Gravid og lussingesyge! Hjælp...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. marts 2011

Mira0911

MetteMe skriver:

Talte med min jordmoder om lussingesyge da jeg heller ikke har haft det og har fritidsjob i en vuggestue. Hun ringede rundt og forhørte sig og kom derefter med en anbefaling om at jeg, såfremt jeg kunne undgå det, ikke skulle tage på arbejde før efter 20. uge.

Problemet med lussingesyge er at der kan gå 14 dage før symptomerne viser sig, og i den periode smitter barnet. Så jeg ville nok også holde Julie hjemme hvis jeg var dig...

Ja det ender jo med at det bliver sådan... Men ingen af børnene i dp er smittet endnu.. Det ved vi jo ikke før der er taget en blodprøve og at der er infektion på lussingesyge... 

Det er simpelthen de første 20 uger i graviditeten der er livsfarligt mht lussingesyge?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. marts 2011

MetteMe

MoarJ skriver:

Ja det ender jo med at det bliver sådan... Men ingen af børnene i dp er smittet endnu.. Det ved vi jo ikke før der er taget en blodprøve og at der er infektion på lussingesyge... 

Det er simpelthen de første 20 uger i graviditeten der er livsfarligt mht lussingesyge?

Ja det vil jeg gå ud fra siden det var det råd hun gav mig.

Det er en dum sygdom, netop fordi den er så farlig for gravide og så samtidig så svær at diagnosticere. 

Hvis du eventuelt kunne tage hjem til en veninde til imorgen, kan I så ikke få lægen til at tage blodprøve på Julie så du kan få grønt lys til at tage hjem?... 

Anmeld

1. marts 2011

Mira0911

MetteMe skriver:

Ja det vil jeg gå ud fra siden det var det råd hun gav mig.

Det er en dum sygdom, netop fordi den er så farlig for gravide og så samtidig så svær at diagnosticere. 

Hvis du eventuelt kunne tage hjem til en veninde til imorgen, kan I så ikke få lægen til at tage blodprøve på Julie så du kan få grønt lys til at tage hjem?... 

Har ikke lige nogle i nærheden at tage hen, de fleste bor nord på... 

Med den tilstand jeg er i, er det svært at slæbe mig afsted... 

Anmeld

1. marts 2011

Lilac

De første 20 uger er risikoen for fosterdød størst, men hvis du er blevet smittet vil du blive fulgt med scanninger hver 14. dag for at holde øje med om du overfører virus til fosteret - det er der ca. 10 %'s risiko for. Derudover er der kun 10 %'s risiko for at fosteret bliver syg af virus - altså får blodmangel. Hvis fosteret får blodmangel, vil blodgennemstrømningen stige, og hjertet komme på overarbejde og der kommer for lidt ilt rundt til organer og hjerne. 

Hvis din datter er blevet smittet er der jo ikke noget at gøre ved det. Lad være med at gå i panik, for det er i de færreste tilfælde der sker noget alvorligt alligevel. Når man er som opmærksom på det som i dag, kan der tages mange forholdsregler.

Jeg blev smittet med lussingesyge i min 1. graviditet i 12 uge. Jeg overførte virus til fosteret og i 17. uge til rutinescanning kunne lægerne se, at fosteret led af blodmangel. Vi blev sendt akut til RH for at få lavet transfusion som endte godt. Et par uger efter blev vi sendt afsted igen, da scanning viste en smule forhøjet blodgennemstrømning, men via observation kunne vi se at han selv var ved at danne nyt blod. Så kun én transfusion, som reddede hans liv. Min søn lever i dag i bedste velgående. Du kan læse om hele forløbet her:  https://www.baby.dk/debat/21132pi1/ordet-er-frit/blodtransfusion-i-17--uge.aspx

Anmeld

1. marts 2011

mor_sabina

Kan se du har fået flere svar. Men da jeg var i institusion og der var lussingesyge, måtte jeg ikke være der 6 uger efter sidste udbrud. Så det smitter altså før det bryder ud.

Men krydser for at i er ok, og så længe lægerne holder øje er det vel en meget lille sandsynlighed for at det kan gå galt?

Anmeld

1. marts 2011

Mira0911

mor_sabina skriver:

Kan se du har fået flere svar. Men da jeg var i institusion og der var lussingesyge, måtte jeg ikke være der 6 uger efter sidste udbrud. Så det smitter altså før det bryder ud.

Men krydser for at i er ok, og så længe lægerne holder øje er det vel en meget lille sandsynlighed for at det kan gå galt?

Når vi begge får taget en blodprøve i morgen, har vi jo et svar dagen efter om vi er smittet... 

Når lægerne er obs på det, tror jeg heller ikke det er værre end man gør det til... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.