Regler og krav vedr. ældrepleje????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.679 visninger
14 svar
0 synes godt om
22. februar 2011

ekzunz

Hvor på nettet kan jeg finde oplysninger om hvilke krav min gamle farmor har på pleje?

Min farmor er 86 år og er meget dement. Hun bor på plejehjem i Næstved. I lørdags fik hun en blodprop i hjernen og er derfor indlagt på sygehuset. Hun er pt. halvsidelammet, kan ikke tale, kan ikke synke og har besvær med at trække vejret. De har endnu ikke fået en sonde i hende, hvilket betyder at hun endnu ikke har fået mad. Idag skal de så vurdere om hun skal have indopereret en sonde i maven, men de er i tvivl om hun kan klare narkosen (jeg vil jo - groft sagt - hellere have at hun dør af narkosen end af sult)

I lørdag fik vi at vide at de første 3 dage var kritiske og at de ikke kunne sige om hun overlevede. Igår, på 3.dagen, fortalte de så at de ikke kunne gøre mere, hun skal udskrives og tilbage på plejehjemmet.

Derfor vil vi jo gerne have noget ekstra plejehjælp til hende på plejehjemmet. Personalet har jo ikke tid til at bruge ekstra tid til hende, og hun kan jo slet intet nu, ikke engang sige til når hun er sulten eller skal have skiftet ble.

Er reglerne forskellige fra kommune til kommune? Har hun krav på ekstra hjælp? Som handicappet kan man jo få en plejer, kan man få det som ældre? Hvad er normal procedure i den slags tilfælde (som jeg godt ved er ret almindelig, men jeg har aldrig prøvet det før)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2011

maria_wlt

Znuzke skriver:

Hvor på nettet kan jeg finde oplysninger om hvilke krav min gamle farmor har på pleje?

Min farmor er 86 år og er meget dement. Hun bor på plejehjem i Næstved. I lørdags fik hun en blodprop i hjernen og er derfor indlagt på sygehuset. Hun er pt. halvsidelammet, kan ikke tale, kan ikke synke og har besvær med at trække vejret. De har endnu ikke fået en sonde i hende, hvilket betyder at hun endnu ikke har fået mad. Idag skal de så vurdere om hun skal have indopereret en sonde i maven, men de er i tvivl om hun kan klare narkosen (jeg vil jo - groft sagt - hellere have at hun dør af narkosen end af sult)

I lørdag fik vi at vide at de første 3 dage var kritiske og at de ikke kunne sige om hun overlevede. Igår, på 3.dagen, fortalte de så at de ikke kunne gøre mere, hun skal udskrives og tilbage på plejehjemmet.

Derfor vil vi jo gerne have noget ekstra plejehjælp til hende på plejehjemmet. Personalet har jo ikke tid til at bruge ekstra tid til hende, og hun kan jo slet intet nu, ikke engang sige til når hun er sulten eller skal have skiftet ble.

Er reglerne forskellige fra kommune til kommune? Har hun krav på ekstra hjælp? Som handicappet kan man jo få en plejer, kan man få det som ældre? Hvad er normal procedure i den slags tilfælde (som jeg godt ved er ret almindelig, men jeg har aldrig prøvet det før)

For mig lyder det godt nok MÆRKELIGT at hun ikke er blevet visiteret mere hjælp når det står så skidt til..

Det er bare at få fat i knoglen og så ringe til kommunen og spørge hvem der skal snakkes med.. For det der kan bare slet ikke passe.

De vil måske begynde at snakke om plejecenter da din kære farmor desværre er meget krævende i plejen, når det er hjemme. 

Håber virkelig at i finder ud af noget så farmor kan have det godt

Anmeld

22. februar 2011

maria_wlt

Znuzke skriver:

http://www.naestved.dk/AeldrePensionister/HjaelpHjemmet/Kontaktoplysninger.aspx

Anmeld

22. februar 2011

Kloster

Hej.

Det gør ondt at se sine nærmeste pårørende falde hen. Føler med dig.

Jeg arbejder på et plejehjem i Jammerbugt i nordjylland. Her er der ikke visiteret tid på plejehjemmet til borgerne, som der er i eget hjem.

Altså hvis en borger bliver tiltalende dårligere, er der tid nok til dette (det siger reageringen i hvert fald). Men hvis du vil gøre noget rigtig godt for din farmor, kan I blive ved hende så meget som muligt. I kan snakke, lytte og mærke om hun har behov for noget. Det kan personalet kun, når de kommer forbi. Dette er en tryghed for jer, din farmor og en stor hjælp til personalet.

Det er ikke personalet det er galt med, det er sådan systemet er sat op....

Hvis hun er kommet hjem fra sygehuset af og lægerne har sagt, de ikke kan gøre mere, er hun så terminal nu? Ell fik hun lagt sonde?

VH Kloster

Anmeld

22. februar 2011

<3mineguldklumper<3

hej

jeg er selv inden for faget, og det ældre center din farmor er på der skal personalet bruge mere tid på hende og sørge for at der bliver sat mere tid af på hende når hun ikke selv kan gøre noget eller sige fra eller til. sygehuset må også ha skrevet i hendes journal hvad hun har mere brug for lige nu. så tag en alvorlig snak med lederen af centret. og hvis dette ikke hjælper så skal du kontakte kommunen hvor hun bor under og banke i boret overfor dem. for de er der for at hjælpe hende og de andre beboer og ikke for at sidde og drikke kaffe som nogen er rigtig gode til. håber dette indlæg kunne hjælpe dig lidt.

Anmeld

22. februar 2011

Holbæktrunten

Sygehuset skal kontakte plejehjemmet og desuden give en plejevurdering med, som de skal tage højde for. Hvis hun er så markant dårligere, skal hun også nok får mere hjælp :0)

Det er en smadder hård situation at sidde i, og hvis det er nogen som helst "trøst", så er det faktisk meget skånsomt at dø af sult (i det tilfælde at hun ikke har fået sonden).

Anmeld

22. februar 2011

Becks

maria_wt skriver:

For mig lyder det godt nok MÆRKELIGT at hun ikke er blevet visiteret mere hjælp når det står så skidt til..

Det er bare at få fat i knoglen og så ringe til kommunen og spørge hvem der skal snakkes med.. For det der kan bare slet ikke passe.

De vil måske begynde at snakke om plejecenter da din kære farmor desværre er meget krævende i plejen, når det er hjemme. 

Håber virkelig at i finder ud af noget så farmor kan have det godt

Hun bor på plejehjem der bliver man ikke visiteret tid

Til ts: jeg ville kontakte den ansvarshavende på hendes afdeling eller den kontaktperson/faste hjælper hun har. Spørge ind til hvordan de kan hjælpe hende bedst muligt osv.
Rigtig god bedring med hende

Anmeld

22. februar 2011

ekzunz

Kloster skriver:

Hej.

Det gør ondt at se sine nærmeste pårørende falde hen. Føler med dig.

Jeg arbejder på et plejehjem i Jammerbugt i nordjylland. Her er der ikke visiteret tid på plejehjemmet til borgerne, som der er i eget hjem.

Altså hvis en borger bliver tiltalende dårligere, er der tid nok til dette (det siger reageringen i hvert fald). Men hvis du vil gøre noget rigtig godt for din farmor, kan I blive ved hende så meget som muligt. I kan snakke, lytte og mærke om hun har behov for noget. Det kan personalet kun, når de kommer forbi. Dette er en tryghed for jer, din farmor og en stor hjælp til personalet.

Det er ikke personalet det er galt med, det er sådan systemet er sat op....

Hvis hun er kommet hjem fra sygehuset af og lægerne har sagt, de ikke kan gøre mere, er hun så terminal nu? Ell fik hun lagt sonde?

VH Kloster

Hun er ikke kommet hjem endnu. De tager stilling til sonden i maven idag, og så vurderer de hvornår hun bliver udskrevet, men det bliver inden for de næste par dage. Jeg ved ikke om hun er terminal (døende ikke?) iflg. en ven som er læge, kan hun jo i princippet ligger der de næste 8 år....

Og jeg er fuldt ud klar over at det ikke er personalets skyld at der ikke er tid til hende på plejehjemmet, det er jo desværre bare sådan systemet er strikket sammen, men jeg tænker at der skal vel være nogle som bruger tid på at vende hende, skifte hende, tjekke sonder osv osv. - og den tid har det nuværende personale ikke.

Der bor selvfølgelig familie i Næstved, men de har jo allesammen fuldtidsarbejde - i København, og er væk hjemmefra i mange timer hver dag. Jeg bor over 100 km. væk og kan ikke komme forbi hver dag. Så derfor tænker jeg at der må da være andre end familien som har ansvaret for at hun har det godt......at personalet ikke kun "kommer forbi" men rent faktisk SKAL gå ind til hende hver time eller hvad man nu gør....

Jeg ville ønske at hun bare kunne få fred, det er ikke længere et værdigt liv.

Anmeld

22. februar 2011

ekzunz

Tutter skriver:

Hun bor på plejehjem der bliver man ikke visiteret tid

Til ts: jeg ville kontakte den ansvarshavende på hendes afdeling eller den kontaktperson/faste hjælper hun har. Spørge ind til hvordan de kan hjælpe hende bedst muligt osv.
Rigtig god bedring med hende

Det er også planen at tage fat i hende med visitationerne og i plejehjemmet, men det ville jo være rigtigt godt hvis der fandtes nogle regler på området, fx. i Serviceloven...

Anmeld

22. februar 2011

TinaPina

På det plejecenter hvor jeg arbejder er hver enkelt beboer altså visiteteret til en "hjælpepakke". Og den bliver naturligvis udvidet hvis en beboer kommer fra sygehus med øget behov for hjælp.

Man har ikke krav på at få en der sidder hos en hele tide. Men er hun terminal, er der nogle byer der har "vågekoner" ( er det det de hedder?) hvis familien ikke har mulighed for at være hos beboeren.

Hvis hun ermeget dement bor hun formentlig allerede på et plejecenter for mennesker med demens, og de er i bedre nomeret end almindelig plejehjem. Så der har hun allerede et forspring hvis man kan sige det sådan.

Håber alt går vel for dig og din familie.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.