Åhh, jeg er i syv sind om hvor vidt Hjalte på 3 år, skal have fjernet sine mandler:
For:
-Han raller og "snorker" selvom han er vågen.
-Han savler og læsper.
-Hans udtale af ord er enorm dårlig fordi hans tunge bliver skubbet frem og kommer i vejen for udtalen. Dette går udover det sociale i børnehaven, de andre børn gider ikke rigtig at lege med ham fordi de ikke forstår hvad han siger og han sidder altid for sig selv.
-Han lider af søvnapnø og jeg hører ham ofte ligge og hive efter vejret om aftenenen efter han er gået i seng. Han vågner om natten, nogle gange op til flere gange og er ked af det og bange.
-Min praktiserende læge, som er tidligere børnelæge mener at de skal fjernes.
Imod:
-Der er 5% risiko for efterblødninger hvor nogle af dem er fatale samt 2% risiko for at der skal opereres igen.
-Han vejer 14 kg og vil ved kraftige efterblødninger, være i risiko for livsfare.
-Risikoen for efterblødninger gør sig gældende i 14 dage og vi kan kun være indlagt i 2 dage efter operationen pga. besparelser
-Vi bor ca. 25 min kørsel fra hospitalet så i tilfælde af efterblødning, vil der være langt at køre.
-Lægerne på øre-næse-hals afdelingen har udtalt: "Jeg ville ikke selv gøre det hvis det var mit barn MEN vi forstår godt hvis du vil have at det skal gøres når han er så generert af de t og jeg vil gerne henvise ham til operation" -Øhm, ok så??? 

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal vælge. Den ene side af mig siger: "Jamen det ER kun 5% risiko og han ER plaget af det, både fysisk og psykisk"
Den anden side siger: "Det kan få fatale følger" -Man der er vel risisi ved alle operationer!
ÅHHH, dilemma!
Er der nogen herinde der har børn i samme alder, der har fået fjernet mandler?
Kom gerne med jeres erfaringer og meninger