De første 20 uger er risikoen for fosterdød størst, men hvis du er blevet smittet vil du blive fulgt med scanninger hver 14. dag for at holde øje med om du overfører virus til fosteret - det er der ca. 10 %'s risiko for. Derudover er der kun 10 %'s risiko for at fosteret bliver syg af virus - altså får blodmangel. Hvis fosteret får blodmangel, vil blodgennemstrømningen stige, og hjertet komme på overarbejde og der kommer for lidt ilt rundt til organer og hjerne.
Hvis din datter er blevet smittet er der jo ikke noget at gøre ved det. Lad være med at gå i panik, for det er i de færreste tilfælde der sker noget alvorligt alligevel. Når man er som opmærksom på det som i dag, kan der tages mange forholdsregler.
Jeg blev smittet med lussingesyge i min 1. graviditet i 12 uge. Jeg overførte virus til fosteret og i 17. uge til rutinescanning kunne lægerne se, at fosteret led af blodmangel. Vi blev sendt akut til RH for at få lavet transfusion som endte godt. Et par uger efter blev vi sendt afsted igen, da scanning viste en smule forhøjet blodgennemstrømning, men via observation kunne vi se at han selv var ved at danne nyt blod. Så kun én transfusion, som reddede hans liv. Min søn lever i dag i bedste velgående. Du kan læse om hele forløbet her: https://www.baby.dk/debat/21132pi1/ordet-er-frit/blodtransfusion-i-17--uge.aspx
Anmeld