Huslige opgaver ved børn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. marts 2011

AnneBJ

Kloster skriver:

Ikke for at lyde som en streng mor, men jeg vil virkelig gerne have, at mine drenge skal have lært noget om hjemmet, inden de smutter hjemmefra. Jeg er ikke og jeg gentager ikke et serviceorgan! Men de er altså også rigtig fine til at hjælpe, når det lige bliver sagt. Men der bliver sjældent gjort noget af sig selv.

Men jeg vil bare virkelig ikke ret gerne sende mine drenge hjemmefra også vide at de aldrig har lært at vaske tøj, vasket op, gjort rent osv.

Og jeg synes ærligt, at de er så store, at de sagtens kan lære noget om hvad og hvorfor vi er nødt til at få tingene gjort. Også selvom det er træls nogle gange.

Jeg synes bestemt også de er store nok. Selvfølgelig alt med måde, og de skal have hjælp i det omfang de har brug for, samt at sønnemand på 7 selvfølgelig hverken kan eller skal det, som ham på 13 skal.

Mine brødre på 12 og 14 (snart 13 og 15) ved lige nøjagtig hvordan man bærer sin tallerken over til vasken, putter rester i skraldespanden og sætter servicen i opvasker - thats it! Hvis der ligger en seddel på størrelse med en plakat om det, husker de MÅSKE at tømme den, men det er mere held end forstand... 

Jeg synes det er synd de bliver "vartet" sådan op, for de aner jo ikke hvad en husholdning egentlig kræver.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

Kloster

Kongmulle skriver:

Nu skriver du at de skal ordne køkken, hvor meget skal de lave? Og med vasketøj, syntes du de er gamle nok til at vaske og sortere tøj??

jeg kan godt se at jeg er bagefter med børne pligter så,for sådan noget skal vores slet ikke

De har 2 dage hvor de tømmer opvaskemaskinen og så lægger de deres tøj op på plads når jeg har lagt det sammen i bunker. Og det er det. Håber andre skriver hvad deres børn skal. Hvorfra ved man hvor meget børn skal lave/være med/hjælpe til?

De har jo hver 2. dag hvor de skal ordne køkken. Her skal de tage af bordet, pakke mad sammen ell smide det ud, sætte i opvaskemaskinen.

Gamle nok til at vaske og sortere tøj. Ja der mener jeg de er gamle nok. De skal jo lære det og jeg skal bestemt hjælpe dem i starten. Til de kan gøre det selv uden mine uldtrøjer bliver kogte

Jeg ved ikke hvor meget børn skal/bør/må osv. Men vores drenge har jo været vant til det siden de har været 2-3 år og de virkelig gerne ville hjælpe. Vi har nok bare smedet mens jernet var varmt... Da de var små var det sjovt og vi gjorde det jo sammen. En fælles kvalitets tid, der var nødvendigt for at familien kan fungere.

Nu vil de have lommepenge og jeg synes de får nok penge + at de bare er total slaskede, sviner og nogle gange tager som en selvfølge at mor og far ordner alt. Men deres opgaver laver de og det er ligeså godt som os andre.

Hvis der er noget der skulle være skyllet af ell sådan noget, snakker vi jo om det. Altså det bliver en læring for dem. Ikke direkte pligter, de bare hader, men opgaver der skal til, for vi alle kan nyde at slappe af, læse, lege osv.

Anmeld

2. marts 2011

Kloster

KOm lige på noget mere...........

Når de ordner køkken er sådan en lille ting som at tømme vasken for madrester osv TOTAL klamt!!!! Hvis de kan slippe afsted med bare at lade det ligge, så gør de det. Det er for dem simpelthen det klammeste i verden  Total sjovt....

Og igen bare en lille ting, som netop da skal gøres i ethvert hjem. Hvem gør det???? Det hører vel til det at ordne køkken efter aftensmaden.

Ville flejne, hvis min mand altid lod skidtet i vasken ligge til mig

Anmeld

2. marts 2011

Janni.

lillespurv20 skriver:

Jeg fik mette min gamle chef til at hjælpe mig med at vaske hver gang

Ts: Jeg synes det lyder som en super ide og en rigtig gode måde at gøre det på

Ha ha søs..

En fejl/mangel fra vores moders side. Jeg lærte det den hårde vej, jeg prøvede mig frem og læste i alt tøjet for finde ud af hvordan det skulle vaskes 

Anmeld

2. marts 2011

AnneBJ

Kloster skriver:

KOm lige på noget mere...........

Når de ordner køkken er sådan en lille ting som at tømme vasken for madrester osv TOTAL klamt!!!! Hvis de kan slippe afsted med bare at lade det ligge, så gør de det. Det er for dem simpelthen det klammeste i verden  Total sjovt....

Og igen bare en lille ting, som netop da skal gøres i ethvert hjem. Hvem gør det???? Det hører vel til det at ordne køkken efter aftensmaden.

Ville flejne, hvis min mand altid lod skidtet i vasken ligge til mig

Præcis... Og når de får det ind med "modermælken" lærer de også, at karklude, viskestykker mv. ikke skifter (eller vasker?) sig selv... Det har jeg en helt klar fornemmelse af, at min kæreste tror det gør 

Anmeld

2. marts 2011

Janni.

Kloster skriver:

Ikke for at lyde som en streng mor, men jeg vil virkelig gerne have, at mine drenge skal have lært noget om hjemmet, inden de smutter hjemmefra. Jeg er ikke og jeg gentager ikke et serviceorgan! Men de er altså også rigtig fine til at hjælpe, når det lige bliver sagt. Men der bliver sjældent gjort noget af sig selv.

Men jeg vil bare virkelig ikke ret gerne sende mine drenge hjemmefra også vide at de aldrig har lært at vaske tøj, vasket op, gjort rent osv.

Og jeg synes ærligt, at de er så store, at de sagtens kan lære noget om hvad og hvorfor vi er nødt til at få tingene gjort. Også selvom det er træls nogle gange.

Helt ærligt, så vil jeg ønske min mor havde lært mig det, som du vil lære dine drenge 

Synes overhovedet ikke du er streng eller lign. 

Keep up the good work 

Anmeld

2. marts 2011

Kloster

Jeg er rigtig glad for at få den anerkendelse af mit tiltider hårde arbejde med min drenge.

Tak for det tøser.... Også vil jeg prøve at fremlægge min idé, når rødderne kommer hjem fra skole af...

Anmeld

2. marts 2011

Magsen

Kloster skriver:

Hej.

Vores drenge er 13, 11 og 7 år. De har nogle ting de skal hver dag og dem får de lommepenge for. Jeg ser det ikke direkte som "løn", men vi skal alle hjælpe hinanden og de skal alligevel have lidt penge. Fungere godt for os alle og vi retter opgaverne til i ny og næ, når der er behov for det og hvis de kører for surt i det.

Lige pt skal de store drengeordne køkken og tage af bordet hver 2. dag. Og ham på 13 år skal tømme opvaskemaskinen efter skole og ham på 11 skal sætte i opvaskemaskinen hver dag. Ham på 7 skal sætte på bordet hver dag.

Jeg har så tænkt på, at de her opgaver har de store lavet i en del år nu. Self er der blevet rettet til og taget fra osv. Men det har altid drejet sig om opvaskemaskinen og oprydning efter aftensmaden.

Nu har jeg tænkt på at tage de her opgaver væk og erstatte dem med nogle andre opgaver - vasketøjet.

Så lærer de omkring det at vaske tøj, sortere, farver, grader, lægge sammen osv. Alt sammen self med min hjælp.

Og ham på 7 kunne begynde at lære opgaven om opvaskemaskinen og det at rydde væk efter aftensmaden. Også med min hjælp.

Lyder det ikke fint og fair nok?? Tror jeg vil fremlægge det for dem, når de kommer hjem. Så kan jeg se om der skal justeres noget ell om de slet ikke vil...

synes det lyder SÅ godt !!! gid mine kærestes forældre havde været sådan da han var lille : 

Bliver helt glad af at høre at dine børn, laver så 'meget' jeg har selv altid fået lov til ikke at gøre noget, og mener heeelt klart at det er noget børn skal vænnes til imens de er BØRN ..

sååå  up for dig ! (:

Anmeld

2. marts 2011

oo

jeg synes det lyder som en rigtig god ide!

undersøgelser i danske hjem viser, at drenge generelt laver mindre end piger derhjemme. Piger er i teenageårene helt oppe og lave over en times flere pligter derhjemme end drengene  og så er pigernes pligter centreret om hjemmet og husholdningen, hvor drengenes ofte er noget "sjovere".

så jeg synes det er SÅ fint, at du tager drengene med ind i husholdningen på den måde. det ruster dem også rigtig godt til voksenlivet, både alene og med familie!

min lillebror er 22 og flyttede hjemmefra i sommers, han ANEDE ikke hvordan en vaskemaskine fungerede. og da min mor tog på ferie og askeskyen kom sidste forår og hun derfor var væk 3 uger istedet for 1, ringede han til min ene søster fordi der ikke var mere mad  knægten har altså et arbejde og SÅ svært er det heller ikke at finde ud af hvordan en Netto fungerer!!

nåhja, jeg ville bare lige sige, at for udviklingen, for ligestillingen og for familielivet er det du gør SÅ vigtigt så mega  her fra

Anmeld

2. marts 2011

AnneBJ

Tjuhl skriver:

jeg synes det lyder som en rigtig god ide!

undersøgelser i danske hjem viser, at drenge generelt laver mindre end piger derhjemme. Piger er i teenageårene helt oppe og lave over en times flere pligter derhjemme end drengene  og så er pigernes pligter centreret om hjemmet og husholdningen, hvor drengenes ofte er noget "sjovere".

What?? EJ, det anede jeg ikke... Altså sådan har det altid været i mit barndomshjem, men troede bare at ... ja - det ved jeg ikke... Jeg var pligtopfyldende og drengene dovne... 

Lover at vores dreng kan bruge både vaskemaskine, opvaskemaskine, opvaskebørste (OG -sæbe) osv. når han skal konfirmeres... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.