundt i halsen/ærmet.

Du zig-zagger den ene kant.

Du syr den sammen i enderne ret mod ret med alm ligeud sting, ca en cm inde, og derefter presser du enderne til hver sin side.

Derefter syr du den ikke zig zaggede kant fast på retsiden i halsåbningen, så de to kanter flugter. Jeg bruger som regel ydersiden af trykfoden som mål for hvor langt inde jeg skal sy.

Så flipper du den zig zaggede kant over og om på bagsiden og strækker og nulrer, så det passer med at stoffet indenunder ikke bliver foldet. Kanten skal gå ned over den syning du lavede fra retsiden.. Derefter syr du en stikning hale vejen rundt fra retsiden og tadaaa... Kant med strækstof. Det er stadig et pillearbejde i ærmerne, men fordi du syr stræk på stræk, er det nemmere at få pænt.

Selve symåden med at fast sy ribkanten, lyder som fremgangsmåden som ved kantbåndet, for det er på syet af 2 omgange, da det var for smalt bare at bukke, så der syede jeg først inder siden på, og derefter ydersiden... Det er sådan du mener, ikk?

Men faktisk det jeg synes er svært med kant bånd er, når man skal bøje/dreje det samtidig som man skal sy lige  Det samme når jeg syer bukser, og elastikket skal i, så syer jeg elastikket sammen, og så når jeg skal sy det "Ind" i bukselivet, der skal man både strække elastikken, sy lige og bestem ikke sy noget fast, så som benet

Anmeld

10. marts 2011

Skouboe

Rose <3 skriver:

Selve symåden med at fast sy ribkanten, lyder som fremgangsmåden som ved kantbåndet, for det er på syet af 2 omgange, da det var for smalt bare at bukke, så der syede jeg først inder siden på, og derefter ydersiden... Det er sådan du mener, ikk?

Men faktisk det jeg synes er svært med kant bånd er, når man skal bøje/dreje det samtidig som man skal sy lige  Det samme når jeg syer bukser, og elastikket skal i, så syer jeg elastikket sammen, og så når jeg skal sy det "Ind" i bukselivet, der skal man både strække elastikken, sy lige og bestem ikke sy noget fast, så som benet

Jo. det er fuldstændigt det samme som du gør med kantebånd, du gør det bare med rib istedet. Det er nemmere med ribben, fordi den giver sig, så den er nemmere at få til at ligge pænt.

Kantebånd er ikke svært - bare man kender tricks'ne I dette tilfælde et strygejern. Når du har syet de fast første gang, tager du din symaskine og presser det udaf, så den inderste kant på retsiden er pæn. Derefter vender du det og folder det rundt, mens du stryger det, så når du er færdig ligger det pænt hele vejen rundt. Så kan du bare sy det fra retsiden. Hvis du stadig synes det er svært at styre, rier du det bare fast først. Det tager lidt længere tid, men det er nemmere og det bliver pænere, så hellere bruge 10 minutter ekstra

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.