Huslige opgaver ved børn.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.453 visninger
23 svar
0 synes godt om
2. marts 2011

Kloster

Hej.

Vores drenge er 13, 11 og 7 år. De har nogle ting de skal hver dag og dem får de lommepenge for. Jeg ser det ikke direkte som "løn", men vi skal alle hjælpe hinanden og de skal alligevel have lidt penge. Fungere godt for os alle og vi retter opgaverne til i ny og næ, når der er behov for det og hvis de kører for surt i det.

Lige pt skal de store drengeordne køkken og tage af bordet hver 2. dag. Og ham på 13 år skal tømme opvaskemaskinen efter skole og ham på 11 skal sætte i opvaskemaskinen hver dag. Ham på 7 skal sætte på bordet hver dag.

Jeg har så tænkt på, at de her opgaver har de store lavet i en del år nu. Self er der blevet rettet til og taget fra osv. Men det har altid drejet sig om opvaskemaskinen og oprydning efter aftensmaden.

Nu har jeg tænkt på at tage de her opgaver væk og erstatte dem med nogle andre opgaver - vasketøjet.

Så lærer de omkring det at vaske tøj, sortere, farver, grader, lægge sammen osv. Alt sammen self med min hjælp.

Og ham på 7 kunne begynde at lære opgaven om opvaskemaskinen og det at rydde væk efter aftensmaden. Også med min hjælp.

Lyder det ikke fint og fair nok?? Tror jeg vil fremlægge det for dem, når de kommer hjem. Så kan jeg se om der skal justeres noget ell om de slet ikke vil...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2011

Janni.

Kloster skriver:

Hej.

Vores drenge er 13, 11 og 7 år. De har nogle ting de skal hver dag og dem får de lommepenge for. Jeg ser det ikke direkte som "løn", men vi skal alle hjælpe hinanden og de skal alligevel have lidt penge. Fungere godt for os alle og vi retter opgaverne til i ny og næ, når der er behov for det og hvis de kører for surt i det.

Lige pt skal de store drengeordne køkken og tage af bordet hver 2. dag. Og ham på 13 år skal tømme opvaskemaskinen efter skole og ham på 11 skal sætte i opvaskemaskinen hver dag. Ham på 7 skal sætte på bordet hver dag.

Jeg har så tænkt på, at de her opgaver har de store lavet i en del år nu. Self er der blevet rettet til og taget fra osv. Men det har altid drejet sig om opvaskemaskinen og oprydning efter aftensmaden.

Nu har jeg tænkt på at tage de her opgaver væk og erstatte dem med nogle andre opgaver - vasketøjet.

Så lærer de omkring det at vaske tøj, sortere, farver, grader, lægge sammen osv. Alt sammen self med min hjælp.

Og ham på 7 kunne begynde at lære opgaven om opvaskemaskinen og det at rydde væk efter aftensmaden. Også med min hjælp.

Lyder det ikke fint og fair nok?? Tror jeg vil fremlægge det for dem, når de kommer hjem. Så kan jeg se om der skal justeres noget ell om de slet ikke vil...

Synes da ideen med vasketøjet lyder helt fornuftigt. Der er så mange unge mennesker som ikke kan finde ud af at vaske deres eget tøj når de flytter hjemmefra 

Anmeld

2. marts 2011

AnneBJ

Synes det lyder som en rigtig god ide! Go go - ville ønske min svigermor/far havde lært min kæreste at vaske tøj... 

Anmeld

2. marts 2011

Kongmulle

Kloster skriver:

Hej.

Nu skriver du at de skal ordne køkken, hvor meget skal de lave? Og med vasketøj, syntes du de er gamle nok til at vaske og sortere tøj??

jeg kan godt se at jeg er bagefter med børne pligter så,for sådan noget skal vores slet ikke

De har 2 dage hvor de tømmer opvaskemaskinen og så lægger de deres tøj op på plads når jeg har lagt det sammen i bunker. Og det er det. Håber andre skriver hvad deres børn skal. Hvorfra ved man hvor meget børn skal lave/være med/hjælpe til?

Anmeld

2. marts 2011

Aves.

Kloster skriver:

Hej.

Hvis du tør... ej, det er da en fin idé...mine har maddag hvor de selv skal finde på hvad, handle ind og lave det...naturligvis med hjælp i det omfang de har brug for det.

Ellers har vi ikke noget fast, vi hjælpes bare ad med det hele..

Anmeld

2. marts 2011

Koen.

Buito skriver:

Synes da ideen med vasketøjet lyder helt fornuftigt. Der er så mange unge mennesker som ikke kan finde ud af at vaske deres eget tøj når de flytter hjemmefra 

Jeg fik mette min gamle chef til at hjælpe mig med at vaske hver gang

Ts: Jeg synes det lyder som en super ide og en rigtig gode måde at gøre det på

Anmeld

2. marts 2011

mulle7430

jo det synes jeg lyder super  sån gør vi også herhjemme og pigerne er 8-9-10 og 11 år og de tømmer skraldespande -opvasker og hjælper med tøjet og hver uge skifter vi rundt vi har en stor tavle

Anmeld

2. marts 2011

Kloster

Buito skriver:

Ikke for at lyde som en streng mor, men jeg vil virkelig gerne have, at mine drenge skal have lært noget om hjemmet, inden de smutter hjemmefra. Jeg er ikke og jeg gentager ikke et serviceorgan! Men de er altså også rigtig fine til at hjælpe, når det lige bliver sagt. Men der bliver sjældent gjort noget af sig selv.

Men jeg vil bare virkelig ikke ret gerne sende mine drenge hjemmefra også vide at de aldrig har lært at vaske tøj, vasket op, gjort rent osv.

Og jeg synes ærligt, at de er så store, at de sagtens kan lære noget om hvad og hvorfor vi er nødt til at få tingene gjort. Også selvom det er træls nogle gange.

Anmeld

2. marts 2011

Aves.

Kloster skriver:

Ikke for at lyde som en streng mor, men jeg vil virkelig gerne have, at mine drenge skal have lært noget om hjemmet, inden de smutter hjemmefra. Jeg er ikke og jeg gentager ikke et serviceorgan! Men de er altså også rigtig fine til at hjælpe, når det lige bliver sagt. Men der bliver sjældent gjort noget af sig selv.

Men jeg vil bare virkelig ikke ret gerne sende mine drenge hjemmefra også vide at de aldrig har lært at vaske tøj, vasket op, gjort rent osv.

Og jeg synes ærligt, at de er så store, at de sagtens kan lære noget om hvad og hvorfor vi er nødt til at få tingene gjort. Også selvom det er træls nogle gange.

Og det er en super indstilling...sådan har jeg det pgså...mine drenge skal ikke sidde og være afhængige af en eller anden tøs som så kan sidde der og brokke sig over hun skal alt, samtidig med at hun nyder han er afhængig...nix, mine drenge skal sgu kunne klare sig selv...

Så.. herfra

Anmeld

2. marts 2011

Carina1977

Min søn er 10 år.

Vi har ikke opvaskemaskine herhjemme, så han hjælper mig med opvasken ca. hver 2. dag. Derudover gør han rent ved sit marsvin 2 gange i ugen, rydder op på sit værelse 1-2 gange i ugen, gør toilet + håndvask rent 1 gang i ugen, støver af på nogle hylder i stuen 1 gang i ugen. Og der er ingen problemer ved det....han laver nogle få pligter hver dag. Synes det er sundt at lære dem, at man skal hjælpes ad

Synes det lyder som en fin plan de ændringer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.