Alm. graviditet sammen med jern- Et problem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.058 visninger
14 svar
0 synes godt om
3. marts 2011

tinasmor

Jeg havde i 20 uger om morgenen taget min gravitamin, min jerntablet og min fiskeolie. Så var det tid til at købe mere jern. Gik i Matas. Her sagde hun, at jeg under ingen omstændigheder måtte tage dem samtidig fordi jernen så slet ikke blev optaget!

Æv, det var jo ikke så godt. Jeg har aldrig læst eller hørt fra nogle (læge, eller JM) at de ikke måtte tages sammen. Betyder de så, at jeg ikke har fået det jern jeg skulle have haft?

Hun sagde jeg skulle tage gravitamin om morgenen og sent aften var det så jern (eller omvendt selvfølgelig) fordi der skulle gå rigtig lang tid i mellem de to.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2011

Frøken J.

tinasmor skriver:

Jeg havde i 20 uger om morgenen taget min gravitamin, min jerntablet og min fiskeolie. Så var det tid til at købe mere jern. Gik i Matas. Her sagde hun, at jeg under ingen omstændigheder måtte tage dem samtidig fordi jernen så slet ikke blev optaget!

Æv, det var jo ikke så godt. Jeg har aldrig læst eller hørt fra nogle (læge, eller JM) at de ikke måtte tages sammen. Betyder de så, at jeg ikke har fået det jern jeg skulle have haft?

Hun sagde jeg skulle tage gravitamin om morgenen og sent aften var det så jern (eller omvendt selvfølgelig) fordi der skulle gå rigtig lang tid i mellem de to.

Hmm, det lyder mærkeligt, for der er da jern I gravitamin?? 

Anmeld

3. marts 2011

Trine89

Din GraVitamin skal du tage sammen med et måltid, og Jern pillen må du ikke tage sammen med andet kosttilskud eller måltid. 

Ved mit første lægebesøg fik jeg en liste over de tilskud man anbefalder at tage under graviditeten og hvornår/hvordan man skal tage dem. 

På siden 16 i denne folder kan du se ovennævnte liste:

http://www.multi-tabs.ru/Files/acph/resources/pdf/newsmodule/dansk/gravitaminbrochure.pdf

Anmeld

3. marts 2011

Trine89

Din GraVitamin skal du tage sammen med et måltid, og Jern pillen må du ikke tage sammen med andet kosttilskud eller måltid. 

Ved mit første lægebesøg fik jeg en liste over de tilskud man anbefalder at tage under graviditeten og hvornår/hvordan man skal tage dem. 

http://www.multi-tabs.ru/Files/acph/resources/pdf/newsmodule/dansk/gravitaminbrochure.pdf

Anmeld

3. marts 2011

Frøken J.

Trine89 skriver:

Jamen det forstår jeg ikke, for der er da 27 mg jern i gravitaminpillen?

Anmeld

3. marts 2011

tinasmor

Secrets skriver:

Det er fordi de 27 gram ikke er nok. Man skal spise mere (efter uge 10) Og det med at de ikke må spises sammen, er åbenbart fordi de ikke bliver optaget godt nok.

Anmeld

3. marts 2011

tinasmor

Trine89 skriver:

Mange tak.

Anmeld

3. marts 2011

Trine89

Secrets skriver:

men fra uge 10 anbefalder man jo at tage ektra jern, da man er i risiko for at døje med Jern mangel og for lav blodprocent pga det øget pres på kroppen Håber det giver lidt mening 

Anmeld

3. marts 2011

Trine89

tinasmor skriver:

Mange tak.

Det var så lidt.. men du skal ikke være bange.. 

Anmeld

3. marts 2011

Dia

Jeg har fået samme besked fra min jordemoder, som du har fået i Matas. Hun forklarede, at grunden til, at man ikke skal tage jern om morgenen er, at der er kalk i Gravitamin og i mælk, ost o.l. Når man tager jern sammen med kalk optages det ikke særlig godt, da det åbenbart modarbejder hinanden. Håber forklaringen kan hjælpe.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.