for mig foregik det således:
Jeg ringede og tilmeldte mig behandling på 1. menstruations dag.
på 3. menstruationsdag startede jeg med hormonpiller der hedder Pergotime. Dem tog jeg i 5 dage.
Så tog jeg en hormonsprøjte der hedder Gonal-F i to dage.
Så kom jeg til scanning på klinikken, hvor de ser om og hvor store ægblærer man har. En ægblærer skal være 18-24 mm før den brister og sender et æg afsted i æggelederen og da ægblærerne vokser et bestemt antal mm om dagen, kan man regne sig nogenlunde præcist frem til ægløsning.
Når de havde gjort det, fik jeg en tid til insemination og 36 timer før den tid, skulle jeg selv tage en ægløsningssprøjte der hedder Ovitrelle.
Om morgenen for inseminationen mødte min mand ind og afleverede sæd klokken 8. Jeg blev derefter insemineret mellem 10 og 12, efter de havde oprenset sæden.
Selve inseminationen foregår således, at du ligger i den gynækologiske stol. Så åbner lægen dig med papegøjenæbbet og lægger en lang meget tynd slange helt op i skedegang. og så sprøjter de sæden ind.
Det gør ikke ondt at blive insemineret, men man kan føle ubehag eller direkte smerte under ægløsningen hvis man fx har 3-4 æg der er klar til ægløsning. Det spænder en del i underlivet. nogle oplever også lettere ubehag ved hormonerne.
ca. 14-16 dage efter inseminationen skal du enten tage en hjemmegraviditetstest eller du skal møde på klinikken og få taget en blodprøve.

Anmeld