Fødselsdage - hvordan inviterer man fair?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. marts 2011

Anonym trådstarter

tazz skriver:

Jeg HADER bare det der "nå, hvis VI ikke er inviteret, så...!", og forklarmigrøv i alle ender og kanter. Man inviterer dem man kan og vil se, man inviterer vel ikke af pligt! Hvorfor skulle man ringe rundt og forklare at man ikke har pengene til at se dem, men at man godt kan lide dem alligevel?

Selv inviterer jeg aldrig min bror. Det er fordi man ikke kan stole på, at han dukker op, og han, konfronteret med det, sagde at jeg ikke kunne forvente at han prioriterede min fødselsdag. Derfor gider jeg ikke spilde min tid på at invitere. Det er vel fair for os begge?

Ja, undskyld jeg farer lidt op, jeg kan bare ikke have det der milimeterdemokrati "Du spiste to boller og et stykke lagkage hjemme hos mig, så skal jeg den ondelynme også have det igen!"

Jeg er enig og jeg kan filme godt forstå at din bror ikke får nogen invitation længere! Gu fanden kan man forvente at folk dukker op, hvis man takker ja til indbydelsen! Ellers kunne han sgu bare takke nej og så var den skid slået!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. marts 2011

L.J.L

Anonym skriver:

Sådan tænker jeg også - jeg synes det er fint, men forstår det bare ikke! Ville aldrig drømme om at invitere den ene moster og så ikke den anden! Hun er virkelig barnlig og jeg har ikke noget i klemme her! Det er hendes valg - jeg vil ikke gå ned på det!!

Til vores bryllup var kun min ene moster inviteret (har 3) men de 2 andre har jeg ikke noget med socialt, så det var helt sikkert ganske forståeligt

Jeg invitere altid kun dem jeg har noget særligt med, gider ikke at invitere bare af pligt.

Anmeld

5. marts 2011

Lullaby

Chillien skriver:

Det er heller ikke alle der har råd til at bespise en kæmpe familie.. Om så det er i hold eller ikke..

Jeg har gjort det samme og kun  inviteret far og mor og sådan.. Og så evt. ringet til dem der skulle have haft en inbydelse og forklare hvordan landet ligger.. De fleste er forstående og er de ikke det, gider jeg egentlig heller ikke spilde tid eller gaver på sådanne mennesker til deres fester....

Nej men en ekstra til aftensmad er altså ikke den store udgift vi snakker om..

Anmeld

5. marts 2011

Kindfed

Jeg tror ikke nødvendigvis, at din moster er barnlig, men jeg kunne forestille mig, at hun har glemt, hvordan det er at være ung og halvfattig og derfor faktisk er såret over at blive valgt fra. Hun kan jo ikke vide, at det ikke er et decideret valg, I har taget, men en fornuftig nødvendighed. Mine forældre kører lidt samme princip med deres omgangskreds - man skal invitere, hvis man selv har været med til noget, og det er et absolut no-no at overse nogen, hvis mad, man har spist. Og hvis de ikke fik et julekort fra nogen et år, så får de i hvert fald ikke et fra mine forældre næste år! Noget-for-noget!

Mon ikke den bedste vej frem er simpelt at forklare det for mosteren - at I ikke har råd (og vel ikke har en familie der forventer, at I nærmest gældsætter jer for at opretholde Emma Gads Takt og Tone)

Anmeld

5. marts 2011

Chillien

Lullaby skriver:

Nej men en ekstra til aftensmad er altså ikke den store udgift vi snakker om..

Absolut ikke.. Men er der syv fra hver familie der ikke blev inviteret så bliver det hurtigt dyrt.. Vi lever f.eks. på et ret stramt madbudget for tiden, så vi ville ikke kunne gøre det sådan...

Anmeld

5. marts 2011

Chillien

tazz skriver:

Jeg HADER bare det der "nå, hvis VI ikke er inviteret, så...!", og forklarmigrøv i alle ender og kanter. Man inviterer dem man kan og vil se, man inviterer vel ikke af pligt! Hvorfor skulle man ringe rundt og forklare at man ikke har pengene til at se dem, men at man godt kan lide dem alligevel?

Selv inviterer jeg aldrig min bror. Det er fordi man ikke kan stole på, at han dukker op, og han, konfronteret med det, sagde at jeg ikke kunne forvente at han prioriterede min fødselsdag. Derfor gider jeg ikke spilde min tid på at invitere. Det er vel fair for os begge?

Ja, undskyld jeg farer lidt op, jeg kan bare ikke have det der milimeterdemokrati "Du spiste to boller og et stykke lagkage hjemme hos mig, så skal jeg den ondelynme også have det igen!"

!!!!!!!

Anmeld

5. marts 2011

XXSS

Anonym skriver:

Piger, jeg er nødt til at høre om jeg er galt på den!
Min kærestes familie er ret stor og til fødselsdage er vi som regel 20-25 mennesker! Min kæreste har ikke holdt noget de sidste par år pga flytninger, men i år skulle det være! Da vi bor i en ret lille lejlighed og samtidig er studerende begge to, har vi hverken plads eller resourcer til at invitere hele familien! Derfor valgte vi kun at invitere kæresten forældre, bror og mormor! På den måde gjorde vi ikke forskel ved fx at invitere en moster og så ikke den anden!

Nå men det har så resulteret i, at vi ikke er inviteret til hans mosters fødselsdag! Det er kun os, som ikke er inviteret, men alle de andre fætre er!

Er det mig der er galt på den, eller er det ikke at gå i små sko! Vi har netop holdt barnedåb, hvor ALLE var inviteret, men det har vi jo ikke plads til herhjemme!

Synes i det er i orden, ikke at invitere 1 familiemedlem, men alle andre?

Personligt synes jeg, at det latterligt. Men det er jo også bare mig.

Her inviterer vi hellere ikke alle onkler og tanter, for så skulle vi være 50 hver gang der er den mindste fødselsdag, det har vi hverken råd eller lyst til. Vi har gjort det at vi har inviteret vores forældre samlet, og inviteret onkler/tanter - kusiner og fætre en anden dag.

Der skal da være respekt for manglende plads og økonomi.

Jeg synes da bare, at i skal forklare hende og alle andre, hvorfor i har gjort som i har - og evt. spørg til om det fremadrettet er kutyme, at i ikke bliver inviteret når alle andre gør - for så ved i det trods alt til næste gang.

Anmeld

5. marts 2011

tinasmor

M&F skriver:

Nu er det jo ikke alle der har mulighederne for at invitere på den måde..

Jeg synes at mosteren burde være lidt mere forstående. Da jeg var alene, gav min familie besked om, at jeg ikke skulle gå nedenom og hjem, for at holde fødselsdag, så var det bedre at reducere antallet eller blot give en bolle. Man kan ikke forvente, at studerende kan stille op med det helt store arrangement Det er jo ikke sådan, at TS kæreste står og forlanger gaver af folk der ikke kan deltage! Jeg synes på ingen måde, at det er fair, at bare fordi man ikke har midlerne, så bliver man udelukket.... Jeg var nok blevet temmelig skuffet, hvis jeg stod i TS situation!

Har i snakket med mosteren om, at det simpelthen er grundet dårlig økonomisk råderum + pladsmangel, at det kun var aller nærmeste der var inviteret? Og så måske sige, at ikke engang dine forældre var inviteret? ... og få damen til at forstå, at man ikke bare invitere hende uden at invitere andre? Det kan ikke passe, at hun selv synes hun er så pokkers meget vigtigere end resten af familien

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.