Hejsa
Du har ingen grund til bekymring for mig at se.
Vores søn er også 6 uger gammel, og vi kan heller ikke altid få ham til at smile når vi synes det kunne være sjovt. Han har dog smilet ubevidst stort set siden fødslen, så der har vi haft en lille luksus, men det er først inden for den sidste uges tid at de mere bevidste smil er begyndt at dukke på.
Det du skal ligge mærke til er om han har det godt, sover rimeligt, har kontakt til jer (øjenkontakt) og ellers er opmærksom på hvad der sker omkring ham og at han tager på som han skal.
En god ting er at pludre med ham, gentage hans lyde og snakke normalt med ham, så han lærer jeres stemmer at kende.
Men lyt til din egen intuition - hvad er det du føler er det rigtige i den givne situation. Det har vi gjort fra den første dag vi kom hjem med ham, selv om vi var meget usikre på forældrerollen, men det er heldigvis gået godt. Og så længe han kan falde til ro hos dig, så er det jo et bevis på at han er tryg ved dig og har knyttet sig til dig.
Med hensyn til at du har andre ting du skal lave, så kender vi godt problemet. Jeg er lige startet på jobbet igen, og min hustru er så alene med ham fra ca. 7.30 til 16.00.
Vi lader ham ligge på legetæppet med et uro over, så han kan kigge på det og følge med når uroet bevæger sig. Men du skal dog også være opmærksom på om han bliver ked af at ligge der. Hvis han bliver ked af det så tager vi ham op og snakker med ham, og han ligger stort set aldrig alene på tæppet hvis han ikke er glad, mæt og vel tilpas.
Til sidst så ved jeg egentlig ikke hvor meget tid vi bruger sammen med ham på legetæppet, for vi laver så mange andre ting med ham også når han er vågen. Han vil ikke ligge på armen længere, men skal op i siddende stilling så han kan følge med i hvad der sker omkring ham. Træn eventuelt dig selv i at lave noget med kun den ene hånd. Personligt, så har jeg ham til at sidde på låret, godt støttet af den ene arm, så han ikke falder nogen steder, hvis det jeg skal kræver to hænder.
Hvis han er en del af det du/I laver i det daglige, så bliver han - for mig at se - lige så meget stimuleret, som hvis du/I lå på legetæppet med ham.
God vind fremover med jeres guldklump
Anmeld