Er du organdonor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. februar 2011

Ka+Ma=Be

Thereseh skriver:

Ja, jeg er. Blev det for 5 år siden, da min søsters mand skulle ha nye lunger. Han lider af Cystisk Fibrose, og havde været skrevet op til nye lunger i et år. De vidste ikke om han ville nå af få dem, inden han kunne dø, med en lungekapacitet på under 10 %. 

På hans 35 års fødselsdag, tidlig morgen, kom en opringning, om at der var lunger til ham. Mange timers operation senere, og han havde et sæt nye friske lunger. 

Pludselig kunne han lege med sin 3 årige datter, uden at være forpustet efter et minuts leg. 

Han lever stadig i bedste velgående, og det er helt fantastisk at tænke på hvor heldig han var. 

Så ja, jeg er donor. Jeg vil gerne hjælpe en person, den dag jeg ikke er her mere, så den person kan blive ved med at være her for sine børn og sin familie. 

Fantastisk at høre nogle gode historier! Det er præcis derfor jeg også er donor. Man kan gøre så meget godt for andre med noget man ikke selv kan bruge.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. februar 2011

Frøken J.

Katte87 skriver:

Hej piger

Jeg blev lige inspireret af tråden om bloddonorer.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvor mange af jer der er organdonore, og hvorfor eller hvorfor ikke?

Jeg selv er organdonor, men med forbehold for, at familien kan sige nej (har dog talt med dem, og de ved, at det er mit ønske at donere).

Jeg synes det er i orden at sige nej, men jeg synes det er fornuftigt at tage stilling til, hvorfor man skal ikke ikke skal

Jeg er donor, fordi jeg mener, at man kan redde liv, med organer der ellers ville gå til grunde. Derudover kan jeg ikke lade være at være lidt pessimistisk. For før organerne overhovedet kan bruges, skal man erklæres hjernedød. Dernæst skal organet passe rent størrelsesmæssigt til det menneske der modtager det - samt blodtype og vævstype. Når det først passer skal kroppen acceptere organet, og når alt dette er lykkedes, så er det også begrænset, i hvor mange år patienten kan få glæde af organet.

Så jo flere organer, jo større chance for at redde liv

Vil igen gerne poientere, at jeg respekterer folk som ikke donerer, og at jeg tror på, at vi kan tale om dette i en pæn tone

Kram Katja

Har også lige haft den oppe forleden her:  https://www.baby.dk/debat/91233pi1/ordet-er-frit/er-du-organdonor.aspx 

Anmeld

23. februar 2011

Ka+Ma=Be

Secrets skriver:

Har også lige haft den oppe forleden her:  https://www.baby.dk/debat/91233pi1/ordet-er-frit/er-du-organdonor.aspx 

Sorry, det har jeg slet ikke set! Den vil jeg lige kigge på!

Anmeld

23. februar 2011

DLM

Chewy skriver:

Er selv organdonor men kan sagtens forstå din tanke. Men består helheden ikke i din sjæl og ikke i en krop? I min verden er kroppen bare et sted sjælen bor, og det er den der skal sættes fri, når man dør. Så er der for mig skyld gerne en anden sjæl der må låne dele af min mens den er på jorden...

det er en meget smuk tanke du har der jeg kan bare ikke ha tanken om at jeg skulle "mangle" noget af min krop, desværre. om jeg skal bruge dem eller ej. hvilket jeg jo ikke skal når jeg er død, men jeg kan bare ikke.

Anmeld

23. februar 2011

Joko

Har svaret ja.

Og tager hatten af for dem der er bloddoner

Anmeld

23. februar 2011

DLM

MaleneF skriver:

Sådan har jeg det også...

Men har lige melt mig som bloddoner, så det da en start

det har jeg så også overvejet skal lige være færdig med at amme først. men er så hunde ræd for nåle. men ja det er en start

Anmeld

26. februar 2011

LR85

ja SELVFØLGELIG er jeg organdoner, det er d det mindste man kan skylde dem som kan få et nyt liv, hvis mit skulle gå tabt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.